Advertisement

Rabla Local
Home Finanţare Fonduri publice Cele 15 noutăți ale programelor Rabla 2022

Cele 15 noutăți ale programelor Rabla 2022

Ediția 2022 a programelor Rabla aduce o serie de modificări ale Ghidurilor de finanțare, 8 în cazul Rabla Clasic și 7 în cazul Rabla Plus.

Potrivit ministrul Mediului, Tánczos Barna, bugetul pentru anul 2022 al celor două programe este cel mai mare de până acum, urmând să depășească 1,2 miliarde de lei în total. Anul trecut, bugetul a fost de aproximativ 1 miliard de lei, fiind aprobate finanţări pentru circa 80.000 de autoturisme.

”În 2022 vom lansa acest program la începutul lunii februarie. Este, după mulţi ani, primul an când programul se lansează la începutul anului. De asemenea, este prima dată când planificăm implementarea celor două programe pe trei ani”, a anunțat ministrul Mediului.

Cele 8 modificări ale programului Rabla Clasic 2022

Printre cele mai importante modificări ale programului Rabla Clasic 2022, se regăsesc:

– modificarea cuantumului primei de casare, care va fi de 6.000 lei; prima de casare în vederea achiziționării unei motociclete va fi 6.000 lei;

– introducerea posibilitatărții casării a 2 autovehicule uzate pentru achiziționarea unuia nou, cuantumul finanțării fiind de 6.000 lei pentru casarea unui autovehicul și 9.000 lei pentru casarea a două autovehicule; rămâne în vigoare obligativitatea casării a cel puțin un autovehicul în cadrul programului;

– introducerea unui ecobonus în valoare de 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani și are norma de poluare nu mai mare de Euro 3;

– modificarea vechimii autovehiculului uzat eligibil la cel puțin 6 ani de la data fabricației/primei înmatriculări în România;

– modificarea valabilității notei de înscriere la 300 de zile de la emiterea acesteia;

– eliminarea termenului de 60 de zile de casare/radiere a autovehiculului uzat, solicitanții având posibilitatea casării/radierii până la emiterea facturii autovehiculului nou;

– diminuarea cu 5 g a valorilor cantităților de emisii de CO2/km aferente pragului de eligibilitate și pragului de obținere a ecobonusului, exprimate în sistem WLTP;

– eliminarea posibilității cumulării primei de casare cu ecotichetul acordat prin Programul Rabla Plus.

Astfel, în programul RABLA CLASIC 2022, cuantumul primei de casare este de:
– 6.000 lei pentru achiziționarea unei motociclete în schimbul casării unui autovehicul uzat;
– 6.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou în schimbul casării unui autovehicul uzat;
– 9.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou în schimbul casării a două autovehicule uzate.

La prima de casare se pot adăuga următoarele ecobonusuri, astfel:
a) 1.500 lei, pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, al cărui sistem de propulsie generează maximum 119 g CO2/km în sistem WLTP; în cazul în care în COC este înscrisă şi cantitatea de emisii de CO2 conform sistemului NEDC, se acordă 1.500 lei pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, al cărui sistem de propulsie generează maximum 100 g CO2/km în sistem NEDC;
b) 1.500 lei, pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, echipat cu motorizare GPL/GNC;
c) 3.000 lei, se acordă pentru autovehiculul nou, exceptând motocicletele, echipat cu sistem de propulsie hibrid;
d) 1.500 lei, pentru casarea fiecărui autovehicul uzat cu o vechime de cel puțin 15 ani de la data fabricației și care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.

În situaţia în care sistemul de propulsie al autovehiculului nou îndeplineşte mai multe dintre caracteristicile de mai sus, ecobonusurile se pot cumula.

Prima de casare nu se cumulează cu alte programe care finanţează achiziţionarea autovehiculelor noi. Prin excepţie, prima de casare poate fi cumulată cu operaţiunile finanţate prin fonduri europene aferente politicii de coeziune.

Cele 7 modificări ale programului Rabla Plus

Printre cele mai importante modificări ale programului Rabla Plus, se regăsesc:

– introducerea obligativității casării unui autovehicul uzat pentru achiziționarea unui autovehicul nou; totodată, pentru fiecare autovehicul nou, va exista posibilitatea casării a maximum 2 autovehicule uzate, cuantumul finanțării urmând a fi:

  • pentru achiziționarea unui autovehicul nou, în schimbul casării unui autovehicul uzat – 45.000 lei pentru un autovehicul pur electric și 20.000 lei pentru un autovehicul hibrid plug-in;
  • pentru achiziționarea unui autovehicul nou, în schimbul casării a 2 autovehicule uzate – 48.000 lei pentru un autovehicul pur electric și 23.000 de lei pentru un autovehicul hibrid plug-in;

– valoarea ecotichetului pentru achiziționarea unei motociclete electrice va fi 6.000 lei;

– pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de 15 ani și care are norma de poluare nu mai mare de Euro 3, se va adăuga un bonus de 1.500 lei/autovehicul; vechimea autovehiculului uzat eligibil în program va fi de cel puțin 6 ani de la data fabricației/primei înmatriculări în România;

– valabilitatea notei de înscriere va fi de 300 de zile de la emiterea acesteia;

– autovehiculul uzat se va casa/radia până la emiterea facturii autovehiculului nou;

– diminuarea cu 5 g a valorii cantității de emisii de CO2/km aferentă pragului de eligibilitate, exprimat în sistem WLTP;

– eliminarea posibilității cumulării ecotichetului cu prima de casare acordată prin Programul Rabla Clasic, având în vedere obligația de a casa un autovehicul uzat prin program.

