Advertisement

Nissan Aryia
Home Piaţa auto Flotă verde Best Electric Car in Romania. Prim contact NISSAN ARIYA

Best Electric Car in Romania. Prim contact NISSAN ARIYA

Pictură, sculptură, melodie. Ariya e mai mult decât o simplă mașină. Este un mod de viață curat, simplu, minimalist, care reușește să farmece din prima secundă. Puneți la socoteală cifrele privind autonomia reală și puterea de încărcare și aveți motivul pentru care este modelul ce s-a impus în Best Electric Car in Romania 2023.


În urmă cu un an, în primăvara lui 2022, Auto Expert era singura revistă auto din România invitată la workshopul Nissan Electrified. De la Madrid, Bogdan Grigorescu, redactorul șef, avea să vină cu detalii despre planurile de viitor ale mărcii, aflate de la Arnaud Charpantier, vicepreședinte pentru strategie de produs și prețuri pe Europa. Și am să vă reamintesc principalele repere. Nu înainte de a aminti faptul că Nissan este cel mai experimentat producător de electrice, în special datorită lui Leaf, primul EV de volum, vândut în 577.000 de unități, care au parcurs până acum 9,8 miliarde de kilometri.

Așadar, este vorba despre planul EV36Zero, care va ajuta compania să devină 100% sustenabilă în Europa. Pentru a-l respecta, Nissan face pași rapizi. Cu vehiculele electrificate pe care le-a adus în Europa, dar și prin faptul că va introduce bateriile Solid State l modelele sale. În 2026 acestea vor ajunge la stadiul de dezvoltare care va permite începerea testelor pe șosea, urmând ca în 2028 să fie introduse în producție.

Nissan Aryia

Pentru electrificarea gamei, Nissan a investit deja 7,8 miliarde de euro, încă 15,6 fiind prevăzuți până la acel moment reper. În condițiile în care compania anunță că nu va mai investi niciun ban în dezvoltarea motoarelor termice. În 2026, 75% din vânzări vor consta din vehicule electrice, urmând ca în 2030 toată gama să fie pur electrică.
Da, sigur, există și obstacole. Precum criza semiconductorilor sau războiul din Est. Și, poate, din pricina acestora, vor mai exista abateri, corecții. Însă, probabil, nu de anvergură. Pentru că Nissan este determinată să-și îndeplinească planurile. Iar acest lucru se simte și din strategia aleasă.

Aryia
Ariya introduce un nou nivel de calitate pentru automobilele Nissan. Iar tapițeria albastră aduce un plus de clasă

Faptul că propulsiile electrificate ale mărcii folosesc baterii mici, care, evident, necesită mult mai puțină materie primă. Apoi este vorba despre faptul că mizează pe tehnologia E-Tech, a Alianței, pentru Juke, dar, în paralel, au dezvoltat tehnologia E-Power, un pas în față spre propulsorul complet electric. Căci aceasta face să nu simți întreruperi în forța de tracțiune, iar cuplul la roată este permanent maxim și livrat instantaneu. Și-atunci pare că, în fapt, cât de curând, o pondere mai mare în ceea ce privește bătăile de cap o vor reprezenta cele legate de viteza mare a electrificării, care induce probleme legate de ecosistem și de rețeaua de încărcare.

AryiaDar să trecem dincolo de cifre și strategii la nivel de marcă și să ne îndreptăm atenția către Ariya, rezultatul acestora. Construit pe noua platformă CMF-EV a alianței, utilizat și la Megane E-Tech, acesta este primul model al unei noi ere pentru Nissan, care începe extrem de promițător. Căci avem de-a face cu o realizare unică, unde nimic nu e în plus și nimic nu lipsește.

Privind linia mașinii, Ariya este un SUV-coupé cu o lunetă plonjată și un eleron în acoperiș cu două fante, pentru curgerea lină a aerului. Grila V-Motion de la Nissan a fost reinterpretată în segmentul electric și este foarte expresivă grație farurilor subțiri și semnalizatoarelor în formă de bumerang, care încadrează grila neagră închisă a radiatorului. Per total, avem suprafețe amplu conturate, separate de muchii curbate și întrepătrunse armonios. Un design care te atrage instantaneu, și-ți intră pe sub piele.

