Advertisement

restituirea taxelor auto
Home Administrare flote Fiscalitate Cu o întârziere de 10 luni, statul a stabilit procedura de restituire a taxelor auto

Cu o întârziere de 10 luni, statul a stabilit procedura de restituire a taxelor auto

Restituirea taxelor auto intră, în sfârșit, în linie dreaptă. Prin OUG 93/2022, Guvernul a prelungit, până la 29 iunie 2027, termenul până la care contribuabilii, atât persoanele fizice și cele juridice, pot depune cererile pentru restituirea taxelor auto plătite la înmatricularea autovehiculelor. Deși ordonanța de urgență a fost adoptată în luna iunie 2022, modelul de cerere a fost aprobat abia în noiembrie, iar normele metodologice, în aprilie 2023.

Odată cu publicarea normelor metodologice în Monitorul Oficial, persoanele fizice și cele juridice care au achitat fostele taxe auto, dar care nu au reușit să solicite până acum restituirea banilor, pot depune la ANAF cerererile pentru rambursarea banilor. Noul mecanism vizează recuperarea taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule (prevăzută de vechiul Cod Fiscal); taxei pe poluare pentru autovehicule (prevăzută de OUG 50/2008), taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule (prevăzută de Legea 9/2012) și a timbrului de mediu pentru autovehicule (prevăzut de OUG 9/2013). Totodată, potrivit normelor cuprinse în Ordinul Ministerului Mediului 868/2023 și publicat în Monitorul Oficial nr. 342 din 24 aprilie 2023, se poate recupera și dobânda pentru perioada dintre plata taxei auto și restituirea acesteia.

Pe de altă parte, Ordinul 868 mai prevede și modelul și conținutul unor formulare necesare, precum: Referatul privind soluționarea cererii de restituire, Decizia de soluționare a cererii de restituire, Decizia de respingere a cererii de restituire, Procesul-verbal privind calculul dobânzilor aferente, Borderoul privind programarea plății, Evidența cererilor de restituire și a sumelor aprobate la restituire, Dispoziția de restituire, Dispoziția de respingere a cererii privind confirmarea plății efectuate eronat, Situația centralizatoare a deciziilor de soluționare a cererilor privind restituirea sumelor.

Mecanismul de restituire a taxelor auto

Reamintim că în conformitate cu prevederile OUG 93/2022, contribuabilii care au achitat taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, prevăzută la art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, taxa pe poluare pentru autovehicule, prevăzută de OUG nr. 50/2008, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevăzută de Legea nr. 9/2012, sau timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut de OUG nr. 9/2013, şi care nu au beneficiat de restituire până la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă pot solicita restituirea acestora, indiferent de momentul plăţii taxelor, precum şi a dobânzilor datorate pentru perioada cuprinsă între data perceperii şi data restituirii, pe cale administrativă, prin cerere adresată organului fiscal central competent sau prin cerere adresată organului competent, în cazul sumelor prevăzute la art. 4 alin. (1) din OUG 93/2022.

Prin Ordinul comun al Ministerul mediului, apelor şi pădurilor şi Ministerului Finanţelor nr. 2.806/4.079/2022 a fost aprobat, în cursul lunii noiembrie, modelul de cerere de restituire a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule.

În cererea de restituire se înscriu, în mod obligatoriu, elementele referitoare la datele de identificare ale plătitorului și datele de identificare ale autovehiculului pentru care se solicită restituirea taxei.

Ca excepție de la regulă, în cazul în care nu s-a efectuat înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate, în cerere se trece numărul de înmatriculare al autovehiculului de la momentul plății.

Potrivit noilor reguli, termenul legal pentru soluționarea cererilor este de 45 de zile de la înregistrare. În cazuri excepţionale în care numărul de identificare este necompletat fiind necunoscut plătitorului de taxă sau este completat eronat, organul fiscal central sau, după caz, Administraţia Fondului pentru Mediu procedează la notificarea contribuabilului pentru clarificare şi solicită informaţii suplimentare de la autorităţile competente (de exemplu: Registrul Auto Român, Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor, respectiv serviciile publice comunitare permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor). În cazul în care acestea nu sunt furnizate, ANAF va respinge cererea de restituire. Aceasta se soluționează prin decizie emisă de către organul fiscal central competent, adică Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin structurile de specialitate, cu atribuţii de administrare a creanţelor fiscale, inclusiv unităţile subordonate acesteia. În situația achitării taxelor auto de către societățile de leasing, solicitarea privind restituirea acestora se face de către persoanele care au achiziționat autovehiculele prin sistemul de leasing financiar.

