Modalitatea de soluţionarea şi, mai ales, cea de plată a dosarelor de daună ar trebui să facă mult mai vizibil diferenţa dintre asigurătorii RCA, în defavoarea criteriului fundamental pentru această piaţă, preţul poliţei.
Principalul criteriu de alegere a societăţii de asigurări pentru RCA este preţul. Cu toate acestea, a lua în considerare şi alţi factori în afară de bani, cum ar fi solvabilitatea şi seriozitatea firmei, poate fi un aspect de luat în calcul. De exemplu, în cazul unui accident, asigurătorul devine practic un girant, adică cel care îi plăteşte, din vina asiguratului, pe cei păgubiţi, care se transformă astfel în creditori. Cu alte cuvinte, oricine ar trebui să fie interesat ca girantul său să aibă bani suficienţi pentru a plăti toate despăgubirile pe care le datorează. În plus, dacă în maşină se află membri ai familiei, aceştia vor fi despăgubiţi tot de firma asiguratului RCA. Astfel, Într-o asemenea situaţie, este limpede cât de important devine un asigurător bun, care să îi despăgubească repede şi bine pe cei păgubiţi.
În acest scop, Autoritatea de Supraveghere Financiară realizează periodic analize privind soluţionarea şi plata dosarelor de daună în baza poliţelor de asigurare obligatorie auto. Potrivit celei mai recente dintre ele, aferente ultimului trimestru din 2017, numărul dosarelor avizate a urcat la 77.684, cu 6,83% mai multe faţă de situaţia înregistrată în trimestrul anterior.
Cele mai multe dosare de daună au fost avizate la societatea City Insurance, 23.925 dosare, care reprezintă 30,80% din total piaţă, societatea menţinându-se, ca şi în trimestrele II şi III 2017, pe primul loc din acest punct de vedere. La acest capitol, analiza ASF mai arată că trei societăţi de asigurare au cumulat 70,41% din numărul total al dosarelor de daună RCA avizate în ultimele trei luni ale anumui trecut, şi anume: City Insurance (30,80%), Euroins (21,25%) şi Asirom VIG (18,36%). Celelalte societăţi de asigurare analizate au procente sub 8% din numărul total.
Din punct de vedere al obiectului pretenţiilor de despăgubire formulate în cele 77.684 dosare de daună, se constată că un număr de 70.930 dosare (91,31%) au fost avizate pentru pagube materiale, 2.133 dosare (2,75%) pentru vătămări corporale/decese, iar 4.621 dosare (5,95%) reprezintă dosare de regres.
Două societăţi de asigurare au înregistrat scăderea numărului dosarelor de daună avizate în trimestrul IV 2017 faţă de cel precedent, şi anume Euroins (-18,72%) şi Uniqa Asigurari (-8,60%). Celelalte şapte companii au înregistrat o creştere a numărului dosarelor de daună avizate, cel mai mare avans procentual fiind inregistrata de Asirom VIG (+48,02%), urmată de Grawe România (+28,13%) şi Allianz-Ţiriac (+18,20%).
Până la data la care asigurătorii au transmis către ASF aceste date, 63,04% din totalul dosarelor avizate (48.973) au fost plătite de către asigurători, 36,18% (28.104) au fost nefinalizate, iar 0,78% (607 dosare) au fost respinse de la plată.
Din punct de vedere al statutului juridic al persoanelor prejudiciate, din totalul dosarelor avizate în ultimul trimestru al anului trecut, la nivelul pieţei RCA, 71,59% dintre dosare au fost avizate de către persoane fizice (55.609 dosare), iar 28,41% au fost avizate de către persoane juridice (22.073 dosare).
Durata medie de plată, 11,5 zile/dosar
Analiza ASF privind dosarele de daună care au îndeplinit condiţiile de acordare a despăgubirii solicitate pentru pagube materiale arată că durata medie de plată la nivelul de pieţei, în ultimul trimestru din 2017, a fost de 11,5 zile/dosar, cea mai lungă perioadă fiind înregistrată în cazul City Insurance, respectiv 21,4 zile/dosar. La polul opus se plasează Uniqa Asigurări, cu cea mai mică durată medie de plată, respectiv de 2,2 zile/dosar.
În acelaşi context, supraveghetorul pieţei spune că 76,24% dintre dosare au fost plătite în termenul legal, iar 23,76% au fost plătite cu întârziere.
Concret, în Top 5 bun-platnici, adică în clasamentul societăţilor care înregistrează cele mai mari procente de dosare plătite în termenul legal au intrat Uniqa Asigurări (100%), Omniasig (99,12%), Generali România (97,99%), Allianz – Ţiriac (96,51%), Groupama (93,98%).
