Legea privind eliminarea a 102 taxe nefiscale, care include şi eliminarea timbrului de mediu, a apărut în Monitorul Oficial, Partea I nr. 15 din 6 ianuarie 2017, exact în ziua în care a fost promulgată de preşedintele Klaus Iohannis.
Potrivit art. XVI, Legea 1/2017 privind eliminarea unor taxe si tarife, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative „intră în vigoare începând cu data de 1 a lunii următoare publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I”.
Referirea la eliminarea timbrului de mediu este făcută în cadrul art. XII: „Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 4 martie 2013, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 37/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, se abrogă”.
Referitor la eliminarea timbrului de mediu, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) a avertizat că dispariţia acestuia va genera efecte negative şi imediate în piaţa auto, va conduce la creşterea numărului de autovehicule vechi, poluante, a nivelului de poluare atmosferică, iar pe de altă parte încasările la bugetul de stat se vor diminua considerabil.
Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. La acea vreme, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcţie de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii.
Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificată, iar Guvernul a scăzut valoarea acesteia cu o treime.
De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie şi la reînmatricularea maşinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, dar şi pentru cei care aduceau maşini din Vest.
Începând cu 30 ianuarie 2012, taxa este suspendată până la 31 decembrie 2012, iar persoanele care plătiseră deja urmau să primească banii înapoi.
Din 15 martie 2013 intră în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto este calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a maşinii.
În data de 9 iunie 2016, Curtea Europeană de Justiţie a declarat timbrul de mediu ca fiind ilegal, în procedura Vasile Budişan împotriva Administraţiei Finanţelor Publice Cluj.
În motivarea deciziei se arată că timbrul de mediu încalcă neutralitatea în concurenţa dintre autovehiculele rulate provenite din statele membre ale Uniunii Europene şi cele similare româneşti, deoarece o scutire a timbrului de mediu precum cea rezultată din prezenta dispoziţie oferă avantaj concurenţial autovehiculelor rulate deja prezente pe piaţa din România, descurajând importul de autovehicule similare din alte state membre.
Preşedintele Klaus Iohannis a trimis Parlamentului vineri, 23 decembrie 2016, spre reexaminare, Legea privind eliminarea unor taxe şi tarife. Acesta a explicat că dacă legea nu includea şi taxa radio-tv, atunci ar fi promulgat actul normativ. Cu o săptămână înainte, pe 16 decembrie 2016, Curtea Constituţională a decis că legea este constituţională, o hotărîre luată tot la sesizarea preşedintelui.
Comentați?