Advertisement

gaze cu efect de seră
Home Administrare flote Juridic Directiva CSRD. Emisiile de CO2 ale flotelor vor influența accesul companiilor la finanțare

Directiva CSRD. Emisiile de CO2 ale flotelor vor influența accesul companiilor la finanțare

În condițiile în care, de la 1 ianuarie 2024, intră în vigoare Directiva privind sustenabilitatea (CSRD), iar companiile vor trebui să prezinte rapoarte Uniunii Europene cu privire la dezvoltarea durabilă, impactul flotelor de vehicule asupra mediului va cântări semnificativ în obținerea investițiilor și finanțărilor viitoare.

În contextul luptei împotriva schimbărilor climatice, Comisia Europeană consideră că temele legate de impactul activităților companiilor asupra mediului sunt la fel de importante precum informațiile financiare. Mai mult, vrea ca sectorul financiar să susțină dezvoltarea sustenabilă, investițiile acestuia urmând să fie decise luând în considerare și factorii de mediu, sociali și de guvernanță (factori ESG). Cu alte cuvinte, urmărește orientarea investițiilor pe termen mai lung în activități și proiecte economice durabile. Drept urmare, în aprilie 2021, Comisia Europeană a adoptat o propunere privind raportarea corporativă de sustenabilitate, iar inițiativa s-a materializat în Directiva cu același nume (The Corporate Sustainability Reporting Directive – CSRD). Actul normativ a intrat în vigoare la 5 ianuarie 2023, iar România are la dispoziție 18 luni să o introducă în legislația națională.

Directiva CSRD pune accent pe investiții durabile

Noua directivă va stabili standardul prin intermediul căruia aproape 50.000 de companii din UE, dintre care 6.000 din România, vor fi nevoite să raporteze impactul lor climatic și de mediu. Numărul este de aproape de 5 ori mai mare față de cel actual, în condițiile în care 11.000 de companii europene sunt în prezent în sfera de acoperire a NFRD (Directiva privind raportarea nefinanciară). Pentru cele mai multe dintre aceste organizații, se va produce o schimbare fundamentală în importanța indicatorilor de mediu, sociali și de guvernanță (ESG).

De altfel, unul dintre obiectivele CSRD este de a crește interesul finanțatorilor pentru investițiile sustenabile, iar pentru a susține țintele din Pactul verde european, aceștia au nevoie de date calitative și comparabile de la companii. În plus, CSRD va permite și societății civile, sindicatelor și altor entități interesate să evalueze impactul unei anumite companii asupra societății și mediului înconjurător.

”Companiile vor fi obligate să publice mai multe informații legate de sustenabilitate decât oricând, inclusiv informații despre modelele lor de afaceri, strategia și lanțurile de aprovizionare, punându-se un accent deosebit pe conectivitatea dintre declarațiile financiare și cele de sustenabilitate. În România, se preconizează că peste 6.000 de companii vor fi obligate în viitorul apropiat să raporteze informații privind sustenabilitatea, față de aproximativ 750 de companii în prezent. Conducerea acestor companii va trebui să facă schimbări semnificative în ceea ce privește modul în care pregătesc și prezintă informațiile de sustenabilitate, cum ar fi să se asigure că aplică o viziune prospectivă (obiective) și retrospectivă, luând în considerare atât impactul activităților companiei asupra mediului și societății, cât și impactul extern asupra procesului de creare de valoare al companiei”, a explicat Laura Vrînceanu, Senior Manager, Schimbări climatice și sustenabilitate, EY România.

Noile reguli de raportare privind sustenabilitatea vor începe să se aplice gradual între 2024 și 2028, astfel:
– de la 1 ianuarie 2024 pentru companiile de interes public cu peste 500 de angajați, rapoartele fiind emise în anul 2025;
– de la 1 ianuarie 2025 pentru companiile mari (care depășesc 2 din criteriile de mărime: peste 250 de angajați și/sau 40 de milioane de euro cifră de afaceri și/sau 20 de milioane de euro active totale), rapoartele fiind emise în anul 2026;
– de la 1 ianuarie 2026 pentru IMM-urile cotate la bursă, rapoartele fiind emise în anul 2027.

