Best Electric Car in Romania: o mulțime de pretendente, șapte finaliste puse la încercare, câștigători. Mai exact Renault Mégane E-Tech Electric, pentru noi, cei din juriu, și Ford Mustang Mach-E, în opinia publicului. Plus, o concluzie. Utilizarea mașinii electrice este viabilă în România. (Foto: Bogdan Paraschiv)
La prima ediție a Best Electric Car in Romania m-am numărat printre cei care și-au exprimat opțiunea prin intermediul secțiunii de vot care este dedicată publicului. De data aceasta, în ceea ce mă privește, lucrurile s-au schimbat. Am parcurs, etapă cu etapă, procesul de jurizare.
Pentru a alege cea mai bună mașină electrică lansată în țara noastră pe parcursul ultimelor 12 luni, mai întâi, din lista inițială a modelelor eligibile, le-am nominalizat pe cele care, în opinia mea, meritau să fie pe lista finalistelor. Iar mai apoi, după centralizarea opțiunilor, și alegerea celor șapte pretendente la titlu, am purces la drum. În trafic urban, prin localități de diverse dimensiuni, și, implicit, cu trafic divers. Pe drumuri naționale și autostrăzi. Cu configurații diverse, din care nu au lipsit virajele, inclusiv în succesiuni pe distanțe apreciabile, rampe sau pante.
În plus, de-a lungul celor 800 de km parcurși pe durata a trei zile, parcă și Divinitatea s-a prins în joc. Propunându-ne, în mijloc de primăvară, condiții meteo de toate tipurile. Astfel că, pe lângă faptul că nu am renunțat la vreunul dintre sistemele de siguranță sau de confort, pe lista consumatorilor s-au adăugat nu doar luminile, ci și cele precum ștergătoarele sau dezaburirea. Pentru noi, cei care doream să vedem cum se comportă aceste modele în condiții reale a fost, evident, un plus. Cu atât mai mult cu cât puteam avea și din acest punct de vedere toate reperele, rapid, și nu la distanțe mai mici sau mai mari de timp, așa cum se întâmplă în mod curent, și în situații similare.
Înainte de a vă pune la curent cu rezultatele, aș mai face o precizare. Dincolo de feelingul transmis, de performanțe, incluzând autonomia, ori de dinamică, de confort, ușurința utilizării și feelingul transmis, ori de extrem de importantul aspect legat de raportarea acestora la preț, un lucru este cert. Nici o clipă nu a existat emoția că ne vom abate de la program. Deși vorbim despre șapte modele, de la producători diferiți, și, implicit, despre abordări tehnologice diferite. Și în ciuda lipsei punctelor de încărcare din România. Iar concluzia este una singură. Mașina electrică poate reprezenta o soluție și la noi. Și nu doar în mediul urban, ci și pe distanțe lungi. Desigur, presupune deocamdată, până ce infrastructura de alimentare se va dezvolta, o planificare mai minuțioasă a călătoriei. Dar, de ce ar însemna acest lucru un impediment. Și-acum, să trecem la treabă.
Finalistele Best Electric Car in Romania
În cazul Best Electric Car in Romania, am avut parte de o diversitate extraordinară de modele. În ordine alfabetică, lista este deschisă de Audi Q4 e-tron. O mașină care este rapidă, stabilă, sportivă, o alegere corectă pentru orice iubitor al segmentului Premium. Trecem apoi la iX. Un BMW pursânge, a cărui suspensie, spune colegul Bogdan Grigorescu, este setată fix în acel „sweet spot“ dintre confort și sportivitate, și cu un interior realmente spectaculos. Ford Mustang Mach E, un ”american” cu nume, dar și forță sau autonomie. KIA EV6, cu a sa siluetă de coupé, cea mai sportivă suspensie, o siguranță de invidiat atunci când mergi la limită, dar și o arhitectură de 800 V.
Urmează Mercedes EQS, sau EQS de la Mercedes-EQ, așa cum se prezintă, cu o aerodinamică perfectă, autonomie impresionantă. O ”navă amiral” de 2,8 tone care te poartă pe drum într-un confort de lounge. Apoi Renault Mégane E-Tech Electric, robustă, precum un crossover, dar cu sportivitatea unui hatchback, și cu o infuzie de calitate care îi va convinge și pe împătimiții de mașini germane. Și, în fine, Tesla Model Y. Un automobil cu accelerații rapide și care îți cere să o cravașezi în modul Sport, cu un interior spațios și cu o filosofie de gadget-car.
