Advertisement

mobilitate
Home Transporturi Care sunt orașele cu cea mai curată mobilitate din Europa. Bucureștiul, pe locul 31 din 42

Care sunt orașele cu cea mai curată mobilitate din Europa. Bucureștiul, pe locul 31 din 42

Ediția din acest an a campaniei ”Orașe curate”, condusă de peste 80 de organizații europene care militează pentru o mobilitate urbană fără emisii, plasează Bucureștiul pe locul 31 din 42 de metropole analizate, cu un scor de 8,4 puncte din 40 posibile. Primele poziții sunt ocupate de Copenhaga (34,6), Oslo (32,5), Paris (27,8) și Amsterdam (27,3).

Organizatorii campaniei ”Orașe Curate” consideră că soluțiile de mobilitate partajate și cu emisii zero ar trebui să fie un pilon central al oricărui sistem de transport urban, fiind esențiale pentru combaterea poluării aerului. Se consideră că modurile de transport bazate pe partajare sunt în general mai eficiente din punctul de vedere al reducerii emisiilor, al cererii de materii prime și al utilizării spațiului limitat din orașe. Sunt adesea considerate și mai accesibile. Car sharing-ul, de exemplu, este mai ieftin decât dețiea unei mașini pentru majoritatea grupurilor de utilizatori.

Drept urmare, clasamentul din acest an a ierarhizat orașele europene în funcție de patru soluții pe care autoritățile ar trebui să le includă în politicile de transport:

  • Biciclete și scutere electrice partajate,
  • Autobuze cu emisii zero,
  • Mașini electrice partajate,
  • Infrastructură publică de încărcare pentru mașini electrice.

Pentru fiecare dintre aceste criterii, un oraș analizat ar fi trebuit să primească maxim 10 puncte.

Bucureștiul a primit însă doar 2,1 puncte pentru disponibilitatea bicicletelor și a scuterelor electrice partajate, 2,3 puncte pentru existența autobuzelor cu emisii zero, 3,2 puncte pentru disponibilitatea mașinilor electrice partajate și 0,8 puncte pentru infrastructura publică de încărcare a vehiculelor electrice. Astfel, scorul total obținut a
fost de numai 8,4 puncte.

Lucrurile stau însă mult mai bine pentru celelalte orașe din fostul bloc comunist, care, teoretic, au pornit pe poziții egale cu Bucureștiul în urmă cu 30 de ani. Cu alte cuvinte, Ljubljana, Sofia, Budapesta, Varșovia și Praga au devenit orașe mult mai ”curate” decât capitala României.

De exemplu Sofia, capitala partenerului nostru de suferință în aderarea la Schengen, a primit 6,8 puncte pentru punerea în circulație a autobuzelor electrice, adică de două ori mai multe decât Bucureștiul, 4,8 puncte pentru disponibilitatea mașinilor electrice partajate și 2,2 puncte pentru infrastructura de încărcare, din nou de două ori mai multe decât Bucureștiul. În total a obținut 14,3 puncte, un scor a plasat-o pe poziția 20 din 42.

Budapesta a punctat și mai bine: biciclete și scutere electrice partajate – 3,8 puncte; autobuze cu emisii zero – 3,5 puncte, mașini electrice partajate – 2,8 puncte, infrastructură publică de încărcare pentru mașini electrice 5,7 puncte. Scorul total al capitalei Ungariei a urcat astfel la 15,8 puncte, fiind plasată pe poziția 17.

Cel mai ”curat” oraș din grupul țărilor foste comuniste este capitala Sloveniei. Ljubljana, aflată pe poziția 9 (deci în Top 10) a obținut scorul maxim, de 10 puncte, la disponibilitatea mașinilor electrice partajate și 7,8 puncte pentru infrastructura de încărcare. Este adevărat că nu are autobuze electrice (0 puncte), iar pentru disponibilitatea bicicletelor și a scuterelor electrice partajate a primit doar 2,8 puncte, cu doar foarte puțin mai mult decât Bucureștiul.

La doar o poziție înaintea capitalei României, a fost plasată Praga (locul 30), cu 8,5 puncte. Nici principalul oraș al Cehiei nu are autobuze electrice (0 puncte), însă a surclasat Bucureștiul la infrastructura de încărcare (4 puncte) și la disponibilitatea bicicletelor și a scuterelor electrice partajate (2,8 puncte).

”Suspecții de serviciu” în mobilitate curată

Cele mai curate orașe din Europa sunt Copenhaga, Oslo, Paris și Amsterdam. Fiecare dintre acestea a obținut un scor maxim pentru cel puțin unul dintre criteriile luate în calcul.

Astfel, capitala Danemarcei, a primit 10 puncte atât pentru disponibilitatea mașinilor electrice partajate, cât și pentru infrastructura de încărcare. Capitala Norvegiei a obținut scorul maxim tot pentru rețeaua publică de stații de încărcare, iar capitala Franței a primit 10 puncte pentru disponibilitatea bicicletelor și scuterelor electrice partajate.

La rândul ei, capitala Olandei a fost punctată maxim atât pentru mașinile electrice partajate, cât și pentru infrastructura de încărcare.

Dincolo de ”suspecții de serviciu”, punctaje maxime pentru criteriile analizate au mai primit și alte orașe. De exemplu, pentru disponibilitatea bicicletelor și scuterelor electrice, câte 10 puncte au fost obținute de Helsinki, Lisabona și Bruxelles, iar pentru infrastructura publică de încărcare, tot câte 10 puncte au primit Anvers și Ghent.

Datele au fost colectate și analizate în primul trimestru al anului 2023, cu ajutorul experților în sustenabilitatea globală de la compania de consultanță Ricardo Energy & Environment.

mobilitate

 

 

CITEȘTE ȘI:

Iveco eDaily a ajuns în Cartea Recordurilor

Fiat adaugă al doilea SUV mic, de această dată electric: noul 600e

 

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Afacerile din transporturi
Transporturi

Afacerile din transporturi au scăzut cu 5,7% în primul semestru din 2024

În primele șase luni din acest an, faţă de perioada corespunzătoare din...

Marele Bazar de la Istanbul
Transporturi

Destinații de vacanță: Marele Bazar de la Istanbul

Un patrimoniu cultural deosebit de important, Marele Bazar de la Istanbul are...

afacerile din transporturi
Transporturi

Afacerile din transporturi au scăzut cu 4,6% în primele 5 luni din 2024

Cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor a...

motorină
CarburanţiTransporturi

Pentru transportatori, subvenția destinată accizei la motorină crește la 20 de bani/litru

În ședința de Executivului de miercuri, a fost aprobată Hotărârea de Guvern...