Advertisement

consumului de combustibil
Home Administrare flote Anvelope Care este impactul anvelopelor asupra consumului de combustibil?

Care este impactul anvelopelor asupra consumului de combustibil?

Anvelopele au un impact direct asupra consumului de combustibil al unei flote formate din autoturisme, vehicule comerciale ușoare sau vehicule grele de marfă. Tipul de anvelopă, rezistența la rulare și presiunea (supra-umflare, subumflare) măresc sau scad eficiența combustibilului. Ce factori au cel mai mare impact asupra consumului și care sunt soluțiile pentru a-l reduce? Specialiștii de la Webfleet au câteva recomandări.

Anvelopele sunt singura componentă a vehiculului în contact direct cu suprafața drumului și, drept urmare, sunt un element esențial pentru a permite mașinii să frâneze, să accelereze și să adere la șosea.
Potrivit specialiștilor în administrarea flotelor de la compania Webfleet, anvelopele au un impact direct asupra consumului de combustibil al unui vehicul, emisiilor de CO2, siguranței, în special în ceea ce privește aderența și frânarea pe teren umed, dar și asupra zgomotului produs de mașină.

Presiunea: anvelope sub-umflate și supra-umflate

Întreținerea anvelopelor pentru a le menține la presiunea potrivită este o garanție a eficienței energetice. Pentru ca anvelopa să funcționeze la performanțe maxime, umflarea trebuie să se potrivească cu recomandările producătorului și cu sarcina transportată.

Umflarea insuficientă provoacă o deformare excesivă a acestora și creează solicitări mecanice care generează căldură. Pe de altă partea, supra-umflarea reduce deformarea naturală a anvelopei, ceea ce poate cauza deteriorarea sau explodarea acesteia.

Care este impactul umflării insuficiente a anvelopelor asupra consumului de combustibil al unui camion? Potrivit Webfleet, o sub-umflare de 2 bari pe toate anvelopele unui vehicul greu crește consumul de combustibil cu până la 2,5%. De aceea, spun specialiștii, monitorizarea regulată a presiunii este esențială pentru a optimiza consumul de combustibil al vehiculelor grele de marfă, care se dezumflă în mod natural cu aproximativ 0,3 bari pe lună. Conform observațiilor producătorului Bridgestone, cel puțin 35% dintre camioanele care circulă în Europa au anvelope care sunt sub-umflate cu cel puțin 1 bar.

Pe lângă pierderea eficienței energetice, sub-umflarea mai are ca efect reducerea duratei de viață a anvelopei cu 25% și creșterea distanței de frânare, iar, în plus afectează posibilitatea reșapării carcasei și sporește riscul de defectare a anvelopelor și de perforare bruscă.

Supra-umflarea și consumul

Supra-umflarea anvelopelor reduce zona de contact cu drumul, scade rezistența la rulare și are ca efect teoretic reducerea ușoară a consumului de combustibil. Însă, punctează specialiștii în administrarea flotelor, acest lucru nu este recomandat din motive de securitate. O anvelopă supra-umflată poate afecta manevrabilitatea vehiculului, reduce aderența și crește distanța de frânare, precum și riscul de explozie. Fiecare anvelopă are o presiune de umflare care variază în funcție de producător și de tipul de operare. Ca atare, Webfleet recomandă să fie respectată presiunea recomandată de producator pentru a obține cea mai bună eficiență energetică.

Rezistența la rulare și etichetarea

Din 2012, reglementările au impus o etichetă pentru anvelope (numită și „etichetare”) pentru autoturisme (C1), vehicule comerciale ușoare (C2) și vehicule grele de marfă (C3). Eticheta afișează o literă (de la A la F), pentru a califica anvelopele în funcție de 3 criterii:
– performanța sunetului (zgomot),
– rezistență la rulare (impact asupra consumului),
– aderența pe carosabilul umed.

Rezistența la rulare (RR) este forța care se opune mișcării de rulare a unei anvelope pe o suprafață. Se datorează deformării anvelopei în contact cu drumul și este afectată de diverși factori, precum presiunea de umflare, construcția anvelopei, compoziția materialului, temperatura, textura suprafeței drumului și greutatea vehiculului.

