Pe ordinea de zi a ședinței Guvenului de joi se află și un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie (Legea RCA).
Potrivit Notei de fundamentare a inițiativei, legislația în domeniul răspunderii civile auto necesită a fi revizuită conform noilor prevederi ale legislației europene, Directiva 2021/2118/CE, care au un caracter obligatoriu și au prioritate în raport cu prevederile contrare ale legislației naționale.
Astfel, Legea RCA va suporta 6 modificări
– Definiția „vehiculului” în sensul în care obligația de asigurare se raportează la anumite criterii de natură tehnică. Ca urmare vor intra sub obligația de asigurare și vehicule ce conform legislației naționale nu sunt supuse înmatriculării/înregistrării (trotinete electrice, biciclete electrice și alte vehicule);
– Limitarea acoperirii RCA pe baza noțiunii de utilizare a unui vehicul. Sunt eliminate cazurile în care accidentele sunt produse în situații în care vehiculele nu sunt utilizate ca mijloc de transport;
– Reglementarea limitelor minime de despăgubire și stabilirea referinței acestora în Lei la cursul indicat în directivă.
Astfel, limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA conform
reglementărilor Uniunii Europene sunt următoarele:
a) pentru prejudicii materiale produse în unul şi același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei;
b) pentru vătămări corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial
produse în unul şi același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de
despăgubire se stabilește la un nivel de 31.926.210 lei.
– Modalitatea de control a asigurării RCA. Se permite utilizarea unor dispozitive electronice de control a asigurării RCA în trafic, fără oprirea vehiculelor, în măsura în care legislația GDPR este respectată;
– Introducerea unui tipizat standardizat la nivel european în ceea ce privește atestarea istoricului daunelor întâmplate acoperite de RCA ale asiguratului;
– Reglementarea posibilității suspendării efectelor contractului RCA la cerere pe perioada suspendării înmatriculării vehiculului cu introducerea unor obligații în sarcina asiguratului în această perioadă.
Potrivit Notei de fundamentare, ”neadoptarea proiectului de act normativ poate avea drept consecințe declanșarea de către Uniunea Europeană a procedurii de infringement pentru nerespectarea obligațiilor de transpunere a legislației europene, obligații ce revin României în calitate de stat membru”.
CITEȘTE ȘI:
Obiceiuri vechi şi noi în comportamentul consumatorilor români în 2023. Studiu EY
Bulevardul Dimitrie Pompeiu din Capitală va fi lărgit la două benzi pe sens
Comentați?