6 noi reguli care elimină costurile ascunse la închirierea maşinilor

Vi s-a întâmplat deja să rezervaţi online un autovehicul şi să constataţi că aveţi de plătit mai mult atunci când mergeţi să preluaţi maşina de la biroul de închiriere? Pornind de la această situaţie frecvent întâlnită, Comisia Europeană a reuşit să modifice practicile comerciale din domeniul rent a car.



Comisia Europeană, autorităţile europene de protecţie a consumatorilor şi principalele cinci societăţi de închirieri auto – care reprezintă două treimi din numărul total de închirieri auto private din Uniunea Europeană – au iniţiat un dialog în 2014, ca urmare a faptului că Centrele Europene ale Consumatorilor au primit un număr mare de plângeri. Cele cinci mari societăţi de închirieri auto – Avis, Europcar, Enterprise, Hertz şi Sixt – şi-au modificat şi şi-au îmbunătăţit practicile comerciale, clauzele contractuale şi politicile interne în cadrul acestui dialog, iar modificările sunt acum puse în aplicare.

Numărul de plângeri adresate sectorului închirierii de autovehicule s-a dublat între 2010 şi 2016, în timp ce numărul total de plângeri primite de Centrele Europene ale Consumatorilor a crescut cu două treimi. Au existat aproximativ 1.050 de reclamaţii în 2012, 1.750 în 2014 şi peste 2.000 în 2016. Aceste dovezi ale unor practici problematice aplicate pe scară largă în sectorul închirierii de autovehicule au determinat executivul de la Bruxelles să solicite autorităţilor naţionale să îşi unească forţele pentru a impune sectorului închirierilor auto să respecte cu mai multă rigurozitate legislaţia UE privind protecţia consumatorilor.

Am depus eforturi susţinute, alături de societăţile de închirieri auto, pentru a ne asigura că cetăţenii din întreaga Uniune sunt trataţi în mod echitabil, indiferent de locul de unde închiriază autovehiculul respectiv. Le mulţumesc autorităţilor naţionale de protecţie a consumatorilor pentru activitatea excelentă pe care au desfăşurat-o şi societăţilor de închirieri auto pentru cooperarea lor”, a afirmat Vera Jourova, comisarul european pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen.

Astfel, în beneficiul consumatorilor europeni au fost impuse companiilor din domeniu o serie de noi condiţii pentru ca fiecare dintre acestea să ofere acelaşi nivel de transparenţă atât în ceea ce priveşte serviciile propuse, cât şi costul perceput:

1. Preţul de rezervare total include toate taxele inevitabile. De exemplu, în cazul în care, în unele ţări, anvelopele de iarnă sunt obligatorii prin lege, acestea vor fi incluse în preţul anunţat;

2. Descrierea principalelor servicii de închiriere într-un limbaj simplu şi clar. Consumatorilor li se vor pune la dispoziţie informaţii clare cu privire la principalele caracteristici ale închirierii (kilometri nelimitaţi, politica societăţii în ceea ce priveşte combustibilul, condiţiile de anulare a rezervării, cerinţele în materie de garanţii etc.);

3. Informaţiile privind asigurările suplimentare sunt clare. Consumatorii vor fi informaţi cu privire la preţ şi la condiţiile aplicabile serviciilor opţionale, în special în cazul asigurării facultative care reduce valoarea franşizei ce trebuie plătită în caz de daune. Prestaţiile acoperite de asigurarea facultativă în preţul de închiriere de bază şi în orice asigurare suplimentară trebuie să fie indicate clar înainte ca ele să fie achiziţionate de către consumator.

4. Politici transparente în ceea ce priveşte combustibilul. Consumatorilor li se va oferi întotdeauna posibilitatea de a obţine autovehiculul cu rezervorul plin şi de a-l înapoia întocmai.

În ceea ce priveşte daunele, noile condiţii se referă la:

5. Proceduri clare de inspecţie a vehiculului. Consumatorilor li se vor furniza motivele şi dovezile eventualelor daune identificate, înainte de efectuarea plăţii;

6. Proceduri echitabile de gestionare a daunelor. Consumatorul are posibilitatea de a contesta orice daună înainte de efectuarea plăţii.

Ce urmează

Comisia Europeană şi autorităţile naţionale de protecţie a consumatorilor vor continua să monitorizeze îndeaproape piaţa închirierilor de autovehicule. În plus, executivul de la Bruxelles se va concentra, în continuare, asupra practicilor altor actori de pe piaţă, cum ar fi intermediarii (brokerii) şi alte societăţi de închiriere auto.
Pe de altă parte, Leaseurope, asociaţia profesională din domeniul închirierilor auto din UE, care a contribuit la iniţierea noilor reglementări, a anunţat că va continua să urmărească practicile comerciale din acest sector.

Recomandări şi criterii de închiriere

Închirierea unei maşini este de cele mai multe ori un mijloc practic şi comod pentru a călători în Europa, atât pentru afaceri, cât şi în scop turistic. Însă, necitirea condiţiilor de închiriere, a informaţiilor privind atenţionările speciale sau a celor privind răspunderea companiei, poate crea o mulţime de surprize neplăcute.