Armonia exteriorului este prelungită într-un interior care are toate atributele unui lounge. Cu 4595 mm lungime, 1850 lățime și 1660 înălțime, Nissan Ariya este exact la fel de lungă și de lată ca un VW ID.5, dar mai înaltă cu 47 mm. Iar față de modelul convențional Qashqai, e cu 160 mai lungă, la fel de lată și cu 35 mm mai înaltă. Însă în Nissan Ariya ai o senzație de spațiu mai mare, creată nu doar de ampatamentul generos, de 2775 mm (+110 mm față de Qashqai, +9 mm față de ID.5), ci și de podeaua complet plană, neobturată de vreun tunel median și nici măcar de consola centrală, pentru că Nissan Ariya nu are așa ceva. Nissan oferă o cotieră reglabilă electric pe lungime, pe care se află o suprafață tactilă pentru selectarea modurilor de condus, a sistemului e-Pedal, pentru acționarea tot electrică a torpedoului central, dar și schimbătorul similar cu un joystick, cum există la unele modele Lexus.

Materialele de calitate și formele simple induc o senzație de minimalism ridicat la rang de artă. Ecranele de 12,3 inchi sunt găzduite de același element, sub formă de val, pentru a aduce displayul tactil mai aproape de degetele șoferului. Totul e studiat și adus la intersecția dintre ergonomie și estetică. Iar filosofia asta culminează cu iconițele integrate fără reproș în imitația de lemn de pe bord și din fața cotierei și care confirmă cu o ușoară „bătaie în deget“ orice apăsare.

Da, imitație din lemn, pentru că altfel nu puteau fi integrate butoanele, dar nu te gândi că-ți vei da seama de asta. Textura și culoarea par autentice și, în general, materialele sunt greu de întâlnit la concurență. Piele întoarsă pe bord și pe uși și o mochetă foarte pufoasă, care aduce aminte de modelele de lux, nu vezi nicăieri în segment. Cu mici excepții, plasticele sunt moi, dar niciun buzunar sau spațiu de depozitare nu este căptușit cu material cauciucat.
Ai câte două mufe USB pe fiecare rând, încărcător wireless pentru telefon în față, câte o cotieră centrală, mânere de viraj, scaune și banchetă încălzite și, în general, tot ce-ți poți dori de la un SUV mediu. Ceea ce nu are Ariya este o banchetă glisantă, de aceea spațiul pentru bagaje e fix, de 415 l la versiunile 4WD și 468 la cele cu tracțiune față, precum cel pe care l-am avut noi la dispoziție. Sigur, se mărește prin rabatarea spătarului banchetei, dar e păcat că nu-i poți oferi din spațiul uriaș al habitaclului.

Aryia
Interiorul spațios și un portbagaj de 468 de litri completează fericit pachetul oferit de Ariya

Nissan avea nevoie de un nou început, iar acesta e CMF-EV, platforma dezvoltată pentru propulsia electrică împreună cu partenerul de alianță, Renault. Este o platformă care are la bază tracțiunea față, opțional putând fi montat un al doilea motor la puntea din spate, propulsia cu unul sau două motoare putând fi combinată cu baterii de 63 sau 87 kWh. Standard, toate primesc încărcare rapidă la 130 kW și încărcare AC la 7,4 kW, în timp ce versiunile de 87 kWh pot fi încărcate și cu 22 kW la stațiile AC. Cea mai accesibilă variantă este arhisuficientă pentru viața de zi cu zi.

Noi am avut pentru test versiunea cea mai atractivă din punctul de vedere al eficienței, cu un singur motor combinat cu bateria de 87 kWh (91 capacitate brută). Spre deosebire de Megane E-Tech și de Ariya cu bateria mică, de 63 kWh, versiunea cu baterie mare are un motor puțin mai puternic, de 242, în loc de 218 CP.

Trenul de rulare e similar cu cel de la Qashqai, cu punte frontală de tip MacPherson și posterioară multilink, dar suspensia este mai fermă, iar direcția, mai incisivă. Există trei moduri de rulare – Eco, Confort și Sport –, însă acestea nu modifică reglajul suspensiei, ci doar răspunsul motorului. Cu o masă la gol de 2089 kg, Ariya este puțin mai ușoară decât unii dintre rivali, și acest lucru se simte la condus. Mașina rămâne neutră pe viraje, se simte echilibrată (52/48% distribuția maselor pe punți), devenind subviratoare când culci pedala la ieșirea din viraj. Tot ansamblul se simte omogen, mai puțin controlul tracțiunii, care taie cam brusc elanul când rupi aderența.

