Advertisement

electrificarea flotelor corporative
Home Piaţa auto Flotă verde De ce este importantă electrificarea flotelor corporative mari

De ce este importantă electrificarea flotelor corporative mari

Comisia Europeană a lansat o Inițiativă privind electrificarea flotelor corporative mari, cu intenția de a armoniza regulile jocului în ceea ce privește tranziția energetică a parcurilor auto. Propunerea reprezintă o oportunitate uriașă pentru reducerea emisiilor în transporturi, atât datorită numărului foarte mare de mașini deținute de companii, cât și prin contribuția ulterioară a acestora la dezvoltarea unei piețe second hand de vehicule electrice accesibile ca preț.


În februarie 2024, Comisia a lansat o consultare publică privind accelerarea adoptării vehiculelor cu emisii zero în flotele corporative, cu scopul de a înțelege mai bine situația actuală, provocările cu care se confruntă mediul de business și domeniile potențiale în care Executivul comunitar ar putea lua măsuri decisive. Inițiativa Bruxelles-ului privind electrificarea flotelor corporative, componentă a Pactului verde european, prevede ca firmele cu peste 100 de mașini să fie considerate companii mari și să fie obligate să-și electrifice parcurile auto până în 2030.

Concomitent, electrificarea flotelor mari ar crește semnificativ volumul de vehicule electrice pe piața second-hand, în condițiile în care fleet managerii înlocuiesc periodic mașinile de companie. Astfel, Comisia Europeană estimează că, până în 2035, pe piață ar fi disponibile aproximativ 8,2 milioane de vehicule electrice accesibile, fapt ce ar contribui la rezolvarea celei mai mari probleme legate de mașinile verzi – costul.

Organizația de mediu ”Transport & Environment” (T&E) a pledat, în marja consultării publice, pentru ecologizarea parcurilor auto mari, susținând impactul pozitiv al Inițiativei de electrificare a flotelor atât asupra reducerii emisiilor de CO2, cât și asupra adoptării accelerate a vehiculelor cu emisii zero noi și second hand, deoarece flotele corporative reprezintă aproape 60% din vânzările de mașini noi.

Cine conduce tranziția

Potrivit T&E, odată cu stabilirea noilor standarde de emisii de CO2 pentru autoturisme, utilitare ușoare și camioane, industria auto din Europa se află pe calea către vehicule cu emisii zero (VEZ) 100%, iar crearea unei cereri puternice în următorii ani în UE va fi esențială pentru succesul acestei tranziții. ”Flotele mari reprezintă o oportunitate uriașă de a crește cererea de VEZ fabricate în Uniunea Europeană, de a genera investiții în lanțul de aprovizionare cu baterii din UE și de a accelera reducerile mult necesare de emisii din sectorul transporturilor într-un mod echitabil din punct de vedere social”, arată organizația de mediu.

Astăzi 60% din mașinile noi sunt înmatriculate de companii, dintre care majoritatea sunt deținute de mari corporații. De asemenea, cele mai multe utilitare ușoare și camioane noi sunt achiziționate de firmele cu flote mari. T&E susține că marile companii – care au un acces mai ușor la capital și beneficiază de scutiri de taxe – ar trebui să conducă tranziția Europei către transportul cu emisii zero. Cu toate acestea, organizația de mediu arată că, din punctul de vedere al parcurilor auto, firmele au rămas de fapt în urma persoanelor fizice în ceea ce privește trecerea la vehicule cu emisii zero. În opinia T&E, stimulentele naționale actuale nu sunt în mod clar suficiente pentru a face din piața auto corporativă liderul pe segmentul ZEV, cum se presupune că ar trebui. În special pe cele mai mari două piețe europene, Germania și Franța, companiile nu își aduc o contribuție echitabil, transferând astfel costurile tranziției asupra gospodăriilor.

Pe de altă parte, T&E avertizează și asupra riscului unei Europe cu două viteze în ceea ce privește utilizarea camioanelor cu emisii zero. În 2023, numai Germania și Țările de Jos au reprezentat 60% din toate vânzările de camioane cu emisii zero, în pofida faptului că reprezintă doar 30% din noile înmatriculări. ”O piață internă care funcționează bine este indispensabilă pentru a stimula investițiile și inovarea în Europa. Pentru a accelera electrificarea flotelor mari corporative în întreaga UE, sunt necesare obiective obligatorii”, recomandă organizația de mediu.

3 beneficii-cheie

Astfel, potrivit T&E, stabilirea de obiective obligatorii pentru parcul auto al UE se poate face într-un mod simplu și direct, reglementările trebuind să se concentreze pe cei mai mari jucători, companiile cu peste 100 de mașini (inclusiv cele de leasing), care reprezintă 34% din toate înmatriculările noi. Pentru vehiculele comerciale ușoare, flotele mari corporative sunt deținute de numai 5% dintre companii, în timp ce reprezintă 40% din toate vânzările noi. În ceea ce privește camioanele, flotele mari reprezintă 21% din companii, în timp ce acoperă 74% dintre vehiculele noi.
Analiza organizației de mediu arată că obiectivele UE de electrificare a flotelor mari pot aduce o serie de beneficii:

1.Creșterea gradului de utilizare a vehiculelor cu emisii zero. Până în 2030, ponderea autoturismelor ”verzi” ar crește la 72%, a utilitarelor ușoare, până la 63%, iar a camioanelor, până la 74%. În plus, obiectivele privind ecologizarea parcului auto din UE ar crea certitudine pentru investiții în rândul constructorilor de autoturisme, vehicule comerciale ușoare și grele pentru a-și extinde producția și lanțurile de aprovizionare, sprijinindu-i în același timp în îndeplinirea standardelor de CO2.

