Camera Deputaţilor a adoptat săptămâna trecută Legea de gestionare a siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, iniţiativa obţinând 166 voturi pentru, 38 împotrivă, 74 abţineri.
Lege are ca obiect de reglementare adoptarea OUG 698/2016 care a modificat Legea nr.265/2008 în sensul facilitării formării de auditori de siguranţă rutieră, revizuind atât condiţiile necesare pentru accesul la profesie, cât şi prevederile legate de efectuarea cursurilor de formare şi de perfecţionare în domeniu.
De asemenea, actul legislativ prevede faptul că Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Rutieră Română – ARR preia atributul de inspecţie de siguranţă rutieră, efectuând în acest sens inspecţiile prin comisii alcătuite din proprii angajaţi, cel puţin una dintre persoane fiind atestată drept auditor de siguranţă rutieră.
Practic actul legislativ arată că „auditul de siguranţă rutieră” înseamnă verificarea detaliată, tehnică şi sistematică, independentă, din punctul de vedere al siguranţei, a caracteristicilor de proiectare proprii unui proiect de infrastructură rutieră în toate etapele, de la planificare până la momentul imediat după darea în exploatare a drumului public, în trafic.
Totodată, „auditorul de siguranţă rutieră” este persoana atestată să efectueze evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere şi auditul de siguranţă rutieră. Acesta trebuie să aibă studii superioare dovedite cu diplomă de licenţă şi diplomă de master recunoscute, în una dintre specialităţile construcţiei şi proiectării drumurilor şi podurilor, respectiv din domeniile inginerie civilă, ingineria transporturilor sau ingineria autovehiculelor rutiere ori studii echivalente, precum şi
o experienţă profesională de cel puţin 3 ani dovedită în unul sau mai multe dintre domeniile menţionate. Auditorul de siguranţă rutieră poate fi şi fost poliţist rutier în grad de ofiţer , cu o experienţă de cel puţin 10 ani în sistematizarea traficului rutier.
Reţeaua rutieră care face obiectul legii cuprinde:
– autostrăzile
– drumurile expres,
– drumurile internaţionale – „E”
– drumurile naţionale principale
– drumurile naţionale secundare.
Noua lege a eliminat inspecţiile pentru drumuriel de interes judeţean şi pentru străzile de categoria I şi a II-a, astfel că autorităţilor locale și judeţene vor fi scutite de plata auditului pentru siguranţă rutieră atunci când acestea demarează proiecte de infrastructură. Deputaţii au ţinut cont de faptul că, după obţinerea aprobărilor, permiselor și planurilor necesare, plata taxei pentru audit ar fi însemnat o povară de 10.000 de lei în plus la fiecare kilometru de drum construit.
„Această prevedere contribuie la scăderea semnificativă a costurilor construcţiei drumurilor judeţene și a străzilor de categoria I și II, iar banii astfel economisiţi pot fi viraţi spre reabilitarea și modernizarea a mai multor drumuri”, au arătat deputaţii.
În cazul în care investitorul nu solicită realizarea unei evaluari de impact asupra siguranţei rutiere şi al auditului respectiv, amenda este cuprinsă între 50.000 şi 100.000 de lei.
În cazul în care administratorul drumului sau investitorul nu remediează deficienţele constatate în timpul inspecţiei rutiere, aceştia vor fi amendaţi cu o sumă cuprinsă între 10.000 lei şi 50.000 lei.
Comentați?