Statele membre UE acordă un număr mai mic de avantaje fiscale și de stimulente la achiziționarea vehiculelor comerciale ”verzi” în comparație cu autoturismele electrice, arată prima analiză pe acest subiect realizată de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA). Cu toate acestea, state ca Austria, Belgia, Franța sau Italia susțin puternic ecologizarea flotelor de utilitare ușoare.
O serie de state europene oferă facilități fiscale și subvenții la achiziție pentru a stimula absorbția pe piață a vehiculelor comerciale electrice, însă, potrivit Asociației Europene a Producătorilor de Automobile, ele diferă foarte mult de la țară la țară. Pe de altă parte, datele ACEA mai arată că 22 de state membre UE (aproximativ 80%) nu oferă stimulente pentru dezvoltarea sau instalarea infrastructurii de încărcare, iar aproape o treime dintre acestea nu subvenționează deloc achiziționarea de vehicule comerciale electrice.
Trei state membre nu oferă niciun avantaj fiscal, Estonia, Olanda și Ungaria, ultima fiind de altfel și singura țară din Uniunea Europeană care nu acordă nici beneficii fiscale, nici stimulente la cumpărare.
- AUSTRIA
Beneficii fiscale
La achiziție, se acordă deducerea de TVA și scutire de taxe, inclusiv pentru utilizarea în scopuri de afaceri a vehiculelor electrice pe baterii (BEV), a celor pe hidrogen (FCEV), hibridelor plug-in (PHEV), hibridelor (HEV) și vehiculelor electrice cu rază extinsă (EREV).
La deținere, se acordă scutire de impozit pentru toate vehiculele comerciale cu zero emisii (de exemplu, BEV și FCEV).
Subvenții
La cumpărare, până la finalul acestui an se acordă un bonus pentru utilitarele electrice utilizate în scop de afaceri (bonus la imporatori + bonus federal) astfel:
– 2.000 euro + 18.000 euro pentru autobuzele electrice M2 (cu MTMA mai mică de 5 tone);
– 0 euro + 52.000 euro pentru autobuzele electrice M3 de maxim 39 de persoane inclusiv șoferul;
– 0 euro + 78.000 euro pentru autobuzele electrice M3 de 40-120 persoane inclusiv șoferul;
– 0 euro + 130.000 euro pentru autobuzele electrice M3 de peste 120 de persoane inclusiv șoferul;
– 2.000 euro + 4.000 euro pentru vehiculele N1 cu MTMA de 2-2,5 tone;
– 2.000 euro + 8.000 euro pentru vehicule electrice N1cu MTMA peste 2,5 tone;
– 2.000 euro + 22.000 euro pentru vehicule electrice N2;
– 7.000 euro + 65.000 euro pentru vehicule electrice N3.
Mai pot fi acordate stimulente suplimentare pe provincii și comunități.
Pentru infrastructură, până la finalul acestui an se acordă un bonus pentru achiziţionarea (utilizarea comercială) a următoarelor tipuri de stații de încărcare:
• Acces public:
– 2.500 euro pentru un punct de încărcare normală AC (≤ 22 kW)
– 15.000 euro pentru un punct de încărcare rapidă DC (< 100 kW)
– 30.000 euro pentru un punct de încărcare rapidă DC (≥ 100 kW)
• Acces privat:
– 900 euro pentru un punct de încărcare normală AC (≤ 22 kW)
– 4.000 euro pentru un punct de încărcare rapidă DC (< 50 kW)
– 10.000 euro pentru un punct de încărcare rapidă DC (50-100 kW)
– 20.000 euro pentru un punct de încărcare rapidă DC (≥ 100 kW)
Mai pot fi acordate stimulente suplimentare pe provincii și comunități.
- BELGIA
Beneficii fiscale
La achiziție nu există niciun avantaj. La deținere, regiunile Bruxelles și Valonia au stabilit impozite minime pentru BEV și FCEV (38,64 euro/an pentru utilitarele electrice N1). În regiunea Flandra, vehiculele BEV și FCEV sunt scutite de impozitul pe proprietate. Totodată, Belgia aplică TVA redus de 6%, în loc de 21%, pentru consumul de energie electrică al utilitarelor electrice N1.