Rezistența la rulare are un impact de 4,5 litri asupra consumului de combustibil la 100 km și poate fi influențată de alegerea anvelopelor. Notat cu litere de la A la Z, fiecare interval corespunde unor coeficienți de rezistență la rulare – RRC (kg/t). O îmbunătățire cu un interval (de exemplu de la B la A) permite economii de combustibil de aproximativ 5%. Dar aceeași clasă de anvelope include diferiți RRC. De exemplu, o anvelopă din clasa B poate avea un RRC cuprins între 4,1 și 5, cu o diferență în economiile de combustibil de +4%.

O puncție lentă sau o anvelopă umflată necorespunzător mărește consumul de combustibil. Conform testelor efectuate de Bridgestone, o reducere de trei bari, de la nouă la șase bari, duce la o creștere a coeficientului de rezistență la rulare între 8% și 17%, în funcție de caracteristicile anvelopei.

Impactul adâncimii benzii de rulare

Eficiența consumului de combustibil a unei anvelope scade pe măsură ce banda de rulare se uzează. Aproximativ 60% din rezistența la rulare a unei anvelope standard este definită de carcasă (acest procentaj crește la 75% pentru anvelopele cu rezistență scăzută la rulare). Avantajul de economisire a combustibilului al anvelopelor cu rezistență scăzută la rulare este păstrat în mare măsură pe durata de viață datorită structurii carcasei lor.

Presiunea de umflare pentru anvelopele remorcii

Presiunea la care sunt umflate anvelopele remorcii joacă deasemenea un rol important în optimizarea siguranței și eficienței vehiculelor de transport. Aceasta depinde de doi factori cheie, și anume dimensiunea anvelopei, precum și greutatea încărcată a vehiculului. Cu cât greutatea vehiculului este mai mare, cu atât presiunea în anvelope ar trebui să fie mai mare. Acest lucru ajută la menținerea unei zone de contact adecvate între anvelope și drum, asigurând o mai bună stabilitate și o distribuție uniformă a greutății.
Presiunea recomandată (în bari) pentru remorcile de vehicule ușoare, în funcție de dimensiunile pneurilor este următoarea: 145 R12 – 2,20; 155 R13 – 2,40; 165 R13 C8 – 4,50; 175/70; R13 – 2,50; 185/70 R13 – 2,50; 175/65 R14 – 2,50; 195/70 R14 – 2,50; 165 R13 C8 – 4,50; 185 R14 C8 – 4,50; 195/65 R15 – 2,90.

Soluții pentru reducerea consumului de combustibil

Specialiștii Webfleet spun că, pe lângă alegerea corectă a anvelopelor, managerii de flotă ar trebui să utilizeze și o soluție de monitorizare a presiunii și temperaturii anvelopelor în timp real, care permite vehiculelor să își reducă consumul de combustibil.”În timp ce cheltuielile cu carburanții pot fi de până la 20 de ori mai mari decât cheltuielile anuale cu anvelopele, reducerea consumului de combustibil și a emisiilor corespunzătoare de gaze cu efect de seră este esențială din punct de vedere economic, al mediului și al resurselor naturale”, conchid consultanții.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, septembrie 2023)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Licitație pentru proiectarea Drumului Radial 3 – Giuleşti Expres

Constructor desemnat pentru construcția lotului 3 al Autostrăzii Ploieşti – Buzău. Licitația a fost contestată de 4 ori

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Anvelope

Bridgestone lansează anvelopa Potenza Sport A, care încorporează 55% materiale reciclate și regenerabile, certificate ISCC PLUS

Bridgestone, lider global în anvelope premium și soluții de mobilitate sustenabilă, introduce...

Nokian Tyres
Anvelope

Fabrica Nokian Tyres Romania a produs prima anvelopă

Noua fabrică de anvelope pentru autoturisme a Nokian Tyres construită la Oradea,...

Goodyear
AnvelopeSiguranţă rutieră

Cum se pregătește autoturismul pentru drumuri lungi. Recomandări Goodyear

De la sistemul de frânare, la presiunea din roți, la nivelul de...

Anvelope

Cum să profiți la maximum de anvelopele all season?

Anvelope all season sunt proiectate pentru a face față unei game variate...