Advertisement

Braşov - Cluj - Borş
Home Infrastructură Autostrada Transilvania, după 17 ani. Se circulă doar pe 88 km din 416 km

Autostrada Transilvania, după 17 ani. Se circulă doar pe 88 km din 416 km

Pe Autostrada Transilvania, cu o lungime totală de 416 km, se circulă doar pe aproximativ 88,5 de km. Deşi în ultimele luni a fost deblocate licitaţii şi au fost semnate contracte de proiectare şi execuţie pentru 143 km, nu se mişcă încă nimic pe sectorul dintre Braşov şi Tg. Mureş, care însumează 144 de km.

În urmă cu 17 ani, la data de 18 noiembrie 2003, Guvernul Năstase aproba, prin OUG 120, „demararea procedurii de negociere cu o singură sursă, firma Bechtel International Inc., în vederea încheierii contractului de proiectare, construire şi finanţare a Autostrăzii Braşov – Cluj – Borş”. Valoarea acestuia era de 2,25 miliarde de euro. Fix o lună mai târziu, prin HG nr. 1513, CNADNR (actuala CNAIR) era mandatată să semneze contractul. Conform documentului, autostrada era împărţită în 8 secţiuni (1A, 1B, 1C, 2A, 2B, 3A, 3B, 3C), construcţia sa urmând să includă şi realizarea a 300 de poduri, 73 de pasaje şi 19 noduri rutiere.
În iunie 2004 demarează lucrările pe Secţiunea 2B (Câmpia Turzii – Gilău) şi pe Secţiunea 3C (Suplacu de Barcău – Borş). Nouă ani mai târziu, în 29 mai 2013, contractul cu Bechtel este reziliat. În acel moment, pe Autostrada Transilvania, sectorul 2B era finalizat în proporţie de 97%, iar sectorul 3C, în proporţie de 52%.

Unde a ajuns Autostrada Transilvania

Recuperarea întârzierilor din ultimii ani este de durată. Anul acesta au fost semnate 3 contracte noi şi, totodată, au fost deblocate 5 licitaţii. În 2020 se estimează că pot intra în circulaţie aproximativ 25 km, anul viitor, încă 20 km, în 2022 – 28,5 km, iar în 2023, alţi 12,24 km. Până la totalul celor 416 km mai este, însă, cale lungă.

Iată care este, în acest moment, situaţia lucrărilor pe Autostrada Transilvania:

– 1A Braşov (Cristian) – Făgăraş (48,1 km). Pe acest sector există un Studiu de Fezabilitate, dar sunt în plan corecţii de traseu pentru evitarea a două pasaje de cale ferată (km 21+027 – km 26+101) şi pentru traversarea siturilor avifaunistice Natura 2000 (km 5+000 – km 9+652);

– 1B Făgăraş – Sighişoara (52,15 km). Şi pe această secţiune există un Studiu de Fezabilitate, dar, la fel ca în cazul precedent, sunt în plan corecţii de traseu.

– 1C Sighişoara – Ogra

  • 1C1 Sighişoara – Târgu Mureş ( 43,54 km). Pe acest lot există un Studiu de Fezabilitate, dar şi aici sunt în plan corecţii de traseu pentru eliminarea a două intersecţii cu linii de înaltă tensiune de 220 KV (km 141+800 şi 144+100);
  • 1C2 Târgu Mureş – Ungheni (4,5 km autostradă) şi drum de legătură (4,5 km) până în DN 15, în apropiere de Târgu Mureş. Lotul este în execuţie după licitaţia câştigată de compania Strabag în luna mai 2020, finalizarea sa fiind prognozată pentru luna decembrie 2021. Valoarea contractului este de 192 milioane de lei (fără TVA). Lucrările la acest segment au început, de fapt, în urmă cu 6 ani, dar contractul iniţial, încheiat cu asocierea Lemacons&Vega 93&Arcada, a fost reziliat din cauza CNAIR care nu şi-a făcut treaba. Ulterior, lotul a fost reintrodus într-o licitaţia care s-a finalizat acum, după 4 ani.
  • 1C3: Ungheni – Ogra (10,1 km). Tronsonul este în circulaţie din luna decembrie 2018.

– 2A Ogra – Câmpia Turzii

  • 2A1 Ogra – Iernut (3,6 km). Lotul este în circulaţie din luna decembrie 2018.
  • 2A2 Iernut – Cheţani (17,9 km). Circulaţia a fost deschisă în data de 18 septembrie 2020. Contractul a avut o valoare de 437,63 milioane de lei, fiind semnat cu asocierea Astaldi – Max Bogl.
  • 2A3 Cheţani – Câmpia Turzii (15,69 km). Lotul este realizat de asocierea Straco Grup – Specialist Consulting – Total Road, cu o valoare a contractului de 279,7 milioane de lei. Noul termenul estimat pentru recepţie este anul 2021, stadiul fizic fiind de 32,8%. Pe acest segment de autostradă se lucrează de 4 ani, iar finalizarea lucrărilor a fost prelungită de cinci ori. Ministrul Transporturilor spune că antreprenorul a licitat de la început mult sub valoarea lucrării, la 46%.

– 2B Câmpia Turzii – Gilău (52,5 km). Acest sector se află în circulaţie din 2009.

– 3A Gilău – Mihăieşti

  • 3A1 Gilău – Nădăşelu (8,7 km). Lotul se află în circulaţie din septembrie 2018.
  • 3A2 Nădăşelu – Mihăieşti (16,8 km). Pe acest lot, licitaţia a fost reluată, fiind cuprins în acelaşi contract cu tronsonul imediat următor, 3B1 Mihăieşti – Zimbor.

