Advertisement

Autostrada Sibiu – Piteşti
Home Infrastructură Vom traversa Carpații pe Autostrada Sibiu – Piteşti în 2028?

Vom traversa Carpații pe Autostrada Sibiu – Piteşti în 2028?

Odată finalizată, Autostrada Sibiu – Piteşti va fi prima șosea de mare viteză care va traversa Munții Carpați, la o cotă maximă de 840 de metri. Autoritățile estimează că traficul rutier va fi deschis pe întreaga sa lungime de 122 km în 2028. În prezent se circulă doar pe 13 km, între Sibiu și Boița.

Autostrada Sibiu – Piteşti va conecta România de rețeaua europeană de autostrăzi, ca parte a Coridorului pan – european IV. Șoseaua va lega sudul țării de Transilvania, fiind cea mai scurtă legătură între zona de vest și zona central cu zona de sud-est a țării. Potrivit proiectului, pe șoseaua de mare viteză se va circula, în general, cu 120 km/h, dar pe secțiunile unde condițiile de relief permit se poate ajunge și la 140 km/h.

Întregul proiect al Autostrăzii Sibiu-Pitești, cu o valoare totală de 13,56 miliarde de lei (fără TVA), este finanțat din fonduri europene nerambursabile (POIM – loturile 1, 4 și 5 și POT – loturile 2 și 3).

Stadiul lucrărilor pe Autostrada Sibiu – Piteşti

Lotul 1 Sibiu – Boița

Cu o lungime de 13 kilometri, Lotul 1 Sibiu – Boița a fost deschis circulației, cu recepție parțială, pe 15 decembrie 2022. În data de 24 aprilie 2023 au fost terminate toate lucrările incluse în contract, iar pe 27 aprilie CNAIR a făcut recepția finală. Segmentul de autostradă are două noduri rutiere – la Șelimbăr și Boița, trei viaducte, dintre care cel de la Tălmăcel are peste 600 de metri lungime, patru poduri, 21 pasaje inferioare și un pasaj superior, precum și o zonă de deservire. Contractul semnat cu compania austriacă Porr a fost de 612 mil. lei (aproximativ 122 mil. euro), cu 12 luni proiectare și 36 luni execuție.
Traseul Lotului 1 începe în zona localității Șelimbăr, la intersecția cu Centura Sibiu și traversează localitățile Șelimbăr și Tălmaciu la sud-vest de DN 7, până în zona Boița, unde este prevăzut un nod rutier ce asigură conectivitatea autostrăzii Sibiu – Pitești cu DN 7.

Lotul 2 Boița – Cornetu

Construcția Lotului 2 Boița – Cornetu, în lungime de 31km, este considerată una dintre cele mai dificile, din cauza complexității lucrărilor din zona montană a Văii Oltului. Acestea presupun realizarea a 49 de poduri şi viaducte, 7 tuneluri cu lungimi cuprinse între 250 m şi 1.590 m şi un ecoduct lung de peste 200 m în zona localităţii Lazaret (jud. Sibiu). De altfel, licitația, desfășurată în două etape (cu precalificare), a durat mai bine de doi ani. Contractul, în valoare de 4,250 mld. lei fără TVA (aproximativ 860 mil.euro), a fost semnat cu Asocierea Mapa – Cengiz din Turcia și are un termen de proiectare de 18 luni calculat din data de 1 iulie 2022. Ulterior va începe construcția propriu-zisă, pe o perioadă 50 de luni, deschiderea circulației rutiere fiind stabilită de CNAIR pentru anul 2028.