Cât de pregătite sunt companiile pentru Directiva CSRD

Directiva privind sustenabilitatea obligă organizațiile să raporteze și emisiile de CO2 provenite din mobilitatea operațională, ce include călătoriile de afaceri, vehiculele închiriate, flota auto proprie, dar și mobilitatea lucrătorilor care fac naveta. Prin urmare, o serie de companii se vor confrunta cu provocări majore și multe dintre ele nu sunt încă pregătite.

Într-un studiu dat recent publicității, filiala grupului BMW dedicată leasingului operațional, Alphabet, a constatat că doar o treime dintre firme (37%) își controlează emisiile de CO2, iar 17% chiar spun că nu le cunosc. Sondajul, intitulat European Fleet Emission Monitor, s-a concentrat pe rolul dezvoltării durabile în alegerile strategice ale companiilor și a fost realizat la finalul anului trecut prin intervievarea a peste 700 dintre clienții Alphabet din 12 țări europene.

”Asistăm la o schimbare în gândirea economică. Sustenabilitatea a avut un rol mult mai important în procesul de luare a deciziilor în ultimii doi ani. Managementul flotelor este o ilustrare perfectă a dificultății de a reconcilia eficiența economică și rentabilitatea cu un model bazat pe dezvoltare durabilă. Sondajul nostru este un fel de semnal de alarmă pentru companii. Acestea trebuie să ia măsuri imediate pentru a-și reduce emisiile și să adopte o abordare mai durabilă”, a precizat Markus Deusing, CEO Alphabet International.

Sondajul a mai constatat că, deși 61% dintre companii recunosc importanța luării în considerare a dezvoltării durabile în gestionarea flotei lor, majoritatea încă neglijează să-și gestioneze emisiile de CO2. Doar 9,6% au declarat în mod explicit că luarea în considerare a impactului asupra mediului nu a intervenit în luarea deciziilor.
În ceea ce îi privește pe managerii de flote, 60% dintre aceștia recunosc că problema dezvoltării durabile este în centrul problemelor, dar 38%, deși sunt conștienți de importanța acesteia, nu o iau neapărat în considerare atunci când iau decizii.

Patru din cinci clienți Alphabet din Europa consideră că reducerea emisiilor de CO2 ale flotei lor este o necesitate. Astfel 51% dintre ei și-au stabilit obiective în această direcție pentru viitor, mai mult de o treime urmând să le adopte în termen de doi până la cinci ani.

Dar pentru a stabili obiective și a gestiona emisiile de CO2, sunt necesare instrumente fiabile. Cu toate acestea, 48,3% dintre companii își calculează emisiile de CO2 din datele privind consumul de combustibil și 31,3% dintre ele se bazează pe informațiile furnizate de producătorii de mașini.

Pe de altă parte, electrificarea flotei se află în centrul problemelor de dezvoltare durabilă pentru companii. 69% dintre managerii chestionați cred că flota lor va fi în cele din urmă complet electrificată și 30% consideră că parcul lor auto lor va fi complet lipsită de mașini pe benzină și diesel în următorii șase până la zece ani.

Cu toate acestea, 94% dintre managerii de flote chestionați subliniază dificultățile pe care le întâmpină în drumul spre electrificarea flotei: 38% menționează gama insuficientă de vehicule și 36% lipsa infrastructurii de încărcare. În plus, reticența unor angajatori de a abandona vehiculele tradiționale a fost menționată de 6,8% dintre respondenți.
„Depinde de noi toți să conducem prin exemplu și să implementăm măsuri care să contribuie la crearea unui viitor mai ecologic pentru generațiile viitoare”, a conchis Markus Deusing.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, luna mai 2023)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Scade numărul clauzelor de decontare directă încheiate de asigurătorii RCA

Vor face e-combustibilii ”șah mat” mașinile electrice?

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

stellantis
Juridic

Stellantis, adus în instanță de investitori. Întâi în SUA, acum în Țările de Jos

Fundația olandeză Fiat Chrysler Investors Recovery Stichting, care reprezintă investitorii din fostul...

Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii
Juridic

Guvernul renunță la proiectul privind Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii

Proiectul de hotărâre de guvern promovat de Ministerul Dezvoltării cu privire la...

Cartea de Identitate a Vehiculului
Juridic

Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) are un nou format, adaptat prevederilor legislative actuale

Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) are un nou format, adaptat prevederilor...