Home Transporturi Top 5 transportatori de marfă

Top 5 transportatori de marfă

Piaţa transporturilor de marfă din România este extrem de fragmentată, neexistând vreo companie care să deţină o cotă importantă. Se remarcă însă firme care realizează afaceri de sute de milioane de euro, cu sute sau chiar mii de angajaţi.  

Creşterea economică şi investiţiile semnificative în parcul auto de marfă au dus piaţa transporturilor anul trecut la un nivel istoric, de 10 miliarde de euro. Peste 34.000 de firme, cu 156.000 de angajaţi asigură, în prezent, transportul de marfă în ţară şi în străinătate, România devenind unul dintre jucătorii cei mai activi la nivel european.

Profit dublat în şase ani

Pe fondul avansului economic şi, implicit, a volumului de marfă, afacerile firmelor din acest sector au avansat semnificativ, depăşind anul trecut nivelul de 47 de miliarde de lei, cu 14 miliarde de lei peste rezultatul din 2012.

În interiorul acestui domeniu, transportul rutier de marfă a reprezentat 77,3%  – 36,3 miliarde de.lei – din totalul afacerilor înregistrate în 2016, în timp ce business-ul din sectorul de depozitare a însemnat 20,8%, adică 9,79 miliarde de lei.

Potrivit datelor disponiile la Ministerul Finanţelor, rezultatul net a depăşit, anul trecut, 1,81 miliarde de lei, iar profitul net al sectorului a fost de 2,55 miliarde de lei, cifră mai mult decât dublă faţă de cea înregistrată în urmă cu şase ani.

„Într-o ţară în care infrastructura de transport este deficitară, rezultatele înregistrate de aceste firme vin să confirme potenţialul foarte bun de business din acest sector”, spun analiştii companiei de consultanţă KeysFin.

Aceştia afirmă că poziţia geostrategică a României şi evoluţia economică bazată în principal pe consum vin să susţină o prognoză extrem de optimistă privind anul 2017. „Rezultatele financiare ale sectorului urmează, cel mai probabil, să depăşească rezultatul înregistrat în anul precedent”, estimează consultanţii.

Cote mici de piaţă

Potrivit analiştilor KeysFin, piaţa transporturilor din România este extrem de fragmentată, neexistând nicio companie care să deţină o cotă importantă.

Cel mai important transportator din punctul de vedere al cifrei de afaceri, este Aquila Part Prod Com SRL, firmă prahoveană care a raportat în 2016 afaceri de 797,9 milioane de lei. Societatea, înfiinţată în 1994, avea o cotă de piaţă de 1,7%, active de 353,5 milioane lei şi 2.183 de angajaţi.

Locul secund în top 5 jucători din piaţa transporturilor este ocupat de Carrion Expedition SRL, cu afaceri de 646,7 milioane de lei şi un rezultat net de 20 milioane lei. Având o cotă de piaţă estimată la 1,4%, firma clujeană înfiinţată în 2009 raporta active de 438,6 mil.lei şi 2.024 de angajaţi.

Pe locurile următoare se situau, în ordinea cifrei de afaceri, firma bucureşteană Schenker Logistics România SA (484,1 mil. lei), compania bihoreană Transmec Ro SRL (394,3 mil. lei) şi societatea Duvenbeck Logistik SRL din Braşov (303,5 mil. lei).

Interesant este şi faptul că, dincolo de cotele de piaţă, domeniul transporturilor pare că s-a stabilizat în ultimii ani, dovadă că numărul firmelor nou înfiinţate a scăzut semnificativ, de la 13.008 în 2008 – anul considerat de boom în piaţa transporturilor – la numai 3.438 de societăţi în 2016.

Din totalul de 34.628 de societăţi, numai 1.247 erau firme nou înfiinţate şi active în 2016, restul fiind firme cu experienţă în domeniu.