Traseul acestui tronson începe cu un viaduct de 653 m, ce va fi folosit și pentru realizarea conexiunii nodului rutier aferent Autostrăzii Sibiu – Făgăraș. Autostrada ocolește apoi pe la vest localitatea Boița și intră în Defileul Oltului unde, din cauza reliefului foarte accidentat, sunt necesare un număr de 8 structuri cu lungimi cuprinse între 40 m și 400 m, precum și 2 tunele, de 250 m și 360 m. Traseul se continuă pe partea dreapta a râului Olt până la km.22+400, după care trece pe partea stângă. Pentru evitarea sectorului sinuos al Oltului din zona Lazaret, autostrada se va desfăşura pe partea stângă a DN 7, până la km 25+700, traversând zona muntoasă prin două tunele cu o lungime de aproximativ 1,4 km. În continuare,, traseul urmează râul Olt, pe partea stângă a acestuia până la km. 31, unde va traversa dealul Urii, la vest de localitatea Câinenii Mari, printr-un tunel de 1,58 km. În continuare, autostrada se menţine în lungul Oltului, a lacurilor de acumulare Robeşti și Cornetu, pe partea stângă a acestora, până în zona localității Racovița, unde intră pe valea Baiaşului. În zona amenajării hidroenergetice de la
Robeşti, traseul autostrăzii traversează versantul stâng al Oltului printr-un tunel de 0,9 km și apoi printr-unul de 0,45 km. Lotul Boița – Cornetu se finalizează înaintea nodului rutier propus pentru a face legătura cu DN 7 prin DJ 703M (Curtea de Argeş – Cornetu).

Lotul 3 Cornetu – Tigveni

Și Lotul 3 Cornetu – Tigveni, cu o lungime de 37,40 km, va traversa Carpații, ceea ce face ca și realizarea acestei secțiuni să fie una complexă. Contractul pentru proiectare și execuție a fost semnat în august 2022 cu Asocierea italo-română Webuild SPA (Astaldi) – Tancrad, la prețul de 5,32 mld. lei fără TVA (aproximativ 1,1 mld. euro), cea mai mare valoare din România ultimilor 30 de ani. Constructorul are la dispoziție 12 luni pentru proiectare (cu începere de la 1 februarie 2023) și 45 de luni pentru construcție. Pe această secțiune, circulația ar urma să fie deschisă în anul 2027.

Lotul 3 va avea două noduri rutiere, la Cornetu pentru conexiunea cu DJ 703M și la Văleni pentru conexiunea cu DN 7D (DJ 678A). De-a lungul traseului, se regăsește Tunelul Poiana cu două galerii independente, în lungime de 1,7 km fiecare. Lotul va trece peste diverse văi și râuri pe nu mai puțin de 48 de poduri, iar peste autostradă de-a lungul ei vor fi construite 6 pasaje. La Călinești, pe Valea Oltului, va fi realizat și un ecoduct de aproximativ 220 m.pentru a permite deplasarea animalelor sălbatice pe deasupra autostrăzii.

Lotul 4 Tigveni – Curtea de Argeș

Lotul 4 Tigveni – Curtea de Argeș, cu o lungime de 10 kilometri, a intrat din luna martie 2023 în faza de execuție, lucrările urmând să dureze 44 de luni. Drept urmare, traficul rutier ar trebui deschis în 2027. Contractul, cu o valoare de aproape 1,7 mld. lei (aproximativ 340 mil. euro), a fost semnat în noiembrie 2021 cu compania austriacă Porr Construct, aceeași care a realizat și Lotul 1 Sibiu – Boița.
Pe această secțiune vor fi realizate 13 lucrări de artă, dintre care 12 poduri, pasaje și viaducte, cel mai lung viaduct fiind de 630 de metri. Cea mai dificilă lucrare de artă este tunelul de 1,3 km. de la Momâia, primul tunel veritabil de autostradă cu traseu în zona de munte. Acesta este format din 2 galerii principale separate, una de câte 2 benzi pentru fiecare sens de mers. Totodată, tunelul va fi dotat cu sisteme de ventilație, evacuare și comunicare, iluminat public și câte o clădire la intrare și ieșire, pentru controlul și operarea tunelului. Antreprenorul estimează un termen de 2 ani pentru săpătura tunelului, 1 an pentru căptușirea interioară și până la 8 luni pentru instalarea echipamentelor și testare.

