Obiectivul de reducere a emisiilor de CO2 impus de reglementările CAFE (Corporate Average Fuel Economy) va fi înăsprit drastic de la 1 ianuarie. Dar pe măsură ce începe numărătoarea inversă, constructorii auto se confruntă cu o scădere a pieței de mașini electrice. Nerespectarea obligațiilor ar putea duce la penalități de câteva miliarde de euro pentru producători.
În 2025, reglementările CAFE prevăd o reducere suplimentară a pragului de emisii de dioxid de carbon, cu o țintă de 81 g/km față de 95 g/km în ultimii trei ani. Principala provocare a acestui indicator european este reducerea ratei medii de CO2 emisă de vehiculele noi vândute, pentru a ajunge la 50 g/km în 2030.
81 g/km: noua limită în 2025
Pentru a respecta acest obiectiv, producătorii de automobile vor trebui să înregistreze, de anul viitor, un mix mediu de vânzări de 25% vehicule electrice, un obiectiv ambițios pe o piață încă îngustă. De exemplu, anul trecut, în vânzările totale ale Renault, modelele electrice au avut o pondere de 11,3%.
Dacă limita este depășită, pentru fiecare gram de CO2 în exces se percep 95 de euro pentru fiecare mașină înmatriculată pe parcursul anului. Amenzile potențiale se ridică la sute de milioane de euro. Fiat, Ford, Mercedes și Volkswagen au fost printre primii producători care au fost penalizați în 2021.
Volkswagen, Stellantis și Renault riscă cele mai mari amenzi
Contextul actual le dă producătorilor auto un fior rece într-un moment în care piața mașinilor electrice este în declin. Scăderea cu 25% a vânzărilor de mașini electrice în Germania și contracția observată în Franța în pofida succesului leasingului social, pune sub semnul întrebării planurile stabilite. Pe baza ultimelor tendințe, analiștii UBS estimează că valoarea potențială a amenzilor ar putea ajunge la 7,5 miliarde de euro!
Grupul Volkswagen ar fi și cel mai expus, cu 4 miliarde de euro penalități (echivalentul a 19% din profitul său), urmat de Stellantis și Renault, cu 1 miliard de euro fiecare. Dacă ponderea unor astfel de penalități va afecta inevitabil profiturile producătorilor, impactul va fi mai accentuat pentru un producător precum Renault (ar reprezenta 28% din profiturile sale), care este dependent de Europa, decât pentru concurenții săi direcți, al căror teren de joc se extinde pe plan internațional.
Într-un moment în care producătorii mizează pe hibride pentru a compensa scăderea pieței de electrice, nu este sigur că strategia este suficientă pentru a atinge obiectul din 2025. Mai ales că modelele electrice ieftine, de 20.000 de euro, sunt încă așteptate.
Oricum, constructorii auto fac tot mai multe drumuri la Bruxelles, pentru a încerca să asigure o relaxare a indicatorilor CAFE planificați pentru 2025.
CITEȘTE ȘI:
Încărcarea încă încetinește achiziționarea unui vehicul electric. Studiu GiPA
Rata anuală a inflaţiei a coborât la 4,94%, în iunie 2024
Comentați?