Per total, 556 kWh net (utilizabili), dar și 447.372 euro. Diferența de preț între cea mai accesibilă și cea mai scumpă finalistă a fost de… 104.000 de euro, adică fix cât costa al doilea cel mai scump model din test, BMW iX! Așadar, aproape jumătate de milion de euro costau împreună versiunile fără dotări suplimentare ale mașinilor prezente la eveniment, pe care le-am testat. Dar, fiecare avea câte ceva în plus. De la plafon panoramic la tapițerie din piele fină, de la punte direcțională pe spate, la faruri LED Matrix și tot așa… Practic, valoarea era mult mai mare, pentru că nicio mașină nu a fost acolo în versiunea de bază. De exemplu, BMW-ul iX în varianta xDrive40, pornește de la aproape 80.000 euro. Dar exemplarul prezent în competiție sărea un pic de 100.000. Sau Mercedesul EQS 580 4Matic, care are preț de bază 142 de mii, costa, cu dotările aferente, aproximativ 170 de mii. Dintr-un foc 50.000 de euro în plus, doar din dotări, la doar două din cele 7 exemplare. E drept, la cele mai scumpe.
Cum am votat?
Specificul concursului face ca, în finală, să avem parte de mașini extrem de diferite, fie că vorbim despre segment, costuri de achiziție, valori de consum și autonomii. Și lista poate continua cu ținuta de drum, confortul interior, ergonomia comenzilor, sistemele de asistență, fără a ajunge cu adevărat la final. Puneți la socoteală și diferențele de abordare ale fiecăruia dintre noi cei care am făcut parte din juriu, plus doza de subiectivism emoțional care a însoțit criteriile obiective sau raționale și aveți tabloul complet al procesului de jurizare. Și, implicit, faptul că oricare dintre finaliste este, în fapt, o câștigătoare. Pentru că pune umărul la noua realitate a mobilității. Una în care grija față de mediu este o component esențială.
În ceea ce mă privește, dincolo de emoția pe care o transmite fiecare model, am trecut finalistele prin sita criteriilor induse de publicația Flote Auto. Cu o remarcă. Deși este un crossover compact, precum Renault Megane E-Tech Electric, am perceput Tesla Model Y mai degrabă ca pe un model ce țintește un segment de public special, aflat mai degrabă la granița către segmentul Premium. Acolo unde, pachetul Luxury al lui EQS de la Mercedes-EQ, designul spectaculos și sportivitatea afișată de BMW iX, sau plusul de confort la un preț mai mic oferit de Audi Q4 SB e-tron quattro au dat ordinea locurilor 4-7.
Zona de vârf? Nimic mai simplu. Kia EV6, cel mai nou și revoluționar model electric din gama constructorului coreean, și-a reconfirmat calitățile care l-au propulsat către titlul Car of the Year 2022 și prezența pe podiumul versiunii mondiale a concursului. Și i-a luat fața lui Ford Mustang Mach-E în ierarhia mea doar printr-un interior cu un plus de atractivitate. Nu și lui Renault Megane E-Tech Electric, pe care l-am plasat pe primul loc, și-l văd drept un model capabil să devină un bestseller în clasa mașinilor electrice compacte. Și să nu vă mire dacă va reprezenta alegerea multor companii aflate în căutarea unei flote electrice. Cu atât mai mult cu cât, atunci când vine vorba despre ceea ce găsești la interior, din punctul de vedere al materialelor, finisărilor sau dotărilor, confirmă noua poziționare a mărcii, pe o treaptă superioară.
Laureații Best Electric Car in Romania
Premierea a avut loc într-un cadru oficial, la sediul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, în prezența reprezentanților media din București și din țară. Domnul Tánczos Barna, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, a anunțat și acordat Municipiului Suceava premiul Best Electric City, care recunoaște cel mai dezvoltat oraș la nivelul implementării publice a stațiilor de încărcare pentru mașini electrice.
“Best Electric Car este o competiție în care sunt analizate toate mașinile electrice care sunt astăzi pe piața din România și toate opțiunile, practic, care pot fi alese de cei care vor să beneficieze de sprijinul din Rabla Plus. Prin programele Rabla Clasic și Rabla Plus, finanțate de Administrația Fondului de Mediu, ministerul își dorește ca parcul auto să fie reînnoit, își dorește ca mobilitatea să fie în linie cu tendințele europene și mondiale. Pentru că ne dorim ca viitorul pe care îl pregătim pentru copiii noștri să fie unul mai curat, orașele noastre să fie mai puțin poluate, sustinem oferirea unui premiu pentru administrațiile locale care se implică și investesc în infrastructura atât de necesară pentru dezvoltarea mobilității electrice în România”, a declarat Barna Tánczos – Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor.