Înainte de închirierea maşinii se recomandă compararea ofertelor, astfel încât cea aleasă să corespundă nevoilor, disponibilităţilor şi bugetului alocat. De regulă, o maşină se închiriază având în vedere trei considerente: numărul de persoane şi al bagajelor, numărul kilometrilor de parcurs şi caracteristicile maşinii”, recomandă Irina Chiriţoiu, directorul Centrului European al Consumatorilor din România (ECC Romania).

O altă decizie importantă este modul în care poate fi făcută rezervarea, adică online, prin intermediul site-ului companiei sau al platformelor web specializate ori direct de la ghişeul companiei.

“Este cunoscut faptul că închirierea unei maşini prin intermediul web site-ului companiei sau a platformelor web site-urilor specializate oferă comoditate şi rapiditate. Dar, trebuie să ştiţi că înainte de a proceda la rezervarea efectivă a maşinii trebuie să citiţi condiţiile generale de rezervare şi condiţiile de închiriere ale companiei de închirieri, pentru a fi sigur că îndepliniţi toate cerinţele solicitate, cum ar fi de exemplu deţinerea unui card de credit şi nu a unuia de debit, să aveţi permis de conducere valabil şi cu o anumită vechime, dar şi pentru a cunoaşte excluderile şi limitările de răspundere ale companiei”, adaugă directorul ECC România.

Platformele online trebuie să ofere, înainte de a proceda la rezervarea unei maşini, informaţii despre:

  • condiţiile de închiriere ale companiilor de închirieri partenere;
  • categoria, marca, tipul şi clasele maşinilor de închiriat;
  • dotările suplimentare ale maşinii;
  • vârsta şi permisul de conducere;
  • metodele de plată acceptate;
  • documentele necesare la preluarea maşinii;
  • tariful de închiriere cu toate serviciile incluse şi taxele suplimentare;
  • condiţii de livrare şi returnare ale maşinii;
  • modificarea şi anularea rezervării.

Odată cu finalizarea procesului de rezervare veţi primi un e-mail de confirmare a rezervării şi voucher-ul care trebuie să conţină aceleaşi informaţii cu cele furnizate.

Este important de ştiut că, dacă rezervarea a fost efectuată prin intermediul unei platforme online specializate, preluarea maşinii de la compania de închirieri presupune şi semnarea unui contract de închiriere, ale cărui clauze trebuie să fie în acord cu informaţiile furnizate prin condiţiile de închiriere puse la dispoziţie prin platformă. Cu toate acestea, se recomandă să citiţi condiţiile de închiriere ale companiei furnizoare a maşinii rezervate, pentru că nu de puţine ori s-a constatat că platformele online specializate nu postează condiţiile de închiriere ale companiilor partenere în totalitate, cu atât mai mult cu cât acestea nu îşi asumă răspunderea pentru eventualele probleme întâmpinate, fiind doar companii întermediare în procesul de închiriere.

Deşi rezervarea efectuată online este considerată a fi un contract la distanţă, acesta este exclus în mod explicit de la dreptul de retragere. Prin urmare, în cazul în care vă răzgândiţi nu veţi putea renunţa în termen de 14 zile la rezervarea făcută.

10 recomandări-cheie

  1. Citeşte cu atenţie condiţiile de rezervare şi de închiriere ale companiei de închirieri;
  2. Asigură-te că deţii un card de credit valabil şi acceptat de către compania de închirieri;
  3. Asigură-te că suma pe care o deţii în cont acoperă preţul închirierii şi eventualele garanţii;
  4. Verifică, înainte de efectuarea plăţii, dacă datele introduce în sistemul de rezervări sunt corecte;
  5. Verifică dacă voucher-ul emis conţine aceleaşi date cu cele transmise de tine, pentru a nu fi nevoit să suporţi costuri suplimentare pentru modificarea acestora;
  6. Contactează compania dacă nu ai primit voucher-ul de închiriere, pentru a nu risca repetarea procedeului de rezervare şi inclusiv plata rezervării de două ori;
  7. Cere informaţii despre preţul serviciilor suplimentare (scaun copil, GPS, asigurare suplimentară sau şofer suplimentar, predarea maşinii în afara orelor de program, predarea maşinii în alt loc decât cel convenit, etc.);
  8. Verifică tipul de asigurare pentru autoturismul închiriat;
  9. Solicită informaţii despre tipurile de asigurări incluse în preţ şi despre riscurile acoperite de acestea; în cele mai multe cazuri, parbrizele, anvelopele, yalele, oglinzile şi cheile autoturismului nu sunt acoperite de asigurare;
  10. Printează şi păstrează e-mail-ul de confirmare şi voucher-ul pentru a le prezenta companiei de închirieri la preluarea autoturismului.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2017)

 

 

Adaugati comentariu