Astfel, în cazul programului RABLA PLUS 2022, solicitantul beneficiază de ecotichet la achiziţionarea unui autovehiculul nou în schimbul predării spre casare a cel puțin un autovehicul uzat. Cu excepția cazului în care se achiziționează o motocicletă electrică, la achiziţionarea unui autovehiculul nou, solicitantul poate preda spre casare maximum două autovehicule uzate, beneficiind de ecotichet.

Cuantumul ecotichetului pentru casarea unui singur autovehicul uzat este de:

  • 45.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric NEDC/WLTP;
  • 20.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 78 g CO2/km în sistem WLTP; în cazul în care în COC este înscrisă şi cantitatea de emisii de CO2 conform sistemului NEDC, se acordă pentru autovehiculul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 65 g CO2/km în sistem NEDC;
  • 6.000 lei pentru achiziţionarea unei motociclete electrice.

Cuantumul ecotichetului pentru casarea a două autovehicule uzate este de:

  • 48.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric NEDC/WLTP;
  • 23.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 78 g CO2/km în sistem WLTP; în cazul în care în COC este înscrisă şi cantitatea de emisii de CO2 conform sistemului NEDC, se acordă pentru autovehiculul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 65 g CO2/km în sistem NEDC.

La ecotichet se poate adăuga un ecobonus în cuantum de 1.500 lei, pentru casarea fiecărui autovehicul uzat cu o vechime de cel puțin 15 ani de la data fabricației și care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.

Ecotichetul nu se cumulează cu alte programe care finanţează achiziţionarea autovehiculelor noi. Prin excepţie, ecotichetul poate fi cumulat cu operaţiunile finanţate prin fonduri europene aferente politicii de coeziune.

Ecotichetul se scade de către producătorul validat din preţul de comercializare, cu TVA, al
autovehiculului nou, diferenţa fiind asigurată de către beneficiar din surse financiare proprii şi/sau surse financiare complementare: credite bancare ori finanţare în baza unui contract de leasing financiar.

Valoarea finanțării nu poate depăși 50% din preţul de comercializare al autovehiculului nou achiziționat prin program.

Potrivit Ministerului Mediului, rațiunea socială a modificării Ghidurilor de finanțare a celor două programe în 2022, constă, pe de o parte, în considerente de natură să eficientizeze derularea programului, pe baza experienței sesiunilor trecute și să faciliteze îndeplinirea formalităților necesare accesării finanțării (prin creșterea valabilității notei de înscriere la 300 de zile), și pe de altă parte, în argumente legate de respectarea atingerii țintelor asumate de România prin Programul Național de Redresare și Reziliență, respectiv casarea a 250.000 de mașini uzate până în 2026.

Bugetele programelor

Tánczos Barna a mai anunțat că, pentru 2023, bugetul programelor Rabla Clasic și Rabla Plus va fi majorat cu 10% faţă de 2022, iar în 2024, va crește din nou cu 10%. De altfel, peste doi ani, bugetul programului Rabla Plus va depăși 1 miliard de lei.

Concomitent, bugetul pentru Rabla Clasic va fi redus treptat, fără a se ajunge însă la un nivel inferior celui din anul 2021. ”Şi în 2024 bugetul pentru Rabla Clasic va fi mai mare decât bugetul pe care l-am avut pentru anul trecut”, a subliniat ministrul Mediului.

 

 

CITEȘTE ȘI:

Conceptul de ”conducerea auto defensivă” a intrat în legislația românească

Pentru cine și de când se ieftinește căldura?

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

vehicule electrice
Flotă verdeFonduri publice

În licitațiile pentru transportul public din 2024 au fost lansate cereri pentru achiziția a peste 2.200 de vehicule electrice

În primele opt luni ale anului 2024, licitațiile publice pentru transportul electric...

Primăria Capitalei
Flotă verdeFonduri publice

Primăria Capitalei va achiziționa o flotă de 99 de autovehicule electrice prin Rabla Plus

Primăria Capitalei va achiziționa, prin licitație, o flotă de 99 de autovehicule...

APIA
Flotă verdeFonduri publice

Flota APIA se extinde cu 36 de mașini electrice prin Rabla Plus

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) a lansat licitația pentru...

tehnologii noi
Fonduri publiceIndustrie auto

Companiile din industria auto pot depune cereri de finanţare pentru investiţii în tehnologii noi

Companiile pot depune, până în data de 9 septembrie, cererile de finanţare...