Subvenții
La nivel federal se acordă o deducere de 35% pentru investiții în noi BEV și FCEV(N1 – N3) și pentru infrastructura în încărcarea și alimentare aferentă.
În regiunea Bruxelles, microîntreprinderile și firmele mici primesc până la 15.000 euro pentru a înlocui maximum trei vehicule N1/an.
În regiunea Flandra (pentru IMM-uri) se acordă:
– 40% din costul suplimentar până la 400.000 euro/vehicul pentru maximum două BEV (N2 și/sau N3).
– 27,5% din costul suplimentar până la 600.000 euro/vehicul pentru maximum două BEV (M2 și/sau M3).
– 22,5% din costul suplimentar până la 350.000 euro/vehicul pentru maximum două FCEV (N2 și/sau N3).
- BULGARIA
Beneficii fiscale
La achiziție nu există niciun avantaj. La deținere, se acordă scutire de impozite.
Subvenții
Nu se acordă bonusuri nici la achiziția utilitarelor electrice, nici la instalarea infrastructurii de încărcare sau alimentare.
- CROAȚIA
Beneficii fiscale
La achiziție, există scutire de accize, iar la deținere există scutire pentru taxa specială pentru mediu.
Subvenții
Schema de stimulente se aplică o dată pe an, iar fondurile sunt limitate:
– pentru vehiculele electrice N1: până la 5.309 euro pentru PHEV și până la 9.291 euro pentru BEV sau FCEV;
– pentru vehiculele electrice N2, N3, M2 și M3: maximum 53.089 euro de companie pentru BEV, PHEV sau FCEV, dar până la 40% din fonduri per vehicul.
Există un termen limită de 12 luni pentru achiziționarea vehiculul și trimiterea cererii de grant. Vehiculul nu trebuie vândut timp de doi ani.
Nu se acordă niciun fel de stimulente pentru instalarea infrastructurii de încărcare sau alimentare.
- CIPRU
Beneficii fiscale
La achiziție, se acordă scutiri de taxe pentru vehiculele care emit mai puțin sau egal cu 120 g CO2/km. La deținere, se percepe impozitul minim pentru vehiculele care emit mai puțin sau egal cu 120 g CO2/km.
Subvenții
– până la 12.000 euro la casarea și înlocuirea cu un vehicul care emite mai puțin sau egal cu 50g CO2/km și un preț mai mic sau egal cu 80.000 euro;
– până la 100.000euro pentru autobuzele electrice;
– 20.000 euro pentru camioanele electrice.
Nu se acordă niciun fel de stimulente pentru instalarea infrastructurii de încărcare sau alimentare.
- CEHIA
Beneficii fiscale
La achiziție, se acordă scutire de taxa de înmatriculare pentru BEV-uri și FCEV-uri care emit mai puțin sau egal cu 50g CO2/km. Acestea primesc și plăcuțe de înmatriculare speciale.
La deținere, BEV, HEV și vehiculele care emit mai puțin sau egal cu 50g CO2/km sunt scutite de taxele rutiere. Totodată, se mai acordă o reducere a perioadei de depreciere pentru stațiile de încărcare pentru vehicule electrice de la 10 la cinci ani, precum și o amortizare accelerată pentru BEV și PHEV care emit sub 50g CO2/km.
Subvenții
Se acordă stimulente la cumpărarea vehiculelor cu emisii zero și a celor cu emisii scăzute, atât de autoritățile guvernamentale, cât și de cele locale.
Pentru instalarea infrastructurii de încărcare, se oferă un sprijin din partea Ministerului Transporturilor.