Traseul Lotului 4 demarează în zona localității Tigveni se continuă cu un pod peste râul Topolog, după care intersectează denivelat DJ 678A printr-un pasaj superior. Traseul prezintă apoi o curbă la stânga în zona nodului rutier Tigveni,aici fiind prevăzut și un pasaj peste autostradă, se continuă cu un pod peste DC 239 și un viaduct. În zona de traversare a dealului Momâia este prevăzut tunelul cu o lungime de 1,35 km. Traseul continuă cu tunelul Curtea de Argeș, după care este prevăzut un pod pe autostradă, ce asigura și supratraversarea DN 73C. Traseul continua cu o curbă la dreapta urmat de două viaducte, apoi o curbă la stânga și alte două viaducte, urmate de un pod peste valea Bușaga și un alt viaduct. În final se conectează cu Lotul 5, în zona localității Curtea de Argeș.

Lotul 5 Curtea de Argeș – Pitești

Lotul 5 Curtea de Argeș – Pitești (30 km), pe care lucrează WeBuild (Astaldi), era construit la începutul lunii iunie 2023 în proporție de 33%, pe șantier fiind angrenați 840 de oameni. Contractul a fost semnat la începutul lunii mai 2020, la prețul de 1,7 miliarde de lei. Investiţia este una complexă, ce va cuprinde 13 poduri, 1 viaduct, 6 pasaje, 3 noduri rutiere la Curtea de Argeş, Băiculeşti şi Bascov, 2 spaţii de servicii, câte unul pe fiecare sens, 2 parcări de scurtă durată, de-o parte şi de alta a drumului şi 2 centre de coordonare şi întreţinere, la Bascov şi la Curtea de Argeş. Se estimează că traficul rutier va fi deschis în 2025.

Traseul începe înainte de intersecţia cu DJ 704H, continuă cu un nod rutier, pentru a asigura legătura cu oraşul Curtea de Argeş și cu comunele limitrofe, după care se înscrie pe valea râului Argeş. După traversarea canalului de fugă Zigoneni şi a râului Argeş la km 92+815, parcursul autostrăzii se desfăşoară în spatele digului lacului de acumulare Zigoneni, între acesta şi calea ferată 906 Piteşti – Curtea de Argeş. În continuare, traseul se desfășoară între DJ 704H și râul Argeș după care se îndreaptă spre sud-est paralel cu DN 7C şi calea ferată Piteşti – Curtea de Argeş, traverseaza râul Argeș și canalul de fugă al Lacului de acumulare Vâlcele, continuând peste calea ferata Pitești – Curtea de Argeș şi peste DN 7C. În continuare, traversează râul Vâlsan şi râul Argeş, apoi ia direcţia sud-est până la intersecția cu DN 7 în zona Bascov și se înscrie pe axul Centurii Piteşti.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iubie 2023)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Tendințele pieței de stații de încărcare. Care este profilul clientului din sectorul rezidențial

Un pas înainte pentru construcția drumului expres între A3 și DN 1

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Craiova - Târgu Jiu
Infrastructură

Lotul 6 al drumului de mare viteză Craiova – Târgu Jiu intră în procedură de licitaţie

Lotul 6 al drumului de mare viteză Craiova – Târgu Jiu, în...

Focșani - Brăila
Infrastructură

Un pas înainte pentru construcția Drumului Expres Focșani – Brăila

Licitația pentru proiectarea și execuția Drumului Expres Focșani – Brăila a fost...

Giurgiu - Ruse II
Infrastructură

Licitație pentru proiectarea Podului peste Dunăre Giurgiu – Ruse II

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a publicat, în SEAT, anunțul...

satu mare
Infrastructură

Cinci oferte pentru un nou drum expres, Satu Mare – granița cu Ungaria (Oar)

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a primit cinci oferte pentru...