Hidrogenul – combustibil alternativ pentru UE

Hidrogenul

În 2022, Uniunea Europeană a decis să renunțe la dependența de combustibili fosili de proveniență rusească în cadrul angajamentului de a atinge neutralitatea climatică până în 2050. Pentru atingerea acestor obiective, Comisia a prezentat strategia REPowerEU – menită să ofere energie mai accesibilă, mai sigură și mai durabilă. Parte din acest plan o reprezintă accelerarea producției de hidrogen regenerabil până în 2030, ridicând nivelul de H2 la 20 de megatone pe an de la 10 megatone pe an câte erau propuse în Strategia privind hidrogenul din 2020.

În cadrul legislației ce vizează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră – pachetul „Fit for 55” – parlamentarii europeni au adoptat o poziție în octombrie 2022 asupra propunerilor de stimulare a creării de stații de reîncărcare și stații de reîncărcare alternative cu electricitate și hidrogen. În 2021, UE avea 136 de puncte de reîncărcare cu hidrogen, iar eurodeputații solicită crearea de astfel de stații la fiecare 100 de km de-a lungul drumurilor principale din UE până în 2028.

Este hidrogenul o energie regenerabilă?

Există mai multe tipuri de hidrogen, în funcție de procesul de producție și de emisiile de gaze cu efect de seră. Hidrogenul curat („hidrogen regenerabil” sau „hidrogen verde”) este produs prin electroliza apei folosind electricitate din surse regenerabile și nu emite gaze cu efect de seră în timpul producerii.

Parlamentarii europeni insistă asupra importanței clasificării diferitelor tipuri de hidrogen și doresc o terminologie uniformă în toată UE pentru a face o distincție clară între hidrogenul regenerabil și hidrogenul cu amprentă redusă de carbon.

Într-un raport adoptat în mai 2021, eurodeputații susțin că numai hidrogenul verde – produs din surse regenerabile – poate contribui în mod durabil la atingerea neutralității climatice pe termen lung.

În prezent, hidrogenul are un aport minor în aprovizionarea globală cu energie. Rămân provocări de depășit în ce privește competitivitatea costurilor, amploarea producției, infrastructura necesară și percepția asupra siguranței. Cu toate acestea, este de așteptat ca hidrogenul să permită pe viitor transportul fără emisii, încălzire domestică și procese industriale, cât și stocarea de energie inter-sezonieră.

Care sunt avantajele hidrogenului?

Hidrogenul reprezintă aproximativ 2% din mixul energetic al UE, din care 95% este produs prin arderea de combustibili fosili, ceea ce degajă 70-100 milioane de tone de CO2 în fiecare an.

Potrivit cercetărilor, energiile regenerabile ar putea furniza o parte substanțială din mixul energetic european până în 2050. În acest mix hidrogenul ar putea reprezenta până la 20%, respectiv între 20-50% din necesarul de energie în transporturi și între 5-20% din necesarul în industrie.

O economie bazată pe hidrogen regenerabil poate reduce semnificativ impactul asupra încălzirii globale față de o economie bazată pe combustibili fosili.

El este folosit în principal ca materie primă în procesele industriale, dar și drept combustibil pentru rachete spațiale.

Hidrogenul poate fi considerat un bun combustibil datorită proprietăților acestuia:

  • Folosirea sa ca sursă de energie nu produce gaze cu efect de seră (apa este singurul produs secundar)
  • Poate fi folosit pentru a produce alte gaze, ca și combustibili lichizi
  • Infrastructura existentă pentru transportul și stocarea gazelor poate fi reutilizată pentru hidrogen
  • Are o densitate energetică mai ridicată decât a bateriilor, deci poate fi folosit pentru transportul pe distanțe lungi sau de tonaj mare

Ce dorește Parlamentul European?

Eurodeputații doresc ca statele UE și Comisia să stimuleze producția și folosirea de combustibil din surse regenerabile. Drept urmare, vor susține:

– Acordarea de stimulente pentru încurajarea cererii și pentru a crea o piață europeană a hidrogenului, precum și o dezvoltare rapidă a infrastructurii pentru hidrogen;

– Renunțarea la hidrogenul produs pe bază de combustibili fosili cât mai curând posibil;

– Certificarea tuturor importurilor de hidrogen în același fel cu hidrogenul produs în UE, ținând cont inclusiv de producția și transportul acestuia, pentru a evita pierderile de carbon;

– Evaluarea posibilității de reutilizare a conductelor de gaz existente pentru transportul și stocarea subterană a hidrogenului.

 

 

CITEȘTE ȘI:

Taxe și investiții străine noi – o şansă serioasă dată de contextul geopolitic

Noile sisteme de asistență obligatorii pentru conducătorii auto

 

 

 

Adaugati comentariu