- DANEMARCA
Beneficii fiscale
La achiziție, pentru vehicule utilitare cu emisii zero (maximum 4.000 kg) se acordă o reducere de 60% din taxa de înmatriculare, o deducere suplimentară de 77.500 coroane (aproximativ 10.400 euro) la taxa de înmatriculare și o deducere de 900 de coroane (aproximativ 120 euro)/kWh din valoarea impozabilă a bateriei (maximum 45 kWh). Pentru vehiculele cu emisii reduse, sub 50g CO2/km, și de maximum 4.000 kg se acordă o reducere de 45% din taxa de înmatriculare, o deducere suplimentară de 47.500 coroane (aproximativ 6.400 euro) la taxa de înmatriculare și o deducere de 900 de coroane (aproximativ 120 euro)/kWh din valoarea impozabilă a bateriei (maximum 45 kWh).
La deținere, impozitele sunt stabilite pe baza emisiilor de CO2. Vehicule cu emisii zero și vehicule cu emisii de CO2 de maximum 58g/km plătesc semestrial cota minimă de impozitare, de 370 coroane (aproximativ 50 de euro).
Subvenții
Nu se acordă stimulente nici la achiziția utilitarelor electrice, nici la instalarea infrastructurii de încărcare sau alimentare.
- ESTONIA
Beneficii fiscale
Nu se oferă avantaje fiscale nici la achiziția, nici la deținerea vehiculelor comerciale electrice.
Subvenții
La cumpărarea, inclusiv prin leasing, a vehiculelor BEV și FCEV (categoria N1) se acordă un bonus de 5.000 de euro/vehicul pentru persoanele fizice și de 4.000 euro/vehicul pentru persoanele juridice.
Nu se acordă stimulente la instalarea infrastructurii de încărcare sau alimentare.
- FINLANDA
Beneficii fiscale
La achiziție, utilitarele ușoare cu emisii zero sunt scutite de taxa de înmatriculare începând cu data de 1 octombrie 2021.
La deținere, nu există niciun avantaj fiscal.
Subvenții
Se acordă un bonus la cumpărare de 2.000-6.000 euro pentru utilitarele ușoare electrice și de 6.000-50.000 euro pentru camioanele electrice, în perioada 2022-2025.
Nu se acordă stimulente la instalarea infrastructurii de încărcare sau alimentare.
- FRANȚA
Beneficii fiscale
La achiziție, autoritățile regionale oferă o scutire (fie totală, fie de 50%) pentru utilitarele BEV, HEV, CNG, GPL și E85).Totodată, utilitarele BEV, FCEV și PHEV (cu o autonomie mai mare de 50 km) sunt scutite de la plata malusului (taxa care penalizează vehiculele poluante, calculată în funcție de emisiile de CO2).
La deținere, nu există niciun avantaj fiscal.
Subvenții
La achiziție, se acordă un bonus pentru un nou BEV sau FCEV (categoria N1): 6.000 euro pentru gospodării, dacă vehiculul are un preț mai mic sau egal cu 45.000 euro și de 4.000 euro pentru persoanele juridice dacă vehiculul are un preț mai mic sau egal cu 45.000 euro. Totodată, există și o schema de casare pentru utilitarele cu emisii zero (BEV și FCEV) noi sau second-hand: categoria N1 clasa I (≤ 1.305 kg) – 5.000 euro; categoria N1 clasa II (1.305 kg – 1.760 kg inclusiv) – 7.000 euro; categoria N1 clasa III 1.761 kg – 3.500 kg) sau N2 (3.501 kg – 12.000 kg inclusiv) – 9.000 euro.
Nu se acordă stimulente la instalarea infrastructurii de încărcare sau alimentare.
- GERMANIA
Beneficii fiscale
Nu se oferă avantaje fiscale la achiziția utilitarelor electrice.
La deținere se acordă o scutire de 10 ani la taxa de înmatriculare pentru BEV și FCEV-uri înregistrate până la data de 31 decembrie 2025. Scutirea se acordă însă numai până la 31 decembrie 2030. Se mai oferă și o scutire de la plata taxei de circulație.
Subvenții
Nu se acordă stimulente nici la achiziția utilitarelor electrice, nici la instalarea infrastructurii de încărcare sau alimentare.
- GRECIA
Beneficii fiscale
La achiziție, nu se percepe taxă de înmatriculare pentru camionetele și camioanele electrice pe baterie și hibride plug-in.
