Advertisement

CSALB
Home Administrare flote Asigurări Care sunt litigiile mediate de SAL-FIN pe speţa RCA

Care sunt litigiile mediate de SAL-FIN pe speţa RCA

SAL-Fin (Entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Nonbancar) a înregistrat până în prezent 112 solicitări de soluţionare a unor litigii apărute între consumatori şi entităţile de pe piaţa financiară non-bancară, dintre acestea 61 fiind aferente pieţei RCA.

Potrivit ASF, din totalul celor 112 litigii, 66 de cereri au fost soluţionate, suma obţinută prin conciliere în favoarea consumatorilor fiind de peste 500.000 de lei. Conform statisticilor SAL-Fin, 25 de cereri se află în stadiul de conciliere, dintre care 11 sunt transmise la comerciant/conciliator, pentru 2 cereri s-au înregistrat renunţări, iar 19 au fost respinse.

Cea mai mare parte a litigiilor înregistrate de SAL-Fin, respectiv 68,75% din total (61 de cazuri), sunt aferente pieţei RCA, iar 11,60% se referă la asigurările facultative CASCO (61 de cazuri).

Cele mai frecvente litigii apar ca urmare a diferenţei mari dintre sumele propuse de către asigurători în dosarele de daună şi calculele pe care consumatorii le primesc în urma evaluărilor sau constatărilor din unităţile de service. De asemenea, un număr mare de litigii au la bază lipsa de comunicare transparentă a calculelor pe care asigurătorii le fac în stabilirea cuantumului daunelor, dar şi ca urmare a lipsei de comunicare cu consumatorii.

Cele două proceduri de soluţionare alternativă a litigiilor sunt:

  • Procedura de soluţionare prin propunerea unei soluţii – soluţionarea unui litigiu sub supravegherea şi îndrumarea unui conciliator din cadrul SAL-Fin, ce survine ca urmare a propunerilor făcute de acesta, a sugestiilor şi concesiilor la care părţile se înţeleg în vederea soluţionării litigiului în cadrul SAL-Fin. Un număr de 24 de litigii au fost soluţionate cu acest tip de procedură.
  • Procedura soluţionării alternative a litigiilor prin impunerea unei soluţii în cadrul SAL-Fin ia sfârşit prin pronunţarea unei hotărâri de impunere. Hotărârile care nu sunt atacate în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării constituie de drept titlu executoriu. Un număr de 42 de litigii au fost soluţionate cu acest tip de procedură.

SAL-Fin a devenit operaţională începând cu data de 19 iulie 2016 şi are ca scop soluţionarea litigiilor ce pot apărea între consumatori şi entităţile supravegheate şi controlate de către ASF. Disputa este mediată de către unul dintre conciliatorii independenţi şi imparţiali înscrişi în Corpul Conciliatorilor. Acesta este constituit din persoane fizice, cu pregătire şi experienţă profesională atât în domeniul pieţelor financiare non-bancare, cât şi al soluţionării litigiilor pe căi alternative.

SAL-Fin reprezintă un instrument necesar în demersurile de întărire a stabilităţii pieţei financiare, de creştere a gradului de protecţie a drepturilor consumatorilor, completând astfel mecanismele de care aceştia dispun în rezolvarea litigiilor pe care le au cu entităţile reglementate de ASF.

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

AsigurăriFinanţare

Porsche Finance Group România, finanțator auto cu 25 de ani experiență

Porsche Finance Group (PFG), unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții...

service
AsigurăriService

Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate la mai multe service-uri auto

Consiliul Concurenței a efectuat inspecții inopinate la opt unități care execută reparații...

RCA
Asigurări

Piața RCA, în scădere cu 11% în trimestrul I din 2024, la 2,15 miliarde de lei

Volumul primelor brute subscrise pe segmentul RCA de societățile autorizate și reglementate...

auto
Asigurări

Piaţa poliţelor auto a crescut, anul trecut, la 13 miliarde de lei

Valoarea primelor brute subscrise pentru asigurările auto, RCA şi Casco, s-a situat...