Test drive Opel Grandland X 1.6 D Innovation




Test drive Opel Grandland X 1.6 D Innovation

Test drive Opel Grandland X 1.6 D Innovation!  Opel Grandland X nu este o mașină spectaculoasă. Este accesibilă, are o suspensie confortabilă și motoare economice. Altfel spus, Grandland X este o mașină perfectă pentru flote. Test cu versiunea Innovation 1.6 D 120 CP.

Am luat contact cu SUV-ul compact la primele teste internaționale din Germania, în septembrie 2017 și încă de atunci apreciam confortul SUV-ului compact de la Opel. Concluzionam atunci că motorul pe benzină, de 1,2 litri turbo, se ”mulează” mai bine pe caracterul noului model. În acest segment, însă, preferințele flotelor de mașini, care parcurg mulți kilometri, se îndreaptă spre versiunea diesel de bază, așa că iată-mă pus în situația unui șofer de flote, la volanul variantei 1,6 D 120 CP.

În primul rând, să analizăm oportunitatea încă unui model în segmentul aglomerat al SUV-urilor compacte: e loc pentru toată lumea? Desigur: atât clienții particulari, cât și flotele din Europa continuă să migreze de la hatchback-uri compacte spre SUV-uri. Astfel, în 2017, segmentul SUV-urilor compacte a progresat cu 30%, ajungând la aproape 1,5 milioane de unități, sau, altfel spus, la 10 mașini vândute, una este SUV compact. Opel, deși se află în tumultul preluării de către PSA, joacă dur, iar în 2017 a lansat șapte modele noi. Mai mult chiar, nemții simt expansiunea segmentului și intră în joc cu Grandland X, un model care împarte platforma EMP2 și gama de motoare cu Peugeot 3008.

Încă de la început vreau să precizez: nu există nicio legătură de ordin estetic între modelul german și cel francez, iar personalitățile celor două modele diferă puternic. Încă de la exterior, neamțul reprezintă o surpriză plăcută: începând cu calandrul expresiv, încadrat de farurile cu semnătura luminoasă de forma unei aripi duble, tipice Opel, continuând cu plafonul ”plutitor” descendent (opțional vopsit în negru, ca la exemplarul nostru, pentru 378 euro fără TVA), care aproape creează o siluetă de coupe, și încheind cu montantul spate lat, puternic stilizat – cel mai mare SUV al casei germane emană deopotrivă agresivitate și eleganță.

Frumusețea ascunde însă o tehnologie de ultimă oră: blocurile optice primesc opțional lumini LED AFL cu flux luminos adaptiv (1.050 euro fără TVA), camerele așezate pe cele patru laturi ale mașinii oferă o imagine de 360° pe display, de mare ajutor la manevrele de parcare sau în regim off-road, iar oglinda centrală ascunde senzorul pentru frânarea de urgență și detectarea pietonilor. Alăturați-le comportamentului excelent la impact și veţi înțelege de ce Grandland X a primit maximum de stele la testele de siguranţă EuroNCAP. O altă surpriză mă  așteaptă când deschid ușa: zona sa inferioară are o protecție de plastic care „îmbracă” pragul, păstrându-l curat.

Mă așez, fără să-mi murdăresc pantalonii, pe scaunul ergonomic cu reglaje electrice, îmbrăcat în piele (1.260 euro fără TVA) și certificat de institutul AGR și remarc poziția înaltă la volan. Dacă alegeți tapițeria piele și Pachet Iarnă (252 euro fără TVA), veți primi scaune încălzite și ventilate. Cotiera centrală glisează, oferindu-mi toate condițiile de confort, iar plasticele moi, plăcute la atingere sunt îmbinate nemțește. La fel de nemțește sună și potențiometrul de volum al instalației multimedia, care acompaniază cu un „țac” fiecare rotire.

 

 

 

 

La versiunea Innovation testată, display-ul tactil de 8 inci al sistemului Intellilink RF900 Navi (588 euro fără TVA) afișează un meniu simplu și intuitiv, iar conectivitatea include Bluetooth, două mufe USB și compatibilitate cu protocoalele Apple CarPlay și Android Auto. În cotieră se află sistemul opțional de încărcare wireless a telefonului (105 euro fără TVA). Dar poate cel mai important aspect este că, la volanul lui Grandland X, beneficiez de aceeași ergonomie ca la orice Opel de ultimă generație, cu butoane puține și comenzi grupate intuitiv.

 

Este disponibil, de asemenea, celebrul serviciu de asistență online OnStar (care, conform ultimelor informații, va fi înlocuit cu serviciul Connect, folosit de Peugeot), prin care proprietarul primește informații de diagnoză a funcțiilor mașinii, detalii privind punctele de interes și asistență în caz de urgență. Trec în spate, unde spațiul pe banchetă este mare, atât la genunchi cât și la cap și, în plus, lipsa din ofertă a modelelor cu tracțiune integrală, a eliminat tunelul central care ar fi găzduit arborele cardanic. Rezultatul: persoana care călătorește în mijloc pe banchetă are o excelentă libertate de mișcare a picioarelor și proftă din plin și de șezutul și spătarul plate.