La deținere, nu se acordă niciun avantaj fiscal.
Subvenții
Se returnează 30% din prețul net cu amănuntul pentru utilitarele ușoare BEV (până la 8.000 euro), plus 1.000 euro la casarea unui vehicul poluant.
Nu se acordă stimulente la instalarea infrastructurii de încărcare.
- UNGARIA
Beneficii fiscale
Nu se oferă avantaje fiscale nici la achiziția, nici la deținerea vehiculelor comerciale electrice.
Subvenții
Nu se acordă stimulente nici la achiziția utilitarelor electrice, nici la instalarea infrastructurii de încărcare sau alimentare.
- IRLANDA
Beneficii fiscale
La achiziție, se acordă o reducere de 5.000 euro pentru utilitarele BEVcu un preț de până la 40.000 euro. Reducerea se diminuează după 40.000 euro și nu se mai aplică de la 50.000 euro.
La deținere, se percepe impozitul minim pe proprietate (120 euro/ an) pentru BEV și o taxa redusă de (140 euro/an) pentru PHEV cu emisii mai mici sau egale cu 50g CO2/km.
Subvenții
La achiziție, se acordă un stimulent la cumpărare pentru persoanele fizice: până la 5.000 euro pentru BEV, până la 5.000 euro pentru PHEV cu emisii mai mici sau egale cu 50g CO2/km și o autonomie complet electrică mai mare sau egală cu 50 km; până la 3.800 euro pentru utilitarele ușoare electrice cu baterie.
Nu se acordă stimulente la instalarea infrastructurii de încărcare.
- ITALIA
Beneficii fiscale
La achiziție, nu se acordă avantaje fiscale.
La deținere, utilitarele BEV primesc o scutire de impozit de 5 ani, calculată de la data primei înmatriculări. După această perioadă, se aplică o reducerea cu 75% a cotei de impozitare aplicată vehiculului echivalent pe benzină. Pentru vehiculele HEV, se aplică o cotă minimă forfetară de 2,58 euro/kW. Unele autorități regionale mai oferă și reduceri ale impozitului pe proprietate.
Subvenții
Pentru vehiculele electrice din categoria N1: 4.000 euro pentru un BEV/PHEV ≤ 1,5 t și 6.000 euro pentru un BEV/PHEV > 1,5 t.
Pentru vehiculele electrice din categoria N2: 12.000 euro pentru un BEV/PHEV ≤ 7t și 14.000 euro pentru un BEV/PHEV > 7t.
Nu se acordă stimulente la instalarea infrastructurii de încărcare.
- LETONIA
Beneficii fiscale
La achiziție, se oferă scutire de taxe la prima înmatriculare pentru BEV.
La deținere, se acordă scutire de impozit pentru vehiculele din categoria N1 cu emisii mai mici sau egale cu 50g CO2/km.
Subvenții
Nu se acordă stimulente nici la achiziția utilitarelor electrice, nici la instalarea infrastructurii de încărcare sau alimentare.
- LITUANIA
Beneficii fiscale
La achiziție, se oferă scutire de taxe pentru vehiculele electrice, dar numai la prima înmatriculare.
La deținere, nu se acordă beneficii fiscale.
Subvenții
Nu se acordă stimulente nici la achiziția utilitarelor electrice, nici la instalarea infrastructurii de încărcare sau alimentare.
- LUXEMBURG
Beneficii fiscale
La achiziție, se oferă doar o reducere cu 50% a taxei administrative.
La deținere, pentru vehiculele cu emisii zero se aplică impozitul minim pe proprietate de 30 de euro pe an.
Subvenții
Nu se acordă stimulente nici la achiziția utilitarelor electrice, nici la instalarea infrastructurii de încărcare sau alimentare.
- MALTA
Beneficii fiscale
Atât la achiziție, cât și la deținere, se aplică taxa minimă pentru vehiculele care emit mai puțin sau egal cu 100g CO2/km.
Subvenții
Pentru utilitarele electrice pe baterie deținute de persoane fizice: categoria N1 – 11.000 euro/BEV; categoriile M2 și N2 – 40% din prețul de vânzare, plafonat la 70.000 de euro.