La celălalt capăt al clasamentului, adică în zona asigurătorilor cu cele mai mici procente de dosare plătite în termenul legal se află societăţile Asirom VIG şi City Insurance, cu procente de 57,39%, respectiv 57,93%.
Cea mai mare depăşire a termenului legal de plată a fost de 101 zile fiind înregistrată de către Asirom VIG.
Din numărul dosarelor plătite de către societăţile de asigurare în trimestrul IV 2017, respectiv 48.973 dosare, un număr de 47.822 dosare (97,65%) au fost raportate ca plăţi integrale, iar 1.151 dosare (2,35%) au fost raportate ca plăţi parţiale. Cele mai mari procente de dosare plătite până la data raportărilor au comunicat Generali România (75,88%), Allianz-Ţiriac (69,19%) şi Euroins SA (66,98%) din totalul dosarelor deschise la societăţi, iar cel mai mare procent de plăţi parţiale până la data raportărilor s-a înregistrat la Groupama (7,25%), Omniasig VIG (6,78%), Asirom VIG (6,70%). Celelalte societăţi de asigurare au raportat sub 2,50% din dosarele plătite ca fiind plăţi parţiale.
Pe de altă parte, cele mai multe dosare nefinalizate până la data raportărilor au fost înregistrate pentru City Insurance (9.380 dosare), Euroins (5.321 dosare) şi Asirom (5.070 dosare).
Potrivit datelor ASF, două societăţi de asigurare au înregistrat creşterea ponderii dosarelor plătite în trimestrul IV 2017 faţă de trimestrul III în totalul dosare vizate, anume Grawe România (+6,25%) şi Groupama SA (+2,35%). În schimb, cea mai mare scădere a ponderii dosarelor plătite în trimestrul IV faţă de plăţile înregistrate în trimestrul III, din totalul dosarelor avizate, a fost înregistrată la Omniasig VIG (-18,00%), urmată de Uniqa Asigurări (-14,43%). Potrivit supraveghetorului pieţei, aceste scăderi au avut loc în condiţiile creşterii ponderilor dosarelor nefinalizate cu 36,54 puncte procentuale şi respective 21,75 puncte procentuale faţă de valorile înregistrate în trimestrul III.
ASF precizează că a determinat durata medie de plată prin raportare la: termenul de 10 zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii răspunderii şi cuantificării daunei, solicitat de asigurător; termenul de 10 zile de la împlinirea celui de 30 de zile prevăzut la art. 20 alin. (1) din Ordonanţa de Urgenţă nr. 54/2016 sub condiţia depunerii documentelor necesare stabilirii răspunderii şi cuantificării prejudiciului sau de la data la care asigurătorul RCA a primit o hotărâre judecătorească definitivă sau acordul entităţii de soluţionare a litigiului cu privire la suma de despăgubire pe care este obligat să o plătească; termenul de 10 zile de la data acceptării ofertei de despăgubire.
La nivelul pieţei RCA, au fost achitate valori de despăgubire de 218,9 milioane de lei, din care 182,7 mil. lei (83,47% din total) pentru pagube materiale, 9,1 mil lei lei (4,16% din total) pentru vătămări corporale şi deces şi 27,1 mil. lei (12,37% din total) pentru dosare de regres.
Cea mai mare plată a fost efectuată de către Alliaţ-Ţiriac, pentru un dosar de daună avizat pentru vatamari corporale, valoarea despăgubirii achitate fiind in suma de 291.291 lei.
Durata medie de soluţionare, 39 zile/dosar
În ceea ce priveşte durata medie de soluţionare, la nivelul întregii pieţe RCA, aceasta a fost de 39 zile/dosar, 42.525 dintre dosarele plătite (95,27%) fiind soluţionate într-un termen mai mic sau egal cu 3 luni. Potrivit ASF, numărul maxim de zile de soluţionare a dosarelor de daună este de 127 zile, acesta fiind înregistrat în cazul societăţii Asirom VIG.
Societăţile de asigurare cu cele mai multe investigaţii efectuate pentru soluţionarea dosarelor de daună RCA avizate ultimul trimestru al anului trecut sunt: Omniasig VIG (9,25%), Uniqa Asigurări (2,75%) şi Euroins (2,36%). Celelalte societăţi de asigurare au efectuat investigaţii în procente mai mici de 1% din numărul total al dosarelor de daună RCA avizate.
Comparând situaţia la nivel de piaţă a duratei de soluţionare a dosarelor de daună de către societăţile de asigurare autorizate să practice asigurarea RCA, rezultă că, în trimestrul IV 2017, durata medie de soluţionare s-a apreciat, înregistrându-se o scădere procentuală cu 3,83% faţă de trimestrul anterior, de la 40,55 zile/dosar la 39,00 zile/dosar.
