Advertisement

IAA
Home Piaţa auto Analize de piață IAA Mobility Munchen 2023. Amenințarea Chinei

IAA Mobility Munchen 2023. Amenințarea Chinei

Ediția din 2023 a IAA Mobility a luat sfârșit după șapte zile în care atât halele centrului expozițional cât și bulevardele orașului Munchen au fost pline de produse și soluții necesare mobilității. Text de Robert Stan și Răzvan Codorean

După o lungă perioadă în care s-a desfășurat la Frankfurt, IAA a avut o primă ediție la Munchen în 2021. Grație unui concept aparte și creșterii de la o ediție la alta, lucru demonstrat și în acest an, o nouă ediție va avea loc și în 2025. „Suntem în discuții avansate și constructive cu Messe Munchen GmbH pentru IAA Mobility 2025”, a declarat Hildegard Müller, șefa VDA, în timp ce publicația germană Automobilwoche scrie că negocierile pentru o nouă ediție ar trebui să fie o simplă formalitate, pentru că, așa cum susțin mulți dintre expozanții prezenți în 2023, „toată lumea vrea IAA la Munchen”.

Iar cifrele VDA (Asociația Industriei Auto Germane), organizatorul Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) de la Munchen, care a făcut bilanțul celor șapte zile în care cea mai importantă expoziție auto și de mobilitate a strălucit în inima Bavariei, confirmă acest lucru. Conform datelor preliminare, la centrul expozițional de lângă Munchen, dar și standurile de pe marile bulevarde ale orașului au fost vizitat de peste 500.000 de persoane, cu 100.000 mai multe decât la ediția din 2021. Mai mult decât atât, datele statistice arată că la eveniment au luat parte peste 3.700 de jurnaliști din 82 de țări care au făcut ca acoperirea internațională a evenimentului să se majoreze cu 70%.

IAA

Un sondaj realizat de organizatori în timpul IAA Mobility 2023 arată că 92% dintre vizitatori au evaluat evenimentul ca fiind bun sau chiar excelent. De altfel, chiar Hildegard Müller, președintele VDA, a declarat că „imaginile și informațiile care au fost trimise lumii de la Munchen în ultimele zile arată că putem privi viitorul cu încredere și că industria auto germană își îndeplinește misiunea, aceea de a inspira oamenii cu conceptele și soluțiile sale, cu inovații și pasiune”.

Entuziasmul cu care vizitatorii au căutat noutățile prezentate la standurile de la centrul expozițional sau din centrul orașului bavarez a fost stimulat de prezența la Munchen a 750 de expozanți care, incluzând atât mașini cât și alte mijloace de transport sau soluții tehnice, au avut la standuri mai bine de 300 de premiere mondiale.

Altfel, IAA Munchen a demonstrat că industria auto are o nouă față. Ne-am obișnuit, decenii la rând, să vorbim la superlativ despre modelele „Made in Germany”, care reprezentau etalonul tehnologiei și designului de ultimă oră. Dar acum, în epoca electrificării, producătorii auto germani par că au rămas în urmă în cursa globală de a produce mai multe vehicule, iar unii directori folosesc un nou slogan pentru a descrie cât de repede trebuie să se miște pentru a recupera handicapul. Viteza Chinei. Termenul reflectă transformarea rapidă a industriei auto chineze într-un mașinărie alimentată de baterii. Și această viteză a fost afișată din plin la evenimentul din Germania, acolo unde companiile din țara asiatică au fost în prim-plan. Lucru confirmat și de Matthias Schmidt, un analist independent al pieței de mașini electrice, care spunea: ”Cred că europenii încă nu sunt conștienți de modul în care chinezii vor performa în Europa”.

IAA

De altfel, și cifrele organizatorilor au confirmat acest lucru, 41% dintre expozanți fiind companii asiatice, iar numărul companiilor chinezești a crescut cu peste 100 de procente comparativ cu ediția din 2021. „China are privirea ațintită asupra pieței europene, cu potențialul de a schimba fundamental aspectul industriilor europene așa cum le cunoaștem”, spunea și Sigrid de Vries, șefa lobby-ului auto european din cadrul asociației ACEA, într-o scrisoare deschisă, înainte de expoziție. „Susținută de banii publici și de intențiile guvernului, nu este un secret că industria auto din China reprezintă acum o provocare pentru industria auto din Europa și nu numai”.