Pentru utilitarele electrice deținute de companii: categoria N1 – până la 20.000 euro; categoriile M2 și N2 – până la 70.000 euro; categoriile M3 și N3 – până la 400.000 euro. Se mai acordă un stimulent suplimentar de către autoritățile locale și o subvenție suplimentară pentru casarea unui vehicul mai vechi de 10 ani.
Nu se acordă stimulente la instalarea infrastructurii de încărcare.
- OLANDA
Beneficii fiscale
Nici la achiziție, nici la deținerea unei utilitare comerciale ”verzi” nu se oferă avantaje fiscale.
Subvenții
Se aplică o schemă de subvenții (SEBA) pentru antreprenorii care achiziționează sau închiriază un vehicul comercial nou (N1 sau N2 cu o greutate de până la 4.250 kg).
Pentru investițiile destinate protecției mediului, companiile pot apela la schema MIA, de deducere cu 45% a costurilor la achiziția utilitarelor ușoare BEV și FCEV.
Nu se acordă stimulente la instalarea infrastructurii de încărcare.
- POLONIA
Beneficii fiscale
La achiziție, se acordă o scutire de taxe pentru BEV și PHEV de până la 2.000 cmc până la finalul anului 2029.
La deținere, se acordă o reducere a deprecierii astfel: până la 225.000 zloți (aproximativ 50.000 de euro) pentru BEV și FCEV; până la 150.000 zloți (aproximativ 33.400 euro) pentru vehiculele care emit 0-50g CO2/km; până la 100.000 zloți (aproximativ 22.250 euro) pentru vehiculele care emit peste 50g CO2/km.
Subvenții
Se acordă stimulente la cumpărare pentru persoane fizice: 18.750-27.000 zloți (aproximativ 4.100-6.000 euro) pentru BEV și FCEV cu un preț maxim de 225.000 zloți (aproximativ 50.000 euro).
Se acordă stimulente pentru persoane juridice (cumpărare, leasing): până la 70.000 zloți (aproximativ 15.500 euro) pentru BEV și FCEV din categoria N1.
La instalarea infrastructurii, se acordă până la 50% din costurile eligibile pentru stațiile de hidrogen.
- PORTUGALIA
Beneficii fiscale
La achiziție nu există avantaje fiscale, iar la deținere, se acordă o scutire de impozite pentru BEV.
Subvenții
Se acordă companiilor 6.000 de euro la achiziția utilitarelor electrice cu baterie din categoria N1.
Nu se acordă stimulente la instalarea infrastructurii de încărcare.
- ROMÂNIA
Beneficii fiscale
La achiziție nu există avantaje fiscale, dar la deținere, se acordă o scutire a impozitului pe mijloacele de transport pentru vehiculele electrice.
Subvenții
Deși ACEA nu prezintă stimulentele acordate de România, în programul Rabla Plus 2023 se oferă ecotichete și prime de casare inclusiv pentru achiziția autoutilitarele ușoare din categoria N1 electrice sau plug-in hibride, autospecialelor ușoare din categoria M1 sau N1 electrice sau plug-in hibride, autovehiculelor cu pilă de combustie cu hidrogen din categoriile M1 sau N1, precum și microbuzelor electrice sau plug-in hibride (categoria M2 sau M3), a căror valoare nu depășește 75.000 de euro cu TVA.
În plus, Ministerul Mediului a lansat în luna august programul Microbuze electrice școlare, cu un buget de 300 de milioane de lei, prin care vor fi finanțate integral microbuze electrice, microbuze plug-in Hybrid, precum şi cele alimentate cu GNC. De asemenea, vor putea fi finanţate și staţii de reîncărcare.
La instalarea infrastructurii, deși România nu are programe destinate în special utilitarelor ușoare, pentru extinderea rețelei de încărcare există diverse scheme de finanțare gestionate de patru ministere (Dezvoltare, Transporturi, Mediu, Energie), însă acestea nu au date centralizate sau o strategie comună.