După ce sunt restituiți banii, organul fiscal central competent calculează dobânda cuvenită contribuabilului, în cel mult 15 zile de la data restituirii. Dobânda cuvenită contribuabilului se calculează asupra sumei de restituit care se înmulțește cu numărul de zile aferent perioadei cuprinse între data perceperii taxei auto și data restituirii efective și cu nivelul dobânzii de 0,02 %/ zi.

Termenul de depunere a cererilor de restituire este de 5 ani, începând cu data intrării în vigoare a OUG 93/2022, adică 29 iunie 2022.

Contribuabilul are dreptul la restituirea sumei şi în cazul în care aceasta nu este indicată cu exactitate. În acest caz, organul fiscal central sau, după caz, Administraţia Fondului pentru Mediu, în urma verificărilor procedurale a bazelor de date, identifică suma exactă care urmează a fi restituită.

În cazul în care restituirea se realizează în baza unei hotărâri judecătoreşti definitive, suma solicitată la restituire include atât taxa/timbrul de mediu, cât şi cheltuielile de judecată, precum şi alte sume stabilite prin hotărârea judecătorească, dacă este cazul.

De unde provin banii destinați taxelor auto 

Restituirea sumelor care fac obiectul OUG 93/202 se realizează din bugetul de stat sau din bugetul Fondului pentru mediu, în funcţie de bugetul în care s-au făcut venit sumele încasate.

Restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxă care s-a făcut venit la bugetul de stat, precum și taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, taxe care s-au făcut venit la bugetul Fondului pentru Mediu, se realizează din sumele alocate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, rămase neutilizate la 31 decembrie 2021, și care reprezintă excedent din anii precedenţi din „Alte impozite şi taxe fiscale“ şi „Venituri din dobânzi“, aflat la dispoziția Administrației Fondului pentru Mediu.

Potrivit Agenției Naționale de Administrare Fiscală, sumele rămase de restituit sunt în cuantum total de 2.526,15 milioane lei.

Teama de infringement

Fără doar și poate, nu din mărinimia Guvernului vor fi acum plătite sumele nerestitute din taxele auto, ci pentru că România a intrat în procedură de infringement. La data de 14 octombrie 2020, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a emis Hotărârea în cauza C 677/19, având ca obiect o cerere de decizie preliminară formulată de Tribunalul Vâlcea, în contextul unui litigiu intern promovat de societatea Valoris SRL împotriva Direcției Regionale a Finanțelor Publice Craiova – Administrația Județeană a Finanțelor Publice Vâlcea și Administrației Fondului pentru Mediu, prin care era contestat termenul de decădere de 1 an pentru a solicita restituirea taxelor declarate neconforme cu dreptul UE.

Prin hotărârea pronunțată, CJUE a constatat că principiul echivalenței coroborat cu principiul cooperării loiale trebuie interpretat în sensul că se opune ca o reglementare a unui stat membru să stabilească, sub sancțiunea decăderii, un termen de aproximativ 1 an (7 august 2017 – 31 august 2018) pentru introducerea cererilor de restituire a unor taxe considerate incompatibile cu dreptul Uniunii, în condițiile în care pentru restituirea creanţelor fiscale termenul de prescripție de 5 ani.

Hotărârea CJUE a determinat deschiderea procedurii de infringement și, drept urmare, există un risc major de ”sancționare pecuniară a României în fața Curții”, după cum s-a exprimat Guvernul. Astfel a fost adoptată rapid OUG 93/2022, iar contribuabilii își vor primi astfel banii înapoi.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, mai 2023)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Lansare. Ford prezintă E-TOURNEO COURIER

Municipiul Galați este BEST ELECTRIC CITY 2023

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

tva
Fiscalitate

Decontul de TVA față în față cu Decontul precompletat de TVA

Azi, 5 septembrie 2024, companiile înregistrate în scopuri de TVA au primit,...

Canada
Fiscalitate

Canada introduce taxe vamale suplimentare de 100% la importurile de mașini electrice din China

Canada a decisă să introducă taxe vamale suplimentare de 100% la importurile...

china
Fiscalitate

Comisia Europeană a anunțat propunerile de taxe de import definitive pentru mașinile electrice produse în China

Comisia Europeană a anunțat, marți, propunerile de taxe de import definitive pentru...

biodiesel
CarburanţiFiscalitate

După mașinile electrice, Comisia Europeană va taxa și biodieselul importat din China

După ce a introdus taxe vamale suplimentare pentru vehiculele electrice chinezești, Comisia...