Sosirea alarmantă a Chinei , lider global în baterii, nu este o noutate în cercurile auto europene. Mărcile sale și-au construit capetele de pont pe piețele continentale mai bogate, cu o pătrundere mare a vehiculelor electrice, de la Salonul auto de la Paris din 2022. Dar invazia este pe punctul de a se transforma într-o veritabilă problemă pentru o industrie auto europeană care a fost afectată, pe rând, de pandemie, criza semiconductorilor, iar acum de războiul din Ucraina. Datele de la Schmidt Automotive Research, care acoperă 18 piețe din Europa de Vest, arată că aproximativ unul din 10 vehicule electrice cu baterii noi vândute în iulie provenea de la o marcă chinezească, iar creșterea urmează să fie și mai mare ținând cont de faptul că există informații potivit cărora marea majoritate a companiilor din China sunt interesate să deschidă măcar o facilitate de asamblare și-n Europa.

IAA

Și mai este un aspect de luat în seamă. În mod tradițional, producătorii de automobile au planificat lansarea de produse pe cicluri de șapte ani de dezvoltare și vânzări, oferindu-le suficient timp pentru a obține profituri mari din fiecare generație de tehnologie a motoarelor cu combustie. Dar ritmul de inovare în domeniul bateriilor și al tehnologiilor digitale schimbă această situație și transformă mașinile, cel puțin în această perioadă de inovare rapidă, în bunuri de consum cu evoluție rapidă, similare telefoanelor mobile, cu modele care se demodează rapid, a declarat Martin Benecke de la S&P Global Mobility.

IAA

Lucru probat la IAA și de Tesla, o altă amenințare pentru europeni. Compania a prezentat noua versiune pentru Model 3, cu modificări care îi vor permite să ofere o autonomie mai mare cu o încărcare. Acest lucru pune presiune asupra constructorilor auto europeni tradiționali pentru a fi competitivi, iar aceștia ar putea sfârși prin eșec. „Un exemplu este modelul ID.3 de la VW”, a spus Benecke. „Este destul de proaspăt, dar va rămâne pentru trei sau patru ani, chiar dacă pare deja destul de îmbătrânit. I-au făcut un lifting, dar va fi greu să concurezi cu chinezii cu același vehicul”.

Așadar, Tesla și chinezii BYD, Leapmotor, Geely și Dongfeng amenință poziția dominantă a constructorilor auto europeni, nu pe segmentul motoarelor cu combustie, ci pe piața strategică a modelelor electrice. Altfel spus, pe repede înainte Europa și-a tăiat singură de sub picioare crăcile diesel și benzină, iar acum, fără o plasă de siguranță, se vede în situația de a vedea cum China îi va decapita constructorii. Avantajul chinezilor este că oferă modele la prețuri mult mai mici, într-un moment în care modelele electrice entry-level sunt în criză. „Singurul lucru pe care nu îl au este credibilitatea (și prestigiul) mărcii”, spune Eric Kirstetter, partener senior la firma de consultanță Roland Berger. „Ei vor crea universul mărcii prin intensificarea investițiilor în marketing mai mult decât alții, ceea ce include în special saloanele auto”, spune el.

IAA

La acestea se adaugă dificultățile cu care se confruntă producătorii europeni în China. În ceea ce privește vehiculele electrice, Volkswagen a reprezentat anul trecut doar 3,1% din piață, cu mult în urma mărcilor chineze BYD (18%), SAIC (inclusiv Wuling) cu 11,9% și a americanilor de la Tesla (8,7%). „Toate previziunile anticipează că grupurile internaționale vor pierde cote de piață în China, în favoarea mărcilor locale și a Tesla”, a declarat Kirstetter.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, septembrie 2023)

 

 

CITEȘTE ȘI:

VW California CONCEPT. O casă pe roți

 

Test cu RENAULT TRAFIC E-TECH ELECTRIC. Plimbare prin raiul LCV

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

vehiculele electrice
Analize de piațăFlotă verde

Vehiculele electrice parcurg mai mulți kilometri decât cele termice. Studiu BloombergNEF

Ideea că vehiculele electrice ar fi folosite doar pentru călătorii scurte pare...

constructorii auto
Analize de piațăFlotă verde

Noile obiective de CO2 vor forța constructorii auto să vândă vehicule electrice mai ieftine?

Constructorii auto sunt între ciocan și nicovală. Pe de o parte, vânzările...

Înmatriculările de autoturisme noi
Analize de piață

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 6,35% în primele 8 luni din 2024

Înmatriculările de autoturisme noi, în România, au ajuns, în primele opt luni...