- SLOVACIA
Beneficii fiscale
La achiziție, taxa de înmatriculare a utilitarelor BEV este de maximum 33 de euro. Totodată, pentru BEV sau PHEV combinate cu alte tipuri de combustibil sau surse de energie sunt amortizate timp de doi ani.
La deținere, se acordă scutire de impozit pentru BEV și o reducere de 50% pentru FCEV și HEV.
Subvenții
Nu se acordă stimulente nici la achiziția utilitarelor electrice, nici la instalarea infrastructurii de încărcare sau alimentare.
- SLOVENIA
Beneficii fiscale
La achiziție, se aplică o cota minimă de impozitare suplimentară (0,5%) pentru BEV. La deținere, nu există avantaje fiscale.
Subvenții
Nu se acordă stimulente nici la achiziția utilitarelor electrice, nici la instalarea infrastructurii de încărcare sau alimentare.
- SPANIA
Beneficii fiscale
La achiziție, se aplică o scutire de la „taxă specială de înmatriculare” (taxa calculată în funcție de emisii și vechime) pentru vehiculele care emit mai puțin sau egal cu 120g CO2/km. În insulele Canare se acordă o scutire de TVA pentru vehicule cu motor alternativ (de ex. BEV, FCEV, PHEV, EREV și HEV) care emit mai puțin sau egal cu 110g CO2/km.
La deținere, se aplică o reducere de 75% a impozitului pe proprietate pentru BEV în principalele orașe, precum Barcelona, Madrid, Valencia, Zaragoza.
Subvenții
În perioada 2021 – 2021 se aplică schemă de stimulente MOVES III: pentru persoane fizice se acordă un bonus de 7.000-9.000 euro pentru achiziția utilitarelor ”verzi” din categoria N1, coroborat cu casarea unui vehicul; producătorii mai acordă suplimentar 1.000 de euro și se mai oferă diferite stimulente pentru IMM-urile și marile companii.
Schema de stimulente (MOVES MITMA) pentru vehiculele N2, N3, M2 și M3: la casarea unui vehicul înmatriculat înainte de ianuarie 2019 se acordă un bonus de 2.500-25.000 euro în funcție de clasa Euro și de tipul vehiculului; la achiziția de noi vehicule alimentate cu combustibili alternativi (BEV, PHEV, HEV-uri, autobuze GNC și GNL); stimulente de 15.000-190.000 euro, în funcție de tipul vehiculului și de dimensiunea companiei.
Pentru instalarea infrastructurii de încărcare, se aplică tot schemă de stimulente MOVES III, valabilăîn perioada 2021-2023: lucrători independenți, persoanele fizice, și administrațiile locale primesc 70% din costul eligibil; companiile mari primesc 35%, cele mijlocii, 45%, iar cele mici, 55% din costul eligibil al instalării unui punct de încărcare cu o putere mai mică sau egală cu 50 kW; companiile primesc 30% din costul eligibil al instalării unui punct de încărcare cu o putere mai mare de 50 kW. Aceste sume sunt majorate dacă stația este amplasată într-o localitate cu mai puţin de 5.000 de locuitori.
- SUEDIA
Beneficii fiscale
La achiziție nu se acordă avantaje fiscale, dar la deținere, vehiculele cu emisii zero și PHEV din categoria N1 plătesc o taxă rutieră anuală redusă, de 360 coroane (aproximativ 30 de euro).
Subvenții
Nu se acordă stimulente pentru vehiculele comerciale ușoare verzi, ci doar pentru camioane ecologice și autobuze electrice.
Pentru instalarea infrastructurii de încărcare, sunt oferite granturi pentru rezidenți, companii și organizații de la Agenția suedeză de Protecție a Mediului. Totodată, prin inițiativa Klimatklivet se acordă stimulente pentru instalarea stațiilor destinate vehiculelor de companie.
(Articol publicat în revista Flote Auto, septembrie 2023)
CITEȘTE ȘI:
Tesla a prezentat noul Model 3 la București
România, din nou pe primul loc între statele UE la neîncasarea TVA
Comentați?