Advertisement

dacia-logan-mcv-dokker-floteauto
Home Piaţa auto Autoturisme Test comparativ break vs. van: Dacia Logan MCV sau Dacia Dokker?

Test comparativ break vs. van: Dacia Logan MCV sau Dacia Dokker?

Break sau van – care este mai indicat pentru flotă? În loc de fostul Logan MCV, Dacia oferă acum două mașini specializate: un break clasic, având același nume cu predecesorul său, dar și utilitara Dokker, în versiuni de persoane și marfă. Ceea ce poate însemna o alegere dificilă, atât pentru micul întreprinzător, cât și pentru managerul unei flote numeroase.

Text: Răzvan Măgureanu (AutoExpert.ro); Foto: Ovidiu Tăbăcaru

În fosta gamă Dacia nu exista o utilitară consacrată. Cu fosta generație Logan MCV, Dacia a încercat să împace mai multe deziderate din segmente diverse de piață. Logan MCV arăta ca un break, dar avea uși spate care se deschideau ca la o utilitară în locul hayonului clasic, avea opțiune pentru șapte locuri ca la minivanuri și un portbagaj standard cu un volum extrem de generos, de 700 litri. Însă ușile laterale spate ca la un break clasic nu recomandau fostul MCV pe post de utilitară, nefiind prea practic de încărcat mai ales în versiunea Logan Van.

test comparativ dacia logan mcv dokker - floteauto 2
Noul Logan MCV nu este mai compact decât vechiul model, dar a pierdut două locuri și câteva sute de litri la volumul maxim de încărcare. Reversul medaliei este că noul Logan MCV arată mult mai elegant decât predecesorul său. În schimb, Dokker suplinește lipsa fostului Logan MCV cu un volum de încărcare cuprins între 800 și 3.000 de litri, deși este mai scurt cu 13 cm decât Logan MCV.

O dată cu lansarea celei de-a doua generații Logan, Dacia a diversificat gama. Pe baza lui Logan a apărut un nou MCV sub forma unui break clasic cu hayon care nu mai are în comun decât numele cu fosta generație. Cu aproximativ aceiași lungime, noul MCV are un portbagaj mai mic, cuprins între 573 și 1.518 litri, față de 700-3.000 de litri la fostul MCV. Era însă greu de egalat acel volum vast pentru că noul MCV este mai scund și are o alură mai dinamică cu hayonul înclinat.

Însă cine dorește cu adevărat o alternativă utilitară la fostul MCV are acum posibilitatea să aleagă Dokker – o utilitară clasică cu uși spate care se deschid ca la fostul MCV până la 180 de grade și cu două uși culisante laterale care oferă un acces foarte facil. De altfel, Dokker este probabil singura utilitară din această categorie care oferă standard două uși culisante. Volumul oferit de versiunea de persoane Dokker este cuprins între 800 și 3.000 litri, o valoare respectabilă chiar și pentru utilitarele consacrate din acest segment.

Având în vedere cele enumerate mai sus, ne întrebăm care este cea mai bună ofertă ca mașină de flotă.

Dokker este mai practic

Dacă privim strict aspectul practic, atunci Dokker pare a fi alegerea mai bună. Ambele modele au portbagaje practice cu forme relativ regulate, ușor de încărcat, dar la Dokker marginea de încărcare este mai coborâtă cu 5 cm (55 cm față de 60 cm la Logan MCV) și portbagajul este mai lat cu 12 cm. La ambele modele, bancheta spate se rabate fracționat 1/3-2/3, dar nu se creează suprafață plană de încărcare. La Dokker se poate rabate șezutul banchetei spate la vertical. În acest caz, se obține o suprafață plană de încărcare, dar lungimea de încărcare maximă se reduce și este mai mică decât la Logan MCV. Ar fi fost foarte practică posibilitatea rabaterii complete a spătarului scaunului pasagerului față, dar această facilitate este disponibilă doar la utilitare mai scumpe.

test comparativ dacia logan mcv dokker - floteauto 3
Portbagajul lui Logan MCV este în regres față de al vechii generații, dar oferă în continuare un volum competitiv, între 573 și 1.518 litri. Portbagajul are o formă practică, dar la rabaterea banchetei se creează un prag care pune probleme la încărcarea obiectelor lungi. La Dokker se poate ridica bancheta cu totul la verticală și se creează un spațiu plan de încărcare, dar lungimea de încărcare e mai mică.