Din punct de vedere al statutului juridic al persoanelor prejudiciate, 71,59% dintre dosare au fost avizate de către persoane fizice, iar 28,41% au fost avizate de către persoane juridice.
Aproape 5.000 de reclamaţii pentru RCA
Autoritatea de Supraveghere Financiară a primit, anul trecut, 4.958 de reclamaţii pentru clasa asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto RCA şi Carte Verde, în scădere cu 31,41% faţă de înregistrările din anul 2016. Supravehetorul pieţei de asigurări arată că neplata sau plata parţială a despăgubirilor a reprezentat cel mai des aspect reclamat anul trecut, ASF primind în acest sens 2.799 de reclamaţii, reprezentând un procent de 44,69% din totalul petiţiilor trimise de consumatori. Printre alte aspecte sesizate, instituţia aminteşte şi nerespectarea condiţiilor contractuale sau a normelor RCA (25,45%), precum şi solicitări de recalculare a valorii despăgubirilor (5,89%).
Ponderea numărului de reclamaţii soluţionate favorabil petenţilor depăşeşte procentul de 69% pe segmentul asigurărilor auto (RCA şi CASCO). În opinia ASF, această stare de fapt arată că, pe segmentul asigurărilor auto, s-au înregistrat cele mai multe deficienţe, în principal în instrumentarea dosarelor de daună, din punct de vedere al respectării prevederilor legale sau contractuale.
Despăgubiri suplimentate prin SAL-Fin
O parte dintre nemulţumirile consumatorilor privind soluţionarea sau plata dosarelor de daună au putut fi rezolvate prin intermediul entităţii de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin). ASF spune că, anul trecut, consumatorii au beneficiat prin SAL-Fin de sume suplimentare în valoare de 725.000 lei, ceea ce reprezintă mai mult decât dublul sumelor primite iniţial de aceştia.
În 2017, instituţia a primit un număr de 197 cereri de soluţionare alternativă, ceea ce reprezintă o creştere semnificativă în raport cu anul 2016, când numărul de cereri înregistrate a fost de numai 36. Dintre acestea, s-a emis un număr de 158 de hotărâri/încheieri, cele mai multe dintre ele (98%) vizând piaţa asigurărilor. Analiza statistică a acestor date indică faptul că peste 55% sunt rezultate ale unor proceduri de impunere de soluţie, iar peste 82% dintre concilieri s-au realizat online. Pentru litigiile soluţionate, gradul de conformare a părţilor implicate a fost de peste 97%, respectiv pentru cinci cazuri s-a ales varianta continuării demersurilor juridice.
Cele mai frecvente litigii soluţionate au apărut ca urmare a diferenţelor mari dintre sumele propuse de către asigurători în dosarele de daună şi calculele pe care consumatorii le primesc în urma evaluărilor sau constatărilor din unităţile de service, dar şi din cauza lipsei de comunicare transparentă a calculelor pe care asigurătorii le fac în stabilirea cuantumului daunelor. În acest context, trebuie precizat faptul că, din cazurile soluţionate la finele anului trecut, 78% au reprezentat hotărâri/încheieri emise în favoarea consumatorilor, restul reprezentând cazuri de menţinere a situaţiilor iniţiale. Consumatorii au beneficiat de sume suplimentare în urma soluţionării alternative a litigiilor de aproximativ 725.000 lei, ceea ce reprezintă mai mult decât dublul sumelor primite iniţial.
„Soluţionarea alternativă a litigiilor în domeniul financiar non-bancar este un instrument foarte util şi foarte eficient, atât pentru consumatori, cât şi pentru companii, întrucât generează economii importante de timp şi de bani pentru părţile implicate. Pe de altă parte, SAL-Fin contribuie în mod evident şi la bunul mers al pieţelor financiare deoarece reprezintă o modalitate de normalizare şi de detensionare a relaţiilor dintre client şi furnizorul de servicii financiare”, a explicat preşedintele ASF, Leonardo Badea.
Pe lângă gratuitatea operaţiunii de soluţionare alternativă, un alt aspect ce vine să susţină avantajele acestei metode îl reprezintă durata medie de soluţionare a unui litigiu. La nivelul anului 2016 a fost înregistrată o durată medie de 49 de zile pentru toate procedurile de soluţionare a litigiilor. Ca urmare a clarificării unor aspecte de ordin procedural, dar şi pe fondul acumulării de expertiză de către conciliatori, durata de soluţionare a scăzut semnificativ în anul 2017, cu aproximativ 25% faţă de anul anterior, până la nivelul de 37 de zile.
(Articol publicat în revista Flote Auto, aprilie 2018)
Comentați?