10 state europene, inclusiv România, denunţă fragmentarea pieţei de transport în UE

Ministrului Transporturilor, Dan Costescu, a semnat alături de alţi zece miniştri din statele membre o scrisoare comună adresată Comisarului European pentru Transporturi, Violeta Bulc, şi Comisarului European pentru ocuparea forţei de muncă, Marianne Thyssen, împotriva fragmentării pieţei de transport în Uniunea Europeană.



Miting-camioane-transport-floteauto

Scrisoarea este semnată de miniştrii transporturilor din Bulgaria, Cehia, Estonia, Ungaria,
Letonia, Lituania, Malta, Polonia, România, Slovacia şi Slovenia, şi îndeamnă Comisia
Europeană să ia măsuri urgente împotriva măsurilor protecţioniste adoptate în ultima perioadă
de ţări precum Germania sau Franţa care restricţionează libera circulaţie a mărfurilor şi a
serviciilor în interiorul Uniunii Europene.

„Suntem îngrijoraţi că măsuri care contribuie la creşterea competitivităţii sectorului – şi în care Statele Membre ar putea ajunge cu uşurinţă la un acord – sunt în mod intenţionat interconectate cu propuneri care sunt împovărătoare pentru profesioniştii din domeniul transporturilor şi controversate pentru multe State Membre. Un astfel de caz îl reprezintă campania împotriva aşa-numitului dumping social care în loc să se concentreze pe realizarea unei concurenţe loiale prin combaterea practicilor frauduloase şi eliminarea fenomenului muncii ilegale – reprezentate în principal prin abuzul firmelor cutie poştală – ne confruntăm cu intenţii de restricţionare a operaţiunilor de transport rutier, inclusiv de cabotaj, reglementarea salariilor şoferilor şi obligarea şoferilor să îşi efectueze perioadele de repaus în hoteluri”, se arată în Scrisoarea comună a celor 10 miniştri.

Potrivit documentului, „evoluţiile la nivel naţional, în special în Germania şi Franţa, sunt, de asemenea, un motiv de îngrijorare deoarece impactul practicilor naţionale restrictive privind libera circulaţie a mărfurilor şi serviciilor nu trebuie subestimat.

Cei zece deminitari consideră că reglementările naţionale privind salariul minim şi alte cerinţe naţionale, cum ar fi stabilirea agenţiilor permanente pe piaţa de operare şi furnizarea documentelor referitoare la angajare într-o limbă locală, reprezintă o barieră unilaterală pentru transportul rutier transfrontalier.

„Cu toate că luăm notă de faptul că norme similare sunt prevăzute în Directiva 2014/67/UE, trebuie să fie luată în considerare natura transportului rutier internaţional caracterizat printr-o mobilitate ridicată, care necesită un cadru de reglementare favorabil pentru a beneficia de pe urma pieţei interne”, arată şefii Transporturilor din cele 10 state europene.

Franta a aprobat, în data de 9 aprilie 2016 salariul minim de 9,61euro/oră, cu aplicare din 1 iulie
2016, pentru lucrătorii detasati. Actul legislativ – Legea Macron – impune ca şoferii străini care
muncesc în Franţa să fie plătiţi conform salariului minim francez, urmare a unei cereri
formulate de companiile franceze care au raportat concurenţa considerată neloială a ţărilor din
Europa de Est. Legea Macron se aplică atât companiilor de transport marfă, cât şi companiilor
de transport călători, pentru şoferii detaşaţi în Franţa, fiind similară cu cea deja intrată în vigoare
în Germania (MiLoG).

Legea MiLoG (Mindestlohngesetz – salariu minim pe economie, germ.) se aplică de la 1 ianuarie 2015, Germania introducând un salariu minim in valoare brută de 8,5 euro/oră. Legea se aplică şi şoferilor profesionişti străini care efectuează operaţiuni de transport internaţional de marfă şi persoane către şi din Germania, cabotaj sau tranzit pe teritoriul Germaniei. În mai 2015, Comisia Europeană a deschis procedura de infringement privind aplicarea acestei legi în sectorul transporturilor.

Totodată, Uniunea Naţională a Ttransportatorilor Rutieri din România – UNTRR, alături de asociaţiile de transport rutier din Bulgaria, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia şi Slovenia, Portugalia şi Spania vor organiza un protest la Bruxelles în data de 14 iunie 2016, între orele 11.00 – 13.30, în Piaţa Schuman, în faţa Comisiei Europene.

 

 

Adaugati comentariu