Dokker este mai practic și prin prisma numeroaselor spații de depozitare aflate în plafon, deasupra bordului sau sub torpedo și datorită celor două uși laterale culisante care oferă un acces foarte bun pentru încărcarea mărfurilor. Deși Dokker are un ampatament mai mare de 2,81 metri față de 2,634 metri la Logan MCV, spațiul la genunchi în spate este aproximativ identic. Mai înalt cu 30 cm, Dokker oferă mai mult loc la cap însă nici în Logan MCV pasagerii din spate nu se pot plânge de lipsă de spațiu. În schimb, în Logan MCV se stă mai bine în spate deoarece spătarul banchetei spate este mai bine profilat și acesta nu este plasat atât de mult la vertical ca în cazul lui Dokker.

test comparativ dacia logan mcv dokker - floteauto 4
În spate, spațiul la genunchi este comparabil, dar Dokker oferă mai mult loc la cap și un acces mai bun grație celor două uși culisante. În schimb, bancheta lui Logan MCV este mai confortabilă, la Dokker spătarul acesteia fiind plasat prea vertical. Față de vechiul Logan MCV, nu mai există opțiunea pentru șapte locuri, iar cine dorește să transporte șapte oameni trebuie să se orienteze spre Lodgy.

Chiar dacă cele două modele sunt produse în uzine diferite, la Mioveni și Tanger, acestea sunt construite pe aceiași platformă, iar interioarele sunt relativ similare. Comenzile sistemului de aer condiționat și sistemul de navigație sunt identice la ambele modele. O notă specială pentru sistemul de navigație: la un preț de numai 300 de euro (plus 100 euro pentru harta Europei), sistemul multimedia furnizat de LG cu display tactil de 7 inch are o ergonomie simplă și intuitivă. Pentru o utilitară care livrează marfă, dar și pentru un break de familie, acest sistem este soluția ideală, nefiind mult mai scump decât un sistem montat aftermarket.

test comparativ dacia logan mcv dokker - floteauto 5
Planșa de bord utilizează la ambele modele aceleași instrumente de bord și același sistem multimedia de origine LG care costă 300 de euro opțional plus 100 de euro harta Europei. La Logan MCV butoanele pentru geamurile electrice sunt plasate pe consola centrală în timp ce la Dokker sunt pe uși. La Logan MCV nu se pot comanda scaune încălzite, iar la Dokker nu există decât volan din plastic.

Sunt însă și diferențe între cele două modele. Logan MCV este penalizat de poziția butoanelor pentru geamurile față electrice pe consola centrală și a celor pentru geamurile electrice spate la baza tunelului median. Prin comparație, Dokker are comenzi clasice pe ușă pentru geamurile electrice față și se pot comanda opțional scaune încălzite față, indisponibile la Logan MCV. Revenim, însă, cu picioarele pe pământ și ne aducem aminte că Dokker este o utilitară deoarece nu se poate comanda volan îmbrăcat în piele, disponibil în pachet la Logan MCV, iar cel din plastic nu oferă o priză prea bună.

Logan MCV este mai dinamic

test comparativ dacia logan mcv dokker - floteauto 6
MCV e mai dinamic și mai economic.
Au același motor dCi, dar breakul este mai vioi, mai dinamic, se înclină mai puțin în viraje și consumă și mai puțin. Surprinzător, dieselul din Dokker are un cuplu mai mic cu 20 Nm obținut la o turație cu 100 rpm mai mică.

Când vine vorba însă de dinamică, alegerea mai bună este Logan MCV și asta din mai multe motive. Prin gabaritul și forma tipice unei utilitare, Dokker are dezavantaje sistemice. Cu un centru de greutate mai înalt, Dokker are un ruliu mai mare și se înclină mai mult în viraje. Asta nu înseamnă că Logan MCV are vreo valență sportivă pentru că ambele modele au un tren de rulare moale orientat spre confort, însă Logan MCV se conduce mai plăcut și se înclină mai puțin în viraje.

Un alt dezavantaj sistemic al lui Dokker este legat tot de forma caroseriei. Cu o suprafață frontală mai mare, Dokker are accelerații mai lente cu peste 1 secundă, reprize inferioare de la 80 la 120 km/h în treapta a cincea cu aproape 2 secunde, dar, cu toate acestea, consumă cu 0,6 l/100 km mai mult. Pentru flote, această diferență de consum poate conta, însă totul trebuie raportat bineînțeles și la volumul de marfă transportat care este mai mare decât la Logan MCV.