Cu jantele opționale de 20 de inchi încălțate cu pneuri cu talon îngust, de 255/45 R20, Ariya rulează extrem de lin și liniștit. Trenul de rulare nu face niciun fel de zgomot, iar motorul nu se aude la interior. Nu auzi nici sunetul tipic de troleibuz al unor motoare electrice, practic nu auzi nimic. Pneurile nu fac zgomot, iar cel al vântului este minim până la viteze de autostradă.

Există multe SUV-uri premium care nu sunt atât de silențioase precum Nissan Ariya. La trecerea peste denivelări scurte, amortizarea este foarte lină și niciun șoc, oricât de mic, nu pătrunde în habitaclu. Dar, surpriză, mașina nu se înclină pe viraje. Ruliul e foarte mic, ceea ce îți dă încredere să ataci cu aplomb virajele. Ariya este aproape neutră, iar la intrarea în curbe, efectul subvirator e minim și fața se înscrie foarte clar, după cum comanzi din direcție.

Nissan spune că versiunea cu două motoare are o distribuție 50/50% a maselor, iar cea testată de noi, cu un motor în față, se apropie de această distribuție aproape egală. Deși mașina este relativ înaltă (1660 mm), iar poziția de condus, ridicată ca într-un SUV, Ariya e foarte fermă pe traiectorie și se simte și destul de ușoară, de aceea fiind una dintre cele mai plăcute mașini electrice la condus. Puterea de 242 CP e arhisuficientă pentru viața de zi cu zi, dar și pentru autostradă. Ajunge de la 0 la 100 km/h în 7,6 secunde, iar în modul Sport, motorul electric reacționează mai prompt. Cine vrea mai multă putere poate opta pentru versiunea e-4orce, cu două motoare și 306 CP, care este mai sprintenă până la 100 km/h cu aproape 2 secunde și e mai scumpă cu doar 3000 de euro la aceeași echipare Evolve.

Aryia

Prin oraș, merită să utilizezi modul E-Pedal, care îți permite să conduci aproape fără să utilizezi pedala de frână, dacă anticipezi puțin traficul, și să recuperezi multă energie. Dacă mergi liniștit în modul Eco și fără aer condiționat și ai șansa unor temperaturi ideale, poți să obții un consum de 17 kWh/100 km, ceea ce înseamnă că ai putea parcurge chiar și 500 km (533 este autonomia oficială WLTP). În cazul nostru, cu toți cei care au făcut parte din juriu, pe rând, la volan, și, implicit, cu maniere diferite de exploatare, consumul mediu a fost de 20,45 kWh/100 km în drumul spre Iași, cu o autonomie de 425 km, respectiv 19,51 kWh/100 km atunci când am revenit în București, autonomia urcând la 445 km.

 

RECOMANDARE FLOTE

Ariya nu e doar un autoturism, ci o nouă modalitate de a călători, mai relaxat, mai comod, mai rafinat. Un pachet complet, plin de personalitate, diferit de ceea ce există pe piață. Un modus vivendi elegant, minimalist, lipsit de griji.

Avantaje

+Design minimalist, fermecător
+Spațiu interior vast
+Materiale atipice
+Ținută de drum fără reproș, pentru o asemenea greutate

Dezavantaje

-Control panicard al tracțiunii
-Banchetă care nu glisează

 

Fotografii de Bogdan Paraschiv

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, mai 2023)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Inflația ”verde” și dilema tranziției energetice

Circulație de coșmar în luna iulie pe DN 1, între Timișul de Sus și Brașov

 

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CO2
Flotă verde

Constructorii auto europeni vor o amânare de 2 ani a țintelor de CO2, până în 2027

Potrivit unei document intern al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), ajuns...

Primăria Capitalei
Flotă verdeFonduri publice

Primăria Capitalei va achiziționa o flotă de 99 de autovehicule electrice prin Rabla Plus

Primăria Capitalei va achiziționa, prin licitație, o flotă de 99 de autovehicule...

vehiculele electrice
Analize de piațăFlotă verde

Vehiculele electrice parcurg mai mulți kilometri decât cele termice. Studiu BloombergNEF

Ideea că vehiculele electrice ar fi folosite doar pentru călătorii scurte pare...

Toyota
Flotă verdeIndustrie auto

Toyota reduce cu o treime producția de mașini electrice

Pentru a face față încetinirii vânzărilor de mașini electrice din Europa și...