– 3B Mihăieşti – Suplacu de Barcău

  • 3B1 + 3A2 Nădăşelu – Mihăieşti – Zimbor (30,6 km). Licitaţia a fost câştigată de Asocierea Spedition UMB – Tehnostrade – Electromontaj, cu preţul de 1,4 miliarde de lei. Durata contractului este de 36 de luni, din care 12 luni perioada de proiectare, 24 luni perioada de execuţie a lucrărilor. Semnarea contractului va avea loc după expirarea perioadei de depunere a eventualelor contestaţii.
  • 3B2 Zimbor – Poarta Sălajului (12,24 km). Acest lot se află în faza de proiectare, după semnarea contractului de proiectare şi execuţie, în data de 26 iunie 2020, cu Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade. Proiectarea şi execuţia vor dura 36 de luni, deci până la jumătatea anului 2023.
  • 3B3 Poarta Sălajului – Zalău, inclusiv Tunelul Meseş (15,13 km) + 3B4 Zalău – Nuşfalău (25,84 km). Pe cele două loturi, comasate în acelaşi contract, licitaţia a fost reluată, termenul de depunere a ofertelor fiind data de 16 noiembrie 2020. Potrivit Ministerului Transporturilor, a fost constituit un grup de lucru pentru elaborarea unei documentaţii de atribuire, în care să se reflecte toate clarificările formulate pentru celelalte secţiuni.
  • 3B5 Nuşfalău – Suplacu de Barcău (13,55 km). Contractul pentru proiectare şi execuţie, în valoare de 384 de milioane de lei, a fost semnat cu societatea Nurol Insaat Ve Ticaret AS, din Turcia. Construcţia tronsonului va dura 24 de luni, din care 6 luni perioada de proiectare şi 18 luni perioada de execuţie a lucrărilor.

– 3C Suplacu de Barcău – Borş

3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiş (26,35 km). Acest lot se află în licitaţie, cu reluarea procedurii de atribuire a contractului de proiectare şi execuţie. Termenul de depunere a ofertelor este data de 23 noiembrie 2020.

3C2 Chiribiş – Biharia (28,55 km). Lotul se află în etapa de proiectare, după ce contractul de proiectare şi execuţie a fost semnat în data de 12 iunie 2020, cu Asocierea Trameco – Vahostav – SK AS – Drumuri Bihor – Drumuri Asfalt – East Water Drillings. Valoarea contractului este de 326,5 milioane de lei. În cursul lunii iunie a fost constituită Scrisoarea de Garanţie de Bună Execuţie, iar Ordinul de începere a lucrărilor va fi emis în 42 de zile de la semnarea Acordului Contractual. Perioada de proiectare şi de execuţie va dura 24 de luni, ceea ce înseamnă că lotul va fi finalizat în a doua jumătate a anului 2022.

3C3 Biharia – Borş (5,35 km). Circulaţia a fost deschisă în data de 4 septembrie 2020, odată cu inaugurarea noului punct de terecere a frontierei, Borş II. Tronsonul a fost construit de Asocierea Trameco – Vahostav – SK A.S. – Drumuri Bihor – Drum Asfalt – East Water Drillings, valoarea contractului fiind de 145,66 milioane de lei.

Traseul pentru Autostrada Transilvania

Teritoriul pe care se desfăşoară traseul autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea aparţine unui număr de şase judeţe :
1. Braşov: 80 km, între localităţile Braşov şi Şoarş;
2. Sibiu: 18 km, între localităţile Şoarş şi Hoghilag;
3. Mureş: 94 km, între localităţile Hoghilag şi Hădăreni;
4. Cluj: 85 km, între localităţile Hădăreni şi Topa Mică;
5. Sălaj: 82 km, între localităţile Topa Mică şi Suplacu de Barcău;
6. Bihor: 57 km, între localităţile Suplacu de Barcău şi graniţa cu Ungaria.

Elemente geometrice de construcţie

– parte carosabilă – 2 x 7,5 m
– zona mediană – 3 m
– benzi de ghidare – 4 x 0,5 m
– benzi de staţionare de urgenţă – 2 x 2,5 m
– acostamente – 2 x 0,5 m

(Articol publicat în revista Flote Auto, septembrie 2020)

 

CITEȘTE ȘI:

A fost desemnat constructorul pentru modernizarea șoselei Bâldana – Târgoviște

Poliția a achiziționat simulatoare profesionale pentru antrenamentul șoferilor

Varianta de Ocolire Arad va fi completată cu ultimul tronson

 

 

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

buftea
Infrastructură

Un pas înainte pentru construcția șoselei de centură a orașului Buftea

Guvernul a reaprobat indicatorii tehnico-economici pentru realizarea șoselei de centură a orașului...

A0 Nord
Infrastructură

A fost emisă Autorizaţia de Construire pentru Lotul 1 al Autostrăzii Bucureşti A0 Nord

A fost emisă Autorizaţia de Construire pentru realizarea Lotului 1 Dragomirești –...

Joseni - Ditrău
Infrastructură

Construcția Lotului Joseni – Ditrău, parte din Autostrada Unirii A8, intră în licitație

Contractul pentru proiectarea și execuția Lotului Joseni – Ditrău a fost publicat...

Craiova - Târgu Jiu
Infrastructură

Licitaţie pentru construcția lotului 5 al drumului de mare viteză Craiova – Târgu Jiu

CNAIR a publicat în SICAP anunţul de participare aferent contractului de achiziţie...