Aceste diferențe de performanțe și consum apar în condițiile în care ambele modele sunt echipate cu aceeași cutie și același motor diesel de 1,5 litri și 90 CP. Există totuși o diferență între cele două motoare, dieselul din Logan MCV având un cuplu mai mare cu 20 Nm. La viteze de croazieră de până la 120 km/h, cele două modele sunt relativ silențioase, dar peste această limită nivelul de zgomot crește simțitor, iar per total Dokker este ceva mai zgomotos, deoarece se aude mai mult motorul și zgomotul la vânt este mai prezent. Deși ambele modele au tamburi la puntea spate, Logan MCV frânează mai scurt.

Dokker este mai scump

Surprinzător, dar probabil justificat de cele două uși culisante, Dokker este mai scump la prețul de bază cu 1.220 euro dacă luăm în considerare echiparea Laureate. În schimb, întreținerea este mai scumpă cu circa 700 de lei la Logan MCV dacă luăm în calcul reviziile pentru 4 ani și un parcurs de 60.000 km.

 

Cheltuieli întreținere

Dacia Logan MCV 1.5 dCi
Interval revizii: 20.000 km
Costuri (în 60.000 km): 3.002 lei
Garanție standard: 3 ani / 100.000 km

Dacia Dokker 1.5 dCi
Interval revizii 20.000 km
Costuri (în 60.000 km) 2.388 lei
Garanție standard 3 ani / 100.000 km

 

test comparativ dacia logan mcv dokker - floteauto 7
Logan MCV: break clasic cu patru uși și un hayon generos. Dokker oferă standard ceea ce la alte utilitare mai costă și extra preț: două uși spate care se pot deschide și la 180 de grade și două uși laterale spate culisante, ideale pentru încărcarea mărfurilor în spații înguste. Din păcate, cele două uși culisante ridică destul de mult prețul comparativ cu Logan MCV.

Caracteristici tehnice

Dacia Logan MCV 1.5 dCi
Motor (combustibil): diesel
Capacitate cilindrică (cmc): 1.461
Putere maximă (CP/rpm): 90/3.750
Cuplu maxim (Nm/rpm): 220/1.750
Transmisie: manuală 5 trepte
Dimensiuni auto (L/l/h mm): 4.494/1.733/1.550
Volum portbagaj min./max. (l): 573/1.518
Masă proprie/admisibilă (kg): 1.268/529
Viteză maximă (km/h): 173
Demaraj 0-100 km/h (s): 12,5
Consum urban/ex/mixt (l/100 km): 4,4/3,7/3,9
Emisii CO2 (g/km)/Normă poluare: 103 / Euro 5
Preț de bază fără TVA / cu TVA (euro): 10.080/12.500

Dacia Dokker 1.5 dCi
Motor (combustibil): diesel
Capacitate cilindrică (cmc): 1.461
Putere maximă (CP/rpm): 90/3.750
Cuplu maxim (Nm/rpm): 200/1.650
Transmisie: manuală 5 trepte
Dimensiuni auto (L/l/h mm): 4.363/1.751/1.852
Volum portbagaj min./max. (l): 800-3.000
Masă proprie/admisibilă (kg): 1.280/538
Viteză maximă (km/h): 162
0-100 km/h (s): 13,6
Consum urban/ex/mixt (l/100 km): 5,2/4,1/4,5
Emisii CO2 (g/km)/Normă poluare: 118/ Euro 5
Preț de bază fără TVA / cu TVA (euro): 11.064/13.720

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Autoturisme

Gama Renault Symbioz se extinde

După deschiderea comenzilor pentru primele trei echipări în luna iunie, Symbioz este...

Autoturisme

Lansarea noului model auto MG ZS HEV+ în România. Inovație, design modern și fiabilitate garantată

MG Motor România anunță lansarea oficială a noului model SUV, MG ZS...

Subaru Crosstrek
Autoturisme

Subaru Crosstrek. Trekking pe patru roți

Aveți nevoie de un vehicul compact care să facă față inclusiv pe...

AutoturismeIndustrie auto

Parcurile auto din România: oferte și tendințe

Parcuri auto din România: oferte și tendințe. Piața autovehiculelor rulate a devenit...