Advertisement

Chiribiș - Biharia
Home Infrastructură Un nou constructor desemnat pentru secțiunea Chiribiș – Biharia, parte din A3. A patra oară-i cu noroc?

Un nou constructor desemnat pentru secțiunea Chiribiș – Biharia, parte din A3. A patra oară-i cu noroc?

Asocierea de constructori și proiectanți români Precon Transilvania – Citadina 98 a fost desemnată câștigătoarea licitației pentru realizarea secțiunii Chiribiș – Biharia, parte din Autostrada Transilvania A3, a anunțat Cristian Pistol, directorul general al CNAIR.

Contractul în valoare de 785,21 milioane de lei (fără TVA), finanțat din fonduri europene nerambursabile, va putea fi semnat după perioada legală de 10 zile, dacă nu vor fi depuse contestații.

De la momentul semnării contractului, Asocierea va avea la dispoziție 24 de luni, din care 6 luni pentru perioada de proiectare și 18 luni perioada de execuție a lucrărilor pentru finalizarea celor 28,55 de km ai acestei secțiuni de autostradă.

Pentru Chiribiș – Biharia, contractul a fost reziliat de 3 ori

În luna mai 2022, CNAIR a reziliat pentru a treia oară contractul pentru secţiunea Chiribiş – Biharia, ca urmare a blocajului generat de constructor, care nu a reuşit să predea un Proiect Tehnic conform. Contractul a fost semnat în anul 2020, iar construcţia ar fi trebuit să fie finalizată până la sfârşitul acestui an.

Lucrările pe lotul Chiribiş – Biharia au fost demarate în 2004 de către compania americană Bechtel, apoi au fost reziliate în 2013, pentru a fi din nou contractate, în 2015, cu spaniolii de la Corsan-Corviam și iar reziliate, în 2016, din cauză că nici acest antreprenor n-a făcut practic nimic.

Apoi în august 2017, secțiunea se licitează din nou și după 3 (trei!) ani se semnează contractul, în iulie 2020, cu românii de la Asocierea Trameco – Vahostav – Drumuri Bihor – Drum Asfalt – East Water Drillings.

Contractul a avut o valoare de 326,5 milioane de lei și prevedea 6 luni etapa de proiectare și 18 luni, cea de execuție.

Fostul constructor a spus că diferențele din teren față de expertiza CNAIR sunt majore și a cerut peste 130 milioane de lei pentru lucrări suplimentare (40% din contract). Compania de Drumuri a respins solicitarea și a reziliat contractulu

”Ne întrebăm, retoric, când a ofertat la 72% din prețul estimat de CNAIR și ulterior a semnat, oare nu putea să anticipeze problemele? Culmea coincidenței, 326 milioane (valoarea contractului) plus 130 (suplimentarea invocată) înseamnă 456 milioane, adică practic costul estimat de CNAIR în licitația din 2017. Acum există două soluții. Antreprenorul renunță la (o parte din) pretenții și se ajunge la o sumă de compromis care poate fi adiționată legal la contract sau se execută ce s-a licitat (cu unele modificări nesemnificative) și celelalte lucrări se scot separat la (încă o) licitație. Sau, desigur, se reziliază. A treia oară. Urmând, evident, încă niște ani de birocrație și degradări care vor crește și mai mult prețul final! Cerem responsabililor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Ministerul Transporturilor si Infrastructurii România să tranșeze situația în cel mai scurt timp ca să putem finaliza acest segment blestemat până în 2024, la 20 (douăzeci) de ani de la prima lopată!”, comentau situația, în 2021, reprezentanții Asociației Pro Infrastructură.

La cea de-a patra licitație au fost depuse, în martie 2023, cinci oferte, dintre care a fost aleasă cea a Asociației Precon Transilvania – Citadina 98. Poate acum e cu noroc!

Traseul secțiunii Chiribiş – Biharia

Secțiunea Chiribiş – Biharia (3C2) face parte din tronsonul 3C Suplacu de Barcău – Borş al Autostrăzii Transilvania, alături de 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiş (26,35 km), aflat în construcție, și 3C3 Biharia – Borş (5,35 km), deschis circulației rutiere în septembrie 2020, odată cu inaugurarea noului punct de trecere a frontierei, Borş II.

Segmentul de autostradă se află între km 30+550 și km 59+100 (28,55 km), începe în zona localitatii Sînlazar (intersecția cu drumul național DN 19E) și tranzitează o zonă de câmpie, între localitățile Mișca și Chislaz, unde DN 19E (Chiribiș – Salard – Biharia) a fost deviat în lungul autostrăzii, pe o lungime de 4,2 km.

Traseul continuă la sud de localitatea Poclusa de Barcău, se înscrie din nou în lungul DN 19 E, între localitățile Sarsig și Haucești și intersectează DJ 767 (Tiglead – DN 19E), la km 39+950. La km 40+980, traseul autostrăzii trece prin aria protejată Fegernic, pe o lungime de aproximativ l00 m, iar la km 41+319 intersectează DC 42.

Ulterior, traseul autostrăzii ocolește la nord localitatea Fegernic, iar la km 48+500 se intersectează cu un drum local situat la sud de localitatea Sălard. În continuare, șoseaua se va îndrepta spre granița româno-ungară, intersectând DN 19 E, la km 55+100, drum național ce va fi deviat de la traseul existent pe o lungime de 1,8 km.

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

Pasajul Berceni va fi deschis traficului rutier pe data de 24 iunie

Ce figuri de animale asociază Inteligența Artificială mărcilor auto. Tesla – ghepardul, BMW – vulturul

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Craiova - Târgu Jiu
Infrastructură

Lotul 6 al drumului de mare viteză Craiova – Târgu Jiu intră în procedură de licitaţie

Lotul 6 al drumului de mare viteză Craiova – Târgu Jiu, în...

Focșani - Brăila
Infrastructură

Un pas înainte pentru construcția Drumului Expres Focșani – Brăila

Licitația pentru proiectarea și execuția Drumului Expres Focșani – Brăila a fost...

Giurgiu - Ruse II
Infrastructură

Licitație pentru proiectarea Podului peste Dunăre Giurgiu – Ruse II

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a publicat, în SEAT, anunțul...

satu mare
Infrastructură

Cinci oferte pentru un nou drum expres, Satu Mare – granița cu Ungaria (Oar)

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a primit cinci oferte pentru...