În urma votului celor 14 membrii ai juriului, cel mai mare punctaj a fost atribuit modelului Renault Megane E-Tech Electric. Noul model din gama constructorului Renault a adunat 116 puncte, fiind urmat de Kia EV6 cu 99 puncte și BMW iX cu 66 puncte. Premiul Best Electric Car in Romania pentru modelul Renault Megane E-Tech Electric a fost acordat doamnei Elena Apostol, Director de Comunicare Renault România de către doamna Roxana Lupescu, Director General Arval Service Lease România.
“Într-o lume aflată în continuă schimbare, întreaga echipă Arval Romania se adaptează constant la nevoile clienților și la dinamica pieței auto pentru a maximiza impactul acțiunilor întreprinse. Parteneriatul cu Best Electric Car îmbrățișează aceste principii și se dorește a fi unul de lungă durată, având în vedere dezvoltarea segmentului vehiculelor electrificate din ultimii ani, totul combinat cu nevoia de mobilitate sustenabilă. Discutăm aici nu doar de un trend ci de o realitate la care trebuie să participăm cu totii, iar Arval va continua să sustină în mod activ această călătorie către un viitor mai bun”, a declarat Roxana Lupescu, General Manager, Arval Service Lease Romania.
În timp ce Cecilia Tudor, Managing Director Cluser SEE a precizat: „Cu noul Mégane E-TECH Electric, Renault deschide un nou capitol în revoluția sa electrică. Revoluție care a început acum mai bine de zece ani și care își urmează cu strictete parcirsul anunțat în planul strategic Renaulution asumat în ianuarie 2021. Conectat și integrat în ecosistemul electric, dar și în ecosistemul digital al utilizatorilor săi, Noul Mégane E-TECH Electric simbolizează, de asemenea, pentru Renault, începutul recuceririi segmentului de vehicule compacte (segmentul C). Recunoasterea obtinuta astazi din partea juriului, drept Best Electric Car Romania 2022, este onoranta si suntem convinsi ca viitorii clienti vor descoperi un vehicul impresionant, pe care il vor include si ei, la nivel personal, in aceeasi categorie”.
La fel ca anul trecut, cititorii tuturor canalelor media care fac parte din competiția Best Electric Car, dar nu numai, au avut posibilitatea să voteze modelul preferat dintre cele 7 finaliste ale ediției 2022. Fomularul de vot a fost disponibil timp de 3 săptămâni pe site-ul oficial al competiției. Lupta din acest an a fost foarte strânsă, încă de la început, două modele alternând de mai multe ori pe primele două locuri: Renault Megane E-Tech Electric si Ford Mustang Mach-E. Până la final, procentele au fost foarte apropiate, dar la această categorie s-a impus Ford Mustang Mach-E, cu 21,61 de procente, care a primit Premiul de Popularitate. Renault Megane E-Tech Electric (18,98%) și Tesla Model Y (14,92%) au completat podiumul.
Domnul Octav Pintilie, Director Platformă Software Vitesco Technologies a acordat Premiul de Popularitate domnului Silviu Ionescu, Dealer Operation Manager, Ford România pentru modelul Ford Mustang Mach-E. ‘’Best Electric Car promovează, înainte de orice, mobilitatea curată, iar aceasta coincide cu misiunea Vitesco Technologies. Ne alăturăm ca partener și ne bucuram că în acest an putem avea echipa Best Electric Car în vizită în locațiile noastre din Brașov și Sibiu. Electrificarea este o călătorie fascinantă, la care suntem mândri să contribuim”, a precizat Cristian Mihaly, Country Head Vitesco Technologies Romania.
„Ne bucurăm foarte mult că Mustang Mach-E este o mașină atât de populară în România și le mulțumim tuturor celor care au votat-o. Este clar că notorietatea modelului Mustang, alături de cele mai noi tehnologii de confort și performanță, precum și prezența elementelor de design specifice, aduc impactul pe care ni-l dorim. Mustang Mach-E propune câteva atribute care atrag imediat și aici aș remarca posibilitatea de echipare cu două motoare, puterea ridicată, dar și sistemul SYNC4 cu ecran de 15,5 inchi”, a precizat și Silviu Ionescu, Dealer Operation Manager, Ford România.
(Articol publicat în revista Flote Auto, mai 2022)
CITEȘTE ȘI:
Planurile Renault și diviziunea muncii
Test Škoda Fabia 1.0 MPI 80 CP & 1.0 TSI 110 CP
Comentați?