Reversul medaliei este că, atunci când călătoresc doar două persoane în spate, bancheta insuficient profilată nu oferă un bun suport lateral. Cei doi călători primesc, însă, încălzire integrată în banchetă dacă optează pentru Pachet Iarnă 2 (126 euro fără TVA suplimentar față de Pachet iarnă 1). Trec la portbagaj, pe care îl deschid cu un simplu gest cu piciorul pe sub bara de protecție, opțiune importantă pentru șoferii de flote care cară marfă.

 

Primesc un spațiu de 514 litri, care se poate extinde până la 1.652 litri (cu 48 litri mai mult decât la 3008) prin rabatarea spătarului banchetei 33/66% de la  clapetele aflate în portbagaj. Podeaua dublă este reglabilă în înălțime în două poziții, în cea superioară creând o suprafață plană cu spătarul coborât, deci companiile care transportă obiecte lungi și voluminoase nu au motive de nemulțumire. Totuși, bancheta nu glisează, iar spătarul nu se înclină sub mai multe unghiuri.

 

 

Când a pornit la drum, Grandland X era înarmat cu două propulsoare la alegere, ambele de origine Peugeot: 1.2i Turbo de 130 CP și 1.6D de 120 CP, combinate cu transmisii manuală sau automată cu 6 trepte. Ulterior, în gamă și-a făcut apariția și propulsorul de 2.0D 177CP, disponibil exclusiv cu transmisie automată în 8 trepte și doar în nivelurile de echipare Innovation și Ultimate.

În viitor, Opel va echipa SUV-ul compact cu un nou motor de top turbo pe benzină, de 1.6 litri și 180 CP, cuplat exclusiv la transmisia automată cu 8 rapoarte, în timp ce din 2019 va intra în ofertă și un sistem de propulsie PHEV care va fi ”mult mai puternic decât oricare altă motorizare convențională a gamei” și care va beneficia de tracțiune integrală electrică (roțile din spate vor fi puse în mișcare doar de motorul electric, iar cele din față de propulsorul cu ardere internă).

Noi am ales la test versiunea turbodiesel de 1.6 litri, care, prin prețul de bază (17.310 euro fără TVA în echipare Essentia) și prin consumul mic de motorină declarat (4,0 l/100 km), reprezintă o ofertă excelentă pentru flotele companiilor. Doar câțiva kilometri prin Bucureștiul presărat cu șine de tramvai, canale și piatră cubică mi-au confirmat caracterul confortabil al germanului: suspensia înghite excelent denivelările scurte și lucrează fără zgomot.

 

Schimbătorul de viteze cuplează exact, deși cursa manetei este cam lungă, iar ambreiajul se dovedește foarte intuitiv în utilizare, de aceea pornirile de la semafor sunt în permanență ca la carte. O bună impresie mi-a făcut motorul care s-a dovedit economic (consum urban 6-6,5 l/100 km, care urcă spre 8 l/100 km în trafic congestionat) și suficient de puternic încă de la 1.800 rpm, fără să devină zgomotos la accelerări. Pe autostradă, la 130 km/h, consumul se stabilizează la 6,8 l/100 km, turația în treapta a 6-a este de 2.200 rpm, iar nivelul de zgomot din habitaclu rămâne suficient de scăzut pentru a permite conversații fără a ridica tonul.

 

Odată intrat pe tronsoane de drum național, ruliul devine sesizabil pe viraje, o consecință firească a suspensiei reglată confortabil, dar consumul scade la 5 l/100 km, iar cei 300 Nm se dovedesc suficienți pentru depășiri în vecinătatea a 100 km/h. La limită, descopăr un sistem de direcție cu o demultiplicare surprinzător de scurtă, dar care transmite vag gradul de aderență al roților față. Apropo de aderență, Grandland X preia de la 3008 inclusiv sistemul Grip Control, cu selector rotativ și cinci programe (Standard, Zăpadă, Offroad, Nisip și ESP off), care adaptează răspunsul ESP-ului pentru o aderență optimă în orice condiții.

Verdict FloteAuto

Cu un preț de bază scăzut și un motor diesel economic, Opel Grandland X reprezintă o ofertă excelentă pentru flotele companiilor atente cu bugetul. Suspensia confortabilă și rularea silențioasă reduc gradul de oboseală a șoferului. Spațiul interior și portbagajul sunt suficient de spațioase, dar bancheta nu glisează, iar spătarul nu se înclină sub mai multe unghiuri. Marele atu: prețul scăzut raportat la dotări și prestații.

  • Preț de pornire decent
  • Motor economic
  • Portbagaj și interior spațioase
  • Rulare confortabilă și silențioasă
  • Transmisie corect etajată
  • Ruliu sesizabil pe viraje
  • Lipsa tracțiunii integrale
Model Opel Grandland X 1.6D Innovation
Motor/nr. cilindriL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.560
Putere maxim‹/turatie
(CP/rpm)120/3.500
Cuplu maxim/turatie
(Nm/rpm)300/1.750
Transmisiefa_‹
Cutie de vitezemanual‹, 6 trepte
L/l/h (mm)4.477/1.856/1.609
Ampatament (mm)2.675
Volum portbagaj (l)514-1.652
Mas‹a la gol (kg)1.392
Acceleratie 0-100 km/h (s)11,8
Vitez‹a maxim‹a (km/h)189
Consum mixt (l/100 km)4
Emisii CO2 (g/km)104
Pret (euro, fara TVA)20.504

Adaugati comentariu