Relevantă este, totodată şi evoluţia numărului firmelor de transport care au intrat în insolvenţă. Numărul lor a scăzut puternic în 2016 la 2.931 de societăţi, faţă de 6.863 câte erau cu doi ani în urmă. Mai mult, numărul insolvenţelor, în 2017, se află deocamdată la minimul ultimilor şapte ani, fiind înregistrate doar 1.742 de cazuri.

Sunt prezente şi investiţii străine

Pe de altă parte, se pare că investitorii străini sunt din ce în ce mai interesaţi de acest segment de afaceri. Un număr de 375 de companii, care reprezintă 22% din piaţă, aveau anul trecut acţionariat majoritar străin, ceea ce însemană o deţinere a capitalului de peste 50%.

Cei mai mari investitori în sectorul transporturilor si depozitării sunt austriecii care anul trecut controlau peste 4% din piaţă (2,086 miliarde de lei), apoi vin cei din Olanda şi Italia cu câte 3%, topul fiind completat de investitorii spanioli, germani şi fracezi, fiecare cu câte 2% din piaţă.

În total, investitorii străini erau implicaţi, anul trecut, în afaceri de peste 10 miliarde de lei.

Riscuri şi oportunităţi

Dincolo de rezultatele pozitive, pe ansamblu, analiştii spun că piaţa transporturilor nu este scutită de provocări, afacerile din acest sector fiind influenţate de blocajul financiar şi de indisciplina financiară care afectează multe dintre ramurile economiei.

Datele financiare arată că datoriile transportatorilor au crescut, pe ansamblu, de la 18,5 miliarde lei în 2012 la 24,7 mld. lei în 2016 în timp ce totalul creanţelor a atins anul trecut valoarea de 11,9 mld. lei.

Ponderea datoriilor comerciale a rămas relativ constantă în tot intervalul analizat (2012-2016), la 30-32%, valoarea acestora depăşind 7,7 mld. lei în 2016.

Perioada medie de încasare a creanţelor era de 92 de zile anul trecut, faţă de 98 de zile în 2012 iar perioada medie de plată a datoriilor a scăzut şi ea la 192 de zile, faţă de 206 de zile în urmă cu cinci ani.

Datele publicate de Ministerul Finanţelor vin să susţină ideea că şi în acest domeniu este absolut necesară o informare constantă privind situaţia partenerilor de afaceri.

„Să ştii în ce situaţie financiară se află firma cu care lucrezi, cum stă cu datoriile, în ce diferende juridice se află – sunt date care te pot ajuta să iei o decizie bună atunci când vine vorba de valoarea contractului, ce servicii îi oferi, practic să-ţi creşti şansele că îţi vei primi banii. Indiferent de dimensiunea business-ului, istoricul, situaţia acestuia, astfel de informaţii sunt esenţiale pentru a creiona o evaluare care să includă atât aspectele pozitive cât mai ales pe cele cu potenţial negativ în relaţia cu partenerul de afaceri. Pe baza acestui raport, departamentele financiare, managerii în principal, îşi pot dimensiona contractele, aşteptările şi pot lua măsuri de prevenire pentru a exploata potenţialul de dezvoltare dar şi pe cel de risc”, conchid analiştii de la KeysFin.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, octombrie 2017)

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

New Kopel Car Import
Transporturi

48 de autobuze electrice BYD vor fi furnizate de New Kopel Car Import către municipiul Bacău

New Kopel Car Import, parte a SIXT Group Romania, a semnat cu...

mobilitate urbană
Transporturi

Bucureștiul va digitaliza serviciile de management urban și mobilitate urbană

Bucureștiul va avea un Hub prin intermediul căruia vor fi digitalizate serviciile...

transportul alternativ
Transporturi

Coaliţia pentru Economia Digitală: Modificarea OUG 49/2019 va închide transportul alternativ

Adoptarea propunerilor din actul normativ pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor...

transportul public
Transporturi

Noi metode de plată digitale pentru transportul public din București

Titlurile de călătorie de la Societatea de Transport Bucureşti (STB) vor putea...