Cum se alege finanţarea maşinilor prin Sale & Leaseback

În funcţie de mărime, flota auto a unei companii poate deveni o sursă imediată de lichidităţi. Condiţia necesară este alegerea unei variante de finanţare, mai puţin cunoscută pe piaţa românească, denumită „Sale&Leaseback”.



renault trafic - floteauto

În majoritatea companiilor, parcul auto este achiziţionat în etape, iar decizia de a începe la un moment dat înlocuirea flotei proprii cu autovehicule în leasing operaţional, respectând calendarul iniţial de achiziţii, ar determina existenţa în flotă atât a vehiculelor subiect al leasingului operaţional, cât şi a vechilor maşini care, neatingând încă termenul de ieşire din uz, ar trebui păstrate. Prin operaţiunea de Sale&Leaseback, compania poate transfera finanţatorului şi aceste maşini care nu pot fi, deocamdată, înlocuite şi, astfel, va opera întreaga flotă în baza unui contract de leasing operaţional cu servicii incluse.

Această soluţie a început să fie utilizată şi de companiile de pe piaţa românească. De exemplu, când societatea Ursus a luat decizia externalizării managementului de flotă, primul pas a fost încheierea unui contract de tip Sale&Leaseback pentru 300 de vehicule, în condiţiile în care parcul auto număra 500 de maşini din nu mai puţin de 20 de branduri. În următorii doi ani, prin consultanţa acordată de compania de leasing operaţional, numărul mărcilor a fost redus la 5, o situaţie care se menţine şi în prezent, la o flotă ce depăşeşte 500 de vehicule.

Tot la o soluţie de tip Sale&Leaseback pentru optimizarea cheltuielilor cu flota auto a recurs şi Petrom, contractul cu societatea de leasing operaţional fiind încheiat pentru 500 de maşini. Un alt exemplu pentru o astfel de tranzacţie este şi compania Depanero, care a încheiat anul trecut un contract similar pentru 37 de vehicule.

Caracteristici

Soluţia Sale&Leaseback are la bază un concept relativ simplu şi presupune cumularea a două tranzacţii între un proprietar de flotă de autovehicule şi compania de leasing operaţional. Prima tranzacţie presupune vânzarea flotei de la proprietar către firma de leasing, iar a doua, “întoarcerea” autovehiculelor în utilizarea fostului proprietar în baza unui contract de leasing operaţional. Acesta poate fi un simplu contract de închiriere, fără servicii incluse, sau poate include o serie întreagă de beneficii şi servicii suplimentare.

Prin Sale&LeaseBack pot fi finanţate o serie întreagă de autovehicule, de la autoturisme şi vehicule comerciale uşoare – noi sau second hand, până la camioane şi semiremorci ori autovehicule speciale, precum cele blindate, autobuze, maşini de poliţie sau ambulanţe.

În general, sugestia de Sale&Leaseback este făcută când compania de leasing operaţional analizează un client nou şi constată că această opţiune este cea mai eficientă. Practic, când o companie este convinsă de beneficiile leasingului operaţional, el are deja o flotă. Atunci există două posibilităţi. Fie gradual, pe măsură ce expiră ciclul de folosinţă a maşinilor pe care le are în proprietate sunt reînnoite cu maşini în leasing operaţional, fie pur si simplu se aplică soluţia de Sale&Leaseback.

Trebuie îndeplinite, însă, o serie de condiţii, una dintre cele mai importante fiind vârsta flotei deţinute.

În cadrul acestei operaţiuni, o etapă foarte importană este stabilirea preţului autovehiculelor, având în vedere că acestea au deja un anumit grad de uzură. Specialiştii în leasing operaţional spun că există metode de evaluare publice, acceptate de jucătorii din piaţă, care pot oferi un indiciu decisiv pentru negocierea între părţi a preţului.

Beneficiile pentru companii

Marii jucători din piaţa leasingului operaţional consideră că avantajele unei asemenea soluţii de finanţare nu se limitează doar la faptul că oferă companiilor lichidităţi imediate şi le reduce costurile şi riscurile, acestea fiind preluate de finanţator. Mai există şi alte beneficii semnificative, ca de exemplu:

  • capitalul nu rămâne imobilizat în flota auto;
  • cash-flow-ul şi capacitatea de împrumut se îmbunătăţesc;
  • lichidităţile obţinute în urma trecerii la leasing operaţional pot fi focalizate pe activitatea de bază a companiei, prin investiţii productive;
  • vor fi folosite aceleaşi vehicule, iar rata lunară va fi fixă pe toată perioada contractului;
  • partea de revânzare a acestor vehicule nu va mai fi o problemă, compania de leasing operaţional preluând acest risc;
  • întreţinerea, anvelopele şi asigurările vor reveni unei societăţi cu experienţă în domeniu, iar compania va câştiga şi un timp preţios pentru a-şi concentra eforturile asupra activităţii de bază.

Totodată, şi pentru utilizatori există beneficii, în condiţiile în care aceştia vor continuă să folosească aceleaşi vehicule şi nu-şi vor mai pierde timpul cu întreţinerea maşinilor, cu schimbul anvelopelor sau cu asigurarea. În acelaşi timp, li se oferă o mobilitate de 100% prin Asistenţă non-stop 24h/24 pe tot parcursul anului şi vehicul de înlocuire, iar orice pană imobilizantă este rezolvată imediat, printr-un simplu telefon la Call-center-ul companiei de leasing.

Criterii de evaluare

Din punctul de vedere al finanţatorilor, companiile care doresc să realizeze o operaţiune de Sale&Leasebak trebuie să dovedească faptul că au capacitatea de a susţine plăţile lunare pe durata contractului. Cu alte cuvinte, trebuie să aibă activitate economică de minim un an sau să ofere o garanţie susţinută de către o altă entitate juridică agreată de către compania de leasing. Clienţii nu trebuie să aibă datorii către stat sau antecedente consemnate în cazierul judiciar.

În plus, pentru a beneficia de acest produs, este foarte important ca firmele să deţină vehiculele respective sau, în anumite cazuri, să-şi fi exprimat opţiunea de cumpărare într-un contract de leasing financiar. Pentru aceste vehicule, compania trebuie să pună la dispoziţie documentele justificative – factura initială, cartea de identitate, iar vechimea acestora nu trebuie să depăşească 24 luni. Kilometrajul la bord este de asemenea un criteriu important, în funcţie de care, de la caz la caz, se poate adapta durata contractului.

Obţinerea finanţării în 7 paşi

– Este evaluată starea şi valoarea de piaţă a vehiculelor şi se verifică corectitudinea înscrisurilor;
– Se propune un preţ de achiziţie pentru fiecare maşină în parte şi o ofertă de finanţare, în funcţie de parametrii agreaţi: perioada, kilometraj, servicii.
– Compania care solicită produsul de „Sale&Leaseback” îşi dă acceptul prin semnarea ofertei de finanţare;
– Se analizează indicatorii financiari ai clientului;
– Contractele de achiziţie şi contractele de leasing sunt semnate;
– Se face plata bunurilor şi se semnează transferul proprietăţii către compania de leasing;
– Sunt semnate documentele de preluare a bunurilor de către utilizator.

 

 

Adaugati comentariu