2. Reducerea emisiilor din transportul rutier. Emisiile din transportul rutier vor fi reduse în mod semnificativ, obiectivele din cadrul Inițiativei Comisiei Europene asigurând până la 14% (2030) și 24% (2040) din economiile suplimentare care sunt necesare pentru a îndeplini obiectivele UE în materie de climă. ”Fără noi măsuri, UE și statele sale membre sunt în prezent departe atât de obiectivele obligatorii din punct de vedere juridic prevăzute pentru 2030, conform Regulamentului privind partajarea efortului (ESR), cât și de noua țintă netă de -90% pentru 2040”, arată T&E.

3. Creșterea gradului de utilizare a vehiculelor cu emisii zero la prețuri accesibile: accelerarea electrificării flotelor mari poate aduce 8,2 milioane de VEZ-uri suplimentare la prețuri accesibile pe piața de mașini second hand până în 2035. De asemenea, de Inițiativa privind electrificarea flotelor vor beneficia și companiile de transport de marfă mai mici, deoarece flotele mai mari vor absorbi o parte din costurile de achiziție inițial mai mari ale utilitarelor ușoare și camioanelor cu emisii zero.

4 recomandări

În opinia organizației Transport & Environment, consultarea publică pentru ecologizarea flotelor corporative ar trebui să fie doar un prim pas. Având în vedere potențialul mare al Inițiativei, următoarea Comisie Europeană ar trebui, ca parte a orientărilor sale politice, să se angajeze să prezinte un regulament privind flotele corporative în primele 100 de zile de la noul său mandat, care ar înlocui actuala Directivă privind vehiculele curate (Clean Vehicles Directiv, CVD).

Potrivit T&E, noile regului privind flotele corporative ar trebui să fie simple și eficiente:

I. Autoturisme și utilitare ușoare: ar trebui stabilite obiective obligatorii de achiziție a vehiculelor cu emisii zero 100% până în 2030 pentru flotele mari de autoturisme (cu peste 100 de unități, inclusiv companiile de leasing) și flotele mari de furgonete. Acest lucru ar trebui să fie combinat cu un alt obiectiv, conform căruia flotele să înregistreze zero emisii până în 2035.

II. Camioane și autocare: ar trebui stabilite obiective obligatorii, prin care flotele mari de camioane și autocare să își înlocuiască în mare măsură vehiculele existente cu modele cu emisii zero până în 2040 (de exemplu, 90% dintre numărul total). Pentru a sprijini intensificarea electrificării, T&E mai propune introducerea unui obiectiv intermediar privind achizițiile de VEZ până în 2035, dar cu o anumită flexibilitate pentru ca firmele să poată să-și aleagă propriul ritm de accelerarea tranziției.

III. Extinderea domeniului de aplicare a Inițiativei la marii expeditori de marfă (vehicule comerciale ușoare și camioane): obiectivele obligatorii privind vehiculele cu emisii zero ar trebui să se aplice și companiilor care operează sau contractează vehicule, dacă cifra de afaceri a acestora depășește 50 de milioane de euro. Bazându-se în mare parte pe subcontractanți pentru a-și muta bunurile, acești jucători mari ar trebui să ajute transportatorii în tranziția energetică.

IV. Promovarea producției UE: ar trebui inclusă o clauză ”made in Europe”, care impune statelor membre să excludă vehiculele cu emisii zero fabricate în afara UE de la scutiri de taxe corporative și de la alte stimulente pentru vehiculele corporative cu emisii zero, așa cum se prevede în Legea privind Industria Net-Zero (Net-Zero Industry Act). Acest lucru ar trebui să se aplice atunci când livrările de mașini provenite de la o anumită țară din afara UE depășesc un anumit procent în vânzările din UE și cu condiția ca diferența de preț să nu depășească un anumit prag.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2024)

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

Observatorul Arval pentru Mobilitate 2024: 9 din 10 manageri spun că flotele lor vor crește sau vor rămâne stabile în următorii 3 ani

 

Mobilitate partajată: Noua aplicație Arval Car Sharing este destinată exclusiv companiilor

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CO2
Flotă verdeJuridic

Comisia Europeană refuză amânarea cu doi ani a țintelor de CO2 pentru vehicule

După cum era de așteptat, Comisia Europeană a refuzat solicitarea (neoficială) a...

Flotă verde

Vehiculele concept KIA PBV debutează în premieră europeană

Kia a organizat premiera europeană a noului concept Platform Beyond Vehicle (PBV)...

vehicule electrice
Flotă verdeFonduri publice

În licitațiile pentru transportul public din 2024 au fost lansate cereri pentru achiziția a peste 2.200 de vehicule electrice

În primele opt luni ale anului 2024, licitațiile publice pentru transportul electric...

CO2
Flotă verdeJuridic

Constructorii auto europeni vor o amânare de 2 ani a țintelor de CO2, până în 2027

Potrivit